ماجرای عبور هواپیماهای آمریکایی از آسمان ایران | هواپیماهای ایران هم می‌توانند از آسمان آمریکا عبور کنند؟ | فقط اجازه فرود نمی‌دهیم

چمدان :  بحث عبور هواپیماهای آمریکایی از آسمان ایران چند روزی است که بحثی داغ میان اهالی حمل و نقل هوایی شده است. سخنگوی سازمان هواپیمایی و دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی قاطعانه تاکید می‌کنند که عبور آمریکایی‌ها از آسمان ایران بر اساس معاهده شیکاگو ممنوعیتی ندارد اما معاون اسبق سازمان هواپیمایی نظر دیگری دارد.

رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی درباره علت ورود هواپیمای آمریکایی به آسمان ایران می‌گوید: ایالات متحده آمریکا مانند ایران عضو کنوانسیون شیکاگو (معاهده هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی) است و به همین دلیل عبور هواپیماهای تجاری این کشور از آسمان کشورمان طبق مقررات ممنوع نیست.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز با بیان اینکه هیچ ممنوعیتی برای عبور هواپیماهای تجاری و یا مسافری آمریکایی در آسمان ایران وجود ندارد گفت: تنها عبور هواپیماهای رژیم صهیونیستی از مرز هوایی ایران ممنوع است و هر کشوری که به رسمیت شناخته شود می‌تواند از آسمان ایران عبور کند.

وی عبور هواپیماهای تجاری و یا مسافری را منوط به پرداخت عوارض دانست و گفت: میزان پرداخت عوارض بستگی به مدل و توناژ هواپیما دارد و این میزان عوارض از طریق یک قانون خاص تعیین و دریافت می شود.

سامانی به باشگاه خبرنگاران گفت: خلبانان بعد از انجام هماهنگی‌های لازم وارد آسمان ایران می شود.

اما معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشور با تاکید بر این‌که این قضیه به کنوانسیون شیکاگو ارتباطی ندارد گفت: یک موافقتنامه دو جانبه عبور از فضای کشورها وجود دارد؛ به عبارت دیگر هواپیما به صورت ترانزیت از روی فضای کشورها عبور می‌کند که در سال 1944 امضا شد.

علیرضا منظری با بیان این‌که فکر می‌کنم حدود سال 1950 این موافقتنامه لازم الاجرا شد، افزود:‌ به استناد این موافقتنامه که کشورها آن را امضا کرده‌اند این اجازه را داده‌اند هواپیماهای عبوری از روی فضای کشورها به صورت آزاد عبور کند.

وی بر اساس مقررات داخلی هر کشور هزینه این عبور دریافت می‌شود، تصریح کرد: این هواپیماهای آمریکایی از این موافقنامه استفاده کرده و از آسمان ایران عبور می‌کنند. اگر ما هم بخواهیم هواپیماهای ایرانی از روی فضای آمریکا عبور کند منعی برای ما ایجاد نمی‌کنند.

وی بیان کرد:‌ اما اگر بخواهیم به مقصد جایی در آمریکا پرواز کرده و بخواهیم مسافر یا بار جابجا کنیم، در این صورت نیازمند موافقنامه‌های جداگانه است.

کارشناس حمل‌ونقل هوایی با بیان این‌‌که در حال حاضر به هواپیماهای آمریکایی اجازه فرود در فرودگاه‌های کشور نمی‌دهیم، اظهار کرد: موافقتنامه دو جابنه بین ایران و آمریکا قبل از انقلاب برای این کار عملا متوقف شده و دو کشور اجازه فرود هواپیماهای یکدیگر را نمی‌دهند.

منظری در ادامه داد: از زمانیکه موافقتنامه عبور از فضای کشورها لازم‌الاجرا شد یکبار یک اتفاق افتاد که شوروی سابق برخی از کشورها را برای استفاده از فضای این کشور منع می‌کند. این اقدام منجر به آن شد که شوروی از موافتنامه دو جانبه عبور از فضای کشورها بیرون آمد. الان در واقع روسیه فعلی و برخی کشورها که این موافقتنامه را امضا نکرده‌اند برای استفاده از فضای سایر کشور بایستی موافقتنامه دوجانبه امضا کنند.

وی گفت: اگر بخواهیم از عبور هواپیماهای آمریکایی از فضای کشور جلوگیری کنیم باید از موافقتنامه ذکر خارج شویم.

وی با بیان این‌که باید هزینه خروج از موافقتنامه را پرداخت کنیم به تسنیم گفت: یکی از هزینه‌های این اقدام آن است که کل درآمد عبور هواپیماهای خارجی از آسمان کشور را از دست می‌دهیم. در حال حاضر حدود 300 میلیون دلار درآمد از قِبل عبور روزانه 900 تا 1000 هواپیما از فضای کشور کسب می‌کنیم. اگر از این موافقتنامه خارج شویم باید با سایر کشورها موافقتنامه‌های دوجانبه امضا کنیم که کاری زمانبر و سخت است.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: اگر بنا باشد چنین اتفاقی بیفتد (جلوگیری از عبور هواپیماهای آمریکایی از آسمان کشور) باید یک بررسی کارشناسی خیلی دقیق انجام تا مضرات و منافع این اقدام سنجیده شود.
کد خبر 69536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =