چمدان :   مازندران زیبا 13 موزه دارد، این موزه‌ها علاوه بر آنکه آثار قابل توجهی را در خود جای داده‌اند، اغلب در ساختمان‌های زیبا و تاریخی بنا شده‌اند، در قسمت اول این گزارش به معرفی موزه‌های دولتی این استان پرداختیم و اکنون 4 موزه خصوصی و 1 موزه متعلق به بنیاد مستضعفان در این استان را بررسی می‌کنیم.

خانه موزه بانو مکرمه قنبری 

ننه مکرمه در سال ۱۳۰۷ در روستای دریکنده بابل به دنیا آمد. او در سن 67 سالی چند گاو داشت که برای چرای آنها مجبور بود روزانه مسافت طولانی راه بپیماید. او پس از مدتی بیمار شد و فرزندانش که نگران سلامتی مادر بودند بدون اطلاع قبلی وی، اقدام به فروش گاوها کردند. ننه مکرمه بعد از با خبر شدن فروش گاوها بسیار غمگین شد و برای غلبه بر احساساتش به نقاشی پناه ‌برد. او اولین نقاشی‌اش را بر روی سنگ از یک حیوان کشید و سپس به کشیدن نقاشی روی در و دیوار و وسایل خانه و کاغذ پرداخت.

ننه مکرمه 10 سال بی‌وقفه نقاشی کرد و  در سال ۲۰۰۱ میلادی به عنوان بانوی نقاش سال از طرف بنیاد پژوهش‌های زنان امریکا انتخاب شد و آثارش در بسیاری از گالری‌های مطرح ایران و جهان به نمایش درآمد.

ننه مکرمه که در جوانی زندگی سختی داشته و علی رغم عشقی که در دل داشته مجبور به ازدواج با برادر ارباب می‌شود، بازتاب زندگی خود و آرزوهایش را در  10 سال آخر عمرش در نقاشی‌هایش به تصویر می‌کشد تا آنکه  در 77 سالگی به دیار باقی می‌شتابد.

خانه ننه مکرمه واقع در روستای دری کنده بابل در فهرست میراث ملی ثبت و اکنون به یک موزه تبدیل شده است.


موزه مردم شناسی کندلوس

این موزه در روستای کندلوس از توابع نوشهر، اشیایی همانند پوشاک، نقاشی‌ها، اسناد تاریخی و ابزارآلات فلزی، ظروف چوبی و به طور کلی ابزار زندگی مردم  منطقه را در خود جای داده‌است.



موزه مردم شناسی رامسر

برای این موزه 700 شی تاریخی  از ابزار و ادوات مردم منطقه شمال بویژه غرب مازندران و رامسر خریداری خریداری شده‌است.

موزه مردم شناسی رامسر در بلوار شهید باهنر رامسر، دارای غرفه‌های کتب درسی قدیم، قرآن‌های خطی، ابزارآلات دامداری و کشاورزی، تمبر، سکه و اسکناس قدیمی، کوره آهنگری، خانه سنتی، فسیل‌های صد میلیون ساله و کتاب‌های مولفان رامسری است.



موزه تبریزی

این موزه در روستای کوشکسرا نوشهر واقع شده و لباس‌های تاریخ و محلی ابزار زندگی مردم و... را در خود جای داده‌است.

موزه سیار آموزشی کودکان

موزه آموزشی کودکان که به صورت سیار در شهرهای  استان مازنداران برپا می‌شود  با ابزار فرهنگی کودکان را با تاریخ، میراث فرهنگی، میراث طبیعی، اقوام و اقلیم اعم از آیین و باورها، فرهنگ عامه، معماری، موسیقی و ادبیات، مشاهیر و جغرافیای تاریخی آشنا می‌کند.


کاخ موزه رامسر

این کاخ متعلق به دوره پهلوی دوم از سنگ مرمر سفید ساخته شده و در واقع به عنوان استراحتگاه خاندان پهلوی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

پس از انقلاب اسلامی این کاخ با مالکیت بنیاد مستضعفان به موزه تبدیل می‌شود. آثار به نمایش درآمده در این موزه شامل مبلمان، شمعدان‌ها و بوفه‌های آنتیک، مجسمه‌های برنزی و مرمرین نفیس و تابلوهایی از هنرمندان مشهور جهان است.



 

[related-post id="7003"]
کد خبر 7493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =