چمدان : در بخش آغازین این نامه، که خطاب به رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، نوشته شده، آمده است:  با ابراز شگفتی و ناباوری نسبت به بیاناتی که به‌تازگی منسوب به شما منتشر شده است، به استحضار می‌رسانیم که اخیراً روابط عمومی آن اداره‌ی کل اظهاراتی را به نقل از جنابعالی در خصوص فعالیت‌ انجمن‌های میراث فرهنگی منتشر کرده که در بخشی از آن عنوان شده: «افرادی که در پوشش انجمن غیرقانونی در حال فعالیت می‌باشند، بعضاً به دنبال سودجویی از مالکان خانه‌های تاریخی هستند و چندین عنوان شکایت از انجمن‌های غیرقانونی در حوزه‌ی میراث فرهنگی اعلام شده که این افراد نسخه‌های فراقانونی را به مالکان بناهای تاریخی تجویز کرده‌اند. لیست افرادِ شناسایی‌شده، که بعضی از آنها با نام مستعار در حال فعالیت می‌باشند، به اداره‌ی کل اجتماعی استانداری تهران اعلام شده تا پس از اجماع از طریق قانونی و حقوقی با این افراد و سایت‌ها برخورد شود». این اظهارات محتملاً مکمل نکاتی است که در گفت‌وگو با روزنامه‌ی همشهری مورخه‌ی هشتم آذرماه مطرح کرده‌اید: «اين مباحث بر اساس اخباری است كه برخی مالكين به ما گفته‌اند و بعضاً نوع صحبتی كه مالكين می‌كنند، مبنی بر اين است كه برخی به آنها مراجعه می‌كنند و اين پيشنهادها را می‌دهند كه ابنيه‌ی شما را از ثبت خارج مي‌كنيم و از واجد ارزش بودن می‌اندازيم. ما هم به اين جمع‌بندی رسيديم كه اين هشدار را به مالكان بدهيم».
در دنباله‌ی نامه چنین آمده است: اطلاع از این اظهارات جنابعالی، آن‌هم هم‌زمان با کارزاری که با موضوع برکناری جنابعالی از سمت مدیریت اداره‌ی کل میراث فرهنگی استان تهران در یکی از کانال‌های تلگرامی طرح شده بود، به راستی برای فعالان مدنی حوزه‌ی میراث فرهنگی غافل‌گیرکننده بود! بدان سبب که آشکار است تخلف و کلاهبرداری از طریق وعده‌ی خروج از ثبت بناهای تاریخی و ایجاد مانع بر سر راه ثبت و صیانت از این بناها توسط هر کس که صورت پذیرد نابخشودنی و مستلزم رسیدگی و ممانعتِ هرچه سریع‌تری، فراتر از یک هشدار به مالکان، است؛ اما این‌که در این میانه پای تشکل‌های مردم‌نهاد مدافع میراث فرهنگی، که اغلب بی‌‌هیچ چشم‌داشتی مدافع میراث فرهنگی بوده‌اند و جز زحمت داوطلبانه و دلسوزی و احساس مسئولیت برای فرهنگ و تاریخ این مُلک کاری نکرده‌اند، به‌طور عام به میان آید بسیار غریب و سوال‌برانگیز می‌نماید!
در بخش پایانی این نامه اشاره شده است: بر این پایه، تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه‌ی میراث فرهنگی استان تهران درخواست دارند اکنون که آن مجموعه‌ی محترم به اطلاعات و مستنداتی در این خصوص دست یافته، آنها را منتشر ساخته و در اختیار افکار عمومی قرار دهد. در همین راستا، و به‌ویژه به لحاظ اهمیت موضوعِ مهمِ خروجِ شماری از خانه‌های تاریخی تهران از ثبت ملی، که بزرگ‌ترین معضل میراث فرهنگی سال‌های اخیر در شهر تهران به شمار رفته و در حوزه‌ی مستقیم مسؤولیت آن اداره‌ی کل است، تشکل‌ها و فعالان مدنی حوزه‌ی میراث فرهنگی هم‌چنین خواهان انتشار نتایج تحقیقاتِ‌ آن اداره‌ی کل در خصوص شناسایی عوامل مشاوره‌های فنی و تخصصی‌ای هستند که صاحبان خانه‌های تاریخی شهر تهران را یکی پس از دیگری به سمتِ سرعت بخشیدن به خروج ملک‌شان از ثبت ملی هدایت کرده و صدمات بی‌بازگشتی را به میراث تاریخی و فرهنگی شهر تهران زده‌اند.
نامه این‌گونه به پایان رسیده است که: شبکه‌ی سمن‌های میراثی استان تهران به جهتِ شفافیت در امر پاسداری از میراث فرهنگی شهر تهران، بی‌صبرانه منتظر انتشار اطلاعاتِ یادشده است و در این امر اجتماعی از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.
کد خبر 7397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =