چمدان : تنها چند روز مانده به سالگرد کودتای 28 مرداد، روستای احمد آباد مصدق زیر آفتاب داغ تابستانی سوت و کور است. اندک اهالی‌ که در خیابان‌های احمد آباد پرسه می‌زنند، می‌دانند که غریبه‌هایی که این ایام گذرشان به این روستا می‌افتد به دنبال چه هستند.

پشت دیوارهای تازه کاهگل شده و در بزرگ آبی رنگ، عمارتی متعلق به دوره پهلوی اول میان باغی پر درخت محصور شده و از بیرون روزنه‌ای برای تماشای آن نیست. ردیف درخت‌های کهنسال راه ورودی قلعه تا عمارت را آذین بسته‌اند و درب کوچکی در انتهای یک پاگرد به مقبره یکی از مشهورترین مردان سیاست ایران ختم می‌شود.



پس از کودتای 28 مرداد سال 32 دکتر محمد مصدق سه سال در حبس مجرد بود و پس از آن به روستای خود به نام احمد آباد مصدق تبعید شد و تا آخر عمر در آن زندگی کرد. برای پس از مرگش در 14 اسفند ماه سال 1345 وصیت کرده بود تا پیکرش را در کنار کشته شدگان قیام سی تیر به خاک بسپارند. اتفاقی که آن زمان امکانش نبود و مصدق را در بخش پذیرایی عمارت خود در احمد آباد به امانت دفن کردند و پیکر او حالا 52 سال پس از مرگش همچنان در تبعید احمدآباد مصدق است.



پیکر محمد مصدق همچنان به طور امانت در تابوتی میان اتاق پذیرایی تبعیدگاهش در احمدآباد دفن است. بر دیوار این مقبره موقت ده‌ها عکس از او وجود دارد. نرده‌های موقت فیروزه‌ای رنگی که پیرمرد سال‌های آخر عمر با آن به طبقه بالای عمارت می‌رفت، همچنان سرجایش است و در اتاق شخصی‌اش در کنار تخت خواب معروف او، رختخواب پهن شده روی زمین از روزهای آخر عمرش همچنان دست نخورده به جای مانده است.

قلعه احمد آباد حدود 10 سال است که بدون دلیل مشخصی به روی بازدیدکنندگان بسته شده و هیات امنای مقبره موقت دکتر مصدق نیز نتوانسته‌اند مشکلات آن را حل کنند. طی سال‌های اخیر میراث فرهنگی استان البرز قول‌هایی درباره مرمت و بازگشایی این قلعه به روی عموم داده است اما هیچکدام از آنها محقق نشده است و بازدیدکنندگان امکان ورود به قلعه را ندارند.

ویدیوی اختصاصی چمدان از وضعیت این روزهای قلعه احمد آباد را ببینید:



عکس و ویدئو: احسان رستمی‌پور
کد خبر 76495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =