او گفت: «برآورد ریالی و برنامه عملیات مرمت و احیای خانه تاریخی ثبتی کلانتر از سوی این اداره‌کل ارائه می‌شود و در سال ۹۷ عملیات مرمتی این مجموعه تاریخی با نظارت میراث‌فرهنگی و تأمین اعتبار لازم از سوی آموزش‌و‌پرورش آذربایجان شرقی اجرا خواهد شد.»


آبدار با قدردانی از مدیرکل آموزش‌و‌پرورش این استان در راستای صیانت از میراث‌فرهنگی و توسعه خدمات گردشگری گفت: «اقدامات ارزشمندی که در زمینه اسکان مهمانان در قالب ستادهای اسکان فرهنگیان، سامان‌دهی و بهسازی باغ فتح‌آباد و نیز مرمت دبیرستان فردوسی و محوطه موزه قاجار صورت گرفته است که شایسته قدردانی است و در زمینه خانه کلانتر نیز با هم‌افزایی موجود در این راستا اقدامات لازم انجام خواهد شد.»


جعفر پاشایی مدیر‌کل آموزش‌و‌پرورش آذربایجان شرقی نیز در این بازدید عنوان کرد: «یکی از اقدامات اساسی و اولویت‌دار آموزش‌و‌پرورش برای سال ۹۷ بازسازی و تبدیل این خانه به یک مجموعه فرهنگی، تاریخی با نظارت میراث‌فرهنگی استان خواهد بود.»


او افزود: «در چند روز آینده با نظارت میراث‌فرهنگی و انجام اقدامات فنی عملیات ایستایی و مقاوم‌سازی این خانه تاریخی صورت می‌گیرد و در سه ماه آینده برنامه‌ریزی برای تأمین اعتبار لازم برای مرمت این بنا در سال ۹۷ و انجام عملیات مرمتی انجام خواهد گرفت.»

خانه تاریخی کلانتر مربوط به دوره قاجاراست که ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی با شماره ۹۷۱۲ به ثبت رسیده است.

چمدان : خانه و باغ میرزا ابراهیم خان باغمیشه‌ای ملقّب به شرف‌الدّوله و مشهور به کلانتر (۱۲۳۱-۱۳۱۱ ه.ش) مربوط به دوره قاجار واقع در تبریز، خیابان عباسی، کوچه هاشمی، پلاک ۲۳ و ثبت شده در فهرست آثار ملّی به تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۷۱۲. میرزا ابراهیم خان شرف‌الدّوله باغمیشه‌ای نماینده تبریز در دوره اوّل مجلس شورای ملّی، سوّمین شهردار تبریز که دو بار به این سِمَت منسوب شده است.



مشخصـات فنـی بنـا :
این بنا کوشکی است در داخل باغی به مساحت ۶۵۵۰ متر مربع ( این باغ بخشی از باغ قدیمی است . ) و با اعیانی ۱۰۴۰ متر مربع در دو طبقه که قباله آن به نام خانه می باشد . معماری این بنا ملهم از معماری قفقاز می باشد که اجرای آن به دست مهرازان وبنایان ایرانی بوده است .
پلان این خانه کاملا قرینه و همانند سایر بناهای دوره قاجاریه تقارن به صورت کامل در این خانه رعایت شده است .طبقه همکف شامل یک ایوان با چهار جفت ستون ، یک ورودی به عنوان هشتی ، یک دهلیز ،دواتاق جانبی با الگوی سه دری به عنوان نشیمن و دو اتاق کشیده با مدول ۱*۳ پشت اتاقهای نشیمن که به عنوان آشپزخانه استفاده می شده قرار گرفته است . پله های ارتباطی طبقه همکف به اول در انتهای دهلیز قرارگرفته است . طبقه اول نیز شامل یک طنبی ( طنبی روی محور اصلی بنا قرار دارد و توسط دو درب به ایوانهای جانبی متصل شده است . ) ، یک دهلیز و چهار اتاق  است.



این خانه و باغ متعلق به آقای ابراهیم خان شرف الدوله کلانتری که جزء نمایندگان تبریز در اولین مجلس شورای ملی در دوره قاجار است که در سال ۱۳۶۰ ه – ش توسط آقای حاج محمد اخوان ( دبیر بازنشسته ) خریداری شده است .

این خانه مربوط به اولین کلانتر تبریز بود که در سایه بی توجهی مسئولین سال ها به حال خود رها شده بود .در حالی که این خانه تاریخی می‌تواند با مرمت و بازسازی به عنوان یک قسمت از پارک بزرگ دو کمال مطرح شود و با کاربری های فرهنگی و یا  رستوران مورد استفاده قرار گیرد .


 




در شرق باغ دو کمال نیز پارک قله قرار دارد که با تملک و اتصال خانه کلانتری این پارک نیز خود به خود به پارک دو کمال ملحق خواهد شد .

باغ دو کمال بیلانکوه تبریز از دیرباز دو گوهر گرانبها همانند کمال الدین بهزاد “پدر مینیاتور و نگار گری جهان و کمال الدین مسعود خجندی شاعری با وجهه بین المللی در دل خود دارد ولی همواره مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان قرار گرفته است.

کد خبر 7490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =