حمله فیل به گردشگران ایرانی در تایلند ؛ تاوان استفاده از راهنمایان غیرمجاز

چمدان: صبح امروز خبری منتشر شد که بر اساس آن دو گردشگر ایرانی که در سفر به تایلند به پیشنهاد راهنمایشان یک گشت اضافه را خریداری می‌کنند توسط فیل دچار آسیب دیدگی شده و به بیمارستان منتقل می‌شوند. در زمان بستری بودن آنها، راهنمایشان تنها یکبار به آنها سر می‌زند و پس از آن از همکاری و کمک به این گردشگران خودداری می‌کند و آژانس و مجری تور نیز دیگر از آنها سراغی نمی‌گیرد. آنها نیز نمی‌توانند از بیمه‌ای که بر اساس قرارداشان با آژانس مسافرتی آنها را تحت پوشش قرار داده استفاده کنند.

حمید درودیان عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری در گفت‎‌وگو با خبرنگار چمدان در مورد شرایطی که در تورها معمولا چنین مشکلاتی را به وجود می‌آورد، اظهار کرد: در تمامی تورهایی که توسط آژانس‌های با مجوز سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود، راهنمای تور باید همواره همراه تور و یا در دسترس گردشگران باشد اما گاهی برخی مسائل، مشکلات اینچنینی را به وجود می‌آورد. مثلا اینکه برخی تورها به جای اینکه همراه تور خود راهنمای دارای کارت بفرستند از راهنماهای محلی ساکن آن کشور استفاده می‌کنند، مثلا دانشجویان ایرانی که در آن کشور هستند را به عنوان راهنمای تورشان معرفی می‌کنند تا هزینه‌هایشان پایین بیاید. در چنینی شرایطی راهنمای تور مسئولیتی در برابر گردشگران احساس نمی‌کند چرا که در واقع راهنمای غیرمجاز محسوب می‌شود.

وی در مورد اینکه چرا بیمه‌ای که از سوی آژانس‌های مسافرتی گردشگران را پوشش می‌دهد، شامل این مورد نشده‌است؟ اظهار کرد: برخی گشت‌ها در برنامه‌ ابتدایی تور نیست و بعدا به صورت موردی توسط گردشگر انتخاب می‌شود ممکن است این برنامه نیز این گونه بوده و شامل برنامه اصلی تور که بیمه آن را پوشش می‌دهد نبوده باشد.

دورودیان توضیح داد: از طرف دیگر ما بیمه‌های مختلف در سفر داریم که به نسبت درجه بندی سطح سختی سفر متفاوت است،  گردشگران باید زمان عقد قرار داد سوال کنند که بیمه آنها در چه سطحی است و چه مواردی را شامل می‌شود چرا که برخی آژانس‌ها تنها به یک حداقل بیمه اکتفا می‌کنند که بسیاری موارد را در بر نمی‌گیرد.

دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری افزود: متاسفانه ما با این مشکل روبرو هستیم که بسیاری از گردشگران اطلاعات مربوط به سفر، بیمه و مسائل حقوقیشان را مطالعه نمی‌کنند که این مساله می‌تواند مشکل آفرین شود.

وی در مورد اینکه آیا معمولا سفارتخانه‌ها در کشورهای مختلف وظیفه حمایت از گردشگرانشان را دارند یا خیر؟ گفت: کشورهای دیگر معمولا دارای وزارت گردشگری هستند که این وزارتخانه در کشورهای گوناگون نمایندگی دارد و مسائل و مشکلات مربوط به گردشگرانشان در آن کشورها را پیگیری می‌کند.

واکنش سفارت ایران در تایلند به ادعای زوج گردشگر ایرانی

یک منبع آگاه در سفارت کشورمان در بانکوک با اشاره به انتشار خبری مبنی بر سرگردانی دو گردشگر ایرانی در پی حمله یک فیل به آنها با تاکید بر این‌ که "سفارت ایران در تایلند هیچ‌گاه درخواست کمک این افراد را رد نکرده است" گفت:‌ طبق اسناد و مدارک موجود آژانس گردشگری مورد نظر، رسیدگی‌های لازم به این دو گردشگر انجام شده و اسناد و مدارکی دال بر رضایت آنها نسبت به اقدامات این آژانس ارائه شده است.
کد خبر 745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =