چمدان : دوازدهمین اجلاس کارگروه میراث جهانی یونسکو هفته گذشته در کره‌جنوبی برگزار شد و طی آن علاوه‌بر دلمه آذربایجانی، پیتزای ناپلی و هنر چرخاندن خمیر پیتزا هم به فهرست ناملموس این سازمان فرهنگی ملل متحد راه یافت.

به‌گفته سرجو میکو، رییس انجمن پیتزاپزهای ناپلی، سپتامبر 2014 طرح به‌رسمیت‌شناختن پیتزای ناپلی به یونسکو مطرح شد و از آن‌زمان حدود دومیلیون نفر از شهروندان ایتالیایی در حمایت از این میراث ناملموس شهر ناپل، عرض‌حال امضا کردند.

به‌مناسبت این ثبت جهانی، پیتزاپزهای خیابانی روز پنجشنبه به مردم پیتزای رایگان دادند. مارکو تولِدو، شهروند 47 ساله ناپلی درحالی‌که مشغول خوردن سومین تکه پیتزا است  می‌گوید: «واژه پیتزا باید معروف‌ترین واژه جهان به همه زبان‌ها باشد و امروز همه می‌دانند که ما آن را اختراع کرده‌ایم.»



مائوریتزیو مارتینا، وزیر کشاورزی، غذا و جنگلداری ایتالیا در توییتر نوشت: «پیروزی! گامی دیگر به‌سمت حفاظت از میراث غذایی ایتالیا.»

هنر پیتزاپزی ناپلی، فرآیندی در آشپزی است که از چهار مرحله مختلف: آماده‌سازی خمیر، پختن آن در تنور هیزمی و دو حرکت چرخشی شامل چرخاندن خمیر و چرخاندن پارو برای بیرون‌آوردن پیتزا از تنور تشکیل شده است.

این هنر به‌حدی مهم است که سال 2009 گروهی از فیزیکدانان دانشگاه موناش استرالیا بهترین راه را برای پرتاب خمیر پیتزا به هوا محاسبه کردند. این محاسبات محور و سرعت چرخش، انرژی موثر برای تثبیت و پرتاب پیتزا را به هوا در نظر می‌گرفت و با نتیجه این محاسبات به معادلات غیرخطی دیفرانسیل می‌رسید که راز هنر سرآشپزها را در پرتاب خمیر پیتزا به هوا فرمول‌سازی می‌کرد.

همچنین درحال‌حاضر گروهی از دانشمندان آزمایشگاه پریسما در شهر ناپل به‌سرپرستی پروفسور برونو سیچیلیانو مشغول توسعه روباتی هستند که در چرخاندن خمیر، گذاشتن آن روی پارو، قراردادن پیتزا داخل تنور و بیرون آوردنش تخصص دارد.



این ربات که RoDyMan نام دارد، با شبیه‌سازی حرکات بهترین سرآشپز پیتزاپز ناپلی این حرکات را آموخته است. به‌گفته پروفسور سیچیلیانو، سرآشپزهای ناپلی مهارت بالایی در آماده‌کردن خمیر دارند. آن‌ها خمیر را تا اندازه مشخصی کش می‌دهند و می‌چرخانند و پس از ریختن مایع گوجه‌فرنگی و ریحان و پنیر، پیتزا را با استفاده از پارو داخل تنور می‌گذارند. تنورهای ناپلی، عمودی و دیواری‌اند و حرارت از کف به دیواره‌ها می‌رسد به‌همین علت تمام نقاط داخلش دمای یکسانی ندارد. برای داشتن بهترین طعم، سرآشپز باید بداند پیتزا را کدام قسمت تنور قرار دهد تا مناسب‌ترین حرارت را دریافت کند و این‌کار را با حرکت خاصی انجام می‌د‌هد که شامل چندبار عقب و جلو بردن پارو و چرخاندن آن در زاویه صحیح و گذاشتن خمیر می‌شود.

این دانشمندان با کمک حرکات سرآشپز توانستند نقشه معیاری برای این روبات تهیه کنند تا براساس این الگو تمام مراحل آماده‌سازی پیتزا را انجام دهد.

کد خبر 7249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =