نمایش فرهنگ هخامنشی به روشی جدید برای جامعه آلمان





چمدان : سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ملاقات با هیئت آلمانی از ایالت وورتمبرگ آلمان در محل پژوهشگاه گفت: در بین تفاهم‌نامه‌های مختلف پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با کشورهای گوناگون، تفاهم‌نامه‌های منعقدشده با دانشگاه‌های آلمان از همه بیشتر و فعال‌تر هستند به همین دلیل می‌توان امیدوار بود که فعالیت‌های مشترک این دو کشور بتواند رشته‌هایی به‌جز باستان‌شناسی را نیز پوشش دهد.

او در راستای توسعه همکاری‌های دو کشور ابراز علاقه‌مندی کرد که اگر کشور آلمان در کشورهای همسایه ایران فعالیتی دارد ایران نیز در آن همکاری حضور داشته باشد.

ساخت ۱۲موزه منطقه‌ای در نقاط مختلف ایران

در ادامه این نشست محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ضمن اشاره به افزایش روابط ایران و آلمان در حوزه‌های مختلف فرهنگی به‌ویژه موزه‌ها و پژوهش‌ها گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها در هر دو کشور بسیار مهم است چون مردم انتظار دارند همانگونه که ما در سایر کشورها نمایشگاه برگزار می‌کنیم آن‌ها نیز نمایشگاه‌هایی نیز در ایران برگزار کنند.

او با اشاره برگزاری نمایشگاه قاجار ایران در موزه لوور فرانسه گفت: همزمان بیش از ۵۰ شیء از این موزه در اسفند ۹۶ به ایران خواهد آمد.

طالبیان ادامه داد: در کنار نمایش باید آموزش هم باشد و افرادی به‌صورت عملیاتی آموزش‌هایی بدهند و رویدادهای جنبی در زمینه‌های مختلف مثل مرمت اتفاق بیفتد.

او با اشاره ساخت ۱۲ موزه منطقه‌ای در شهرهای مختلف ایران گفت: بیشتر این موزه‌ها در مرحله نازک‌کاری و تجهیز است و خوشحال می‌شویم اگر آلمان در یکی از این موزه‌ها در زمینه‌های تخصصی با ما همکاری داشته باشند.

امضای ۳۰ تفاهم‌نامه بین‌المللی

منیر خلقی مدیر ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری درباره همکاری‌های مشترک باستان‌شناسی با کشور آلمان گفت: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از سال ۲۰۱۴ تاکنون سه فصل پروژه مشترک باستان‌شناسی در جیرفت با همکاری مؤسسه خاور نزدیک و نیز پنج فصل همکاری در غار بوف استان فارس داشته است.

مدیر ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به آغاز همکاری‌های مشترک پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با دانشگاه توبینگن آلمان در حوزه مردم‌شناسی، درباره استفاده از مجموعه سکه‌های موجود در دانشگاه توبینگن، به مذاکراتی با آکادمی علوم اتریش برای مستندنگاری و سایر همکاری‌ها در این زمینه اشاره کرد.

او در ادامه از حدود ۳۰ تفاهمنامه بین‌المللی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، چین، ژاپن، اتریش، ارمنستان و مؤسسه اکو نام برد و گفت: این پژوهشگاه تاکنون با دانشگاه‌هایی مانند توبینگن، آزاد برلین، گوته فرانکفورت ، دانشگاه بامبرگ و مؤسسه باستان‌شناسی آلمان همکاری داشته است.

سیداحمد محیط طباطبائی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) نیز با اشاره بر لزوم تبادل تجربه‌های موزه‌ای بین دو کشور ایران و آلمان، خواستار برگزاری دوره‌های متقابل در سایر زمینه‌ها ازجمله مرمت با همکاری موزه‌های آلمان مانند کارلسروهه در دو کشور شد.

ابراز تمایل آلمانی‌ها برای برگزاری نمایشگاه در ایران

در ادامه نشست اکهارد کوهنه، رئیس اتحادیه موزه‌های آلمان با ابراز تمایل برای برگزاری نمایشگاه‌هایی از آلمان در ایران، به تجربیاتی در این زمینه با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم مجموعه‌ای از موزه خودمان را در ایران به نمایش درآوریم و بسیار خوشحال خواهیم شد اگر برای برگزاری نشست‌هایی در این زمینه به المان بیایید.

او با اشاره به اشیا این موزه بر اهمیت فرهنگ‌ها و تبادل فرهنگ تأکید کرد و گفت: ما مشتاقیم با برگزاری نمایشگاه‌ها، روابط بین اروپا و آسیا را نشان بدهیم چرا که این امر برای جامعه آلمان و حتی دنیا بسیار مهم است.

رئیس موزه ایالتی کارلسروهه خاطرنشان کرد: نمایشگاه هخامنشی بسیار مهم است چرا که می‌خواهیم این دوران تاریخی را نه تنها از دیدگاه اروپایی بلکه از منظر همکاران اینجا به نمایش بگذاریم و یک نمایشگاه با دیدی جدید برای بازدیدکنندگان داشته باشیم.

او افزود: طی مذاکرات با رئیس موزه ملی ایران و با کمک پژوهشگران بین‌المللی مقرر شد پروژه نمایشگاهی در سطح بین‌المللی برگزار شود که با همه پژوهش‌های جدید مرتبط است.

رئیس موزه ایالتی کارلسروهه با ابراز خرسندی از این که اشیا این نمایشگاه از ایران به آلمان خواهد رفت، گفت: در این نمایشگاه در واقع دو فرهنگ با هم روبرو خواهند شد.

او در زمینه همکاری و کمک‌های تخصصی به موزه‌های کشورهای همسایه ایران ابراز علاقه‌مندی کرد و گفت: ما آماده هستیم تا به تبادل تجربیات خود در این زمینه‌ها بپردازیم و روابطی بین موزه‌های آلمان و ایران ایجاد شود.

آندرآ ملشر، مسئول بخش موزه‌ها و هنر وزارت علوم، تحقیقات و هنر ایالت بادن وورتمبرگ نیز گفت: در این سفر توانستیم موزه‌ها و گالری‌های مختلف و افراد مهمی را ببینیم که سبب شد دید جدیدی به ایران پیدا کنیم.

او افزود: هدف اصلی ما هم اکنون تشکیل قراردادهای مختلف بین ایران و آلمان است. امیدوارم هنر و فرهنگ به عنوان یک پل بین این کشورها دیده شود.

مسئول بخش موزه‌ها و هنر وزارت علوم، تحقیقات و هنر ایالت بادن وورتمبرگ بیان کرد: معتقدیم این پل حتی بین اقتصاد و سیاست هم می‌تواند تأثیرگذار باشد و از این بابت  تاریخ ایران باستان برای ما مهم است.

او ابراز امیدواری کرد: اشیائی از ایران در آلمان نمایش داده شده و فرهنگ هخامنشی به روشی جدید برای جامعه آلمان به نمایش گذاشته شود.

او همچنین در زمینه کمک به ایران در زمینه‌های مختلف ازجمله پژوهش اعلام آمادگی کرد.


کد خبر 6719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =