چمدان: اگر بخواهیم غذاهای منطقه‌ای در ایران را معرفی کنیم که نمونه بارز متاثر از جغرافیایش باشد، بی‌شک باید به سراغ خراسان جنوبی برویم، منطقه‌ای کویری که هر ماده غذایی در آن ارزش زیادی دارد.

با توجه به اقلیم گرم و خشک خراسان جنوبی دامداری همواره بیش از کشاورزی در این منطقه رواج داشته‌است، بنابراین عجیب نیست که مهمترین ماده غذایی در خراسان رضوی کشک باشد که به شکل‌های مختلف در غذا و همچنین به عنوان یک خوراکی پرطرفدار روزانه به تنهایی یا همراه با سبزی‌های محلی استفاده می‌شود. البته در میان محصولات گیاهی نیز زعفران که خراسان جنوبی مهمترین رویشگاه آن در کل دنیا به حساب می‌آید، نیز نقش بسیاری دارد.

در ادامه این گزارش سعی داریم که به معرفی برخی خوراک این منطقه بپردازیم که معمولا تنها در همین استان یافت می‌‌شوند و تنها با سفر به این منطقه است که می‌توان مزه این غذهای کویری را تجربه کرد.

قوروت

قوروت بیرجندی معروفترین و عجیب‌ترین غذایی است که می‌توان در خراسان جنوبی آن را پیدا کرد چرا که این غذا که به رنگ بنفش است، مزه خاص و منحصر به فردی دارد که تجربه آن بسیار دلپذیر خواهد بود.

برای پخت قوروت ابتدا باید به مدت یک ساعت کشک بیرجندی را که تکه‌ای و بسیار سفت است، در آب خیس بگذارند و سپس آب آن را خالی کرده و تکه‌های کشک را که اکنون نرم‌تر شده، در ظرفی مخصوص به نام «کشک ساب» که گود است و دیواره زبری دارد بریزند. بعد از آن، گردوی آسیاب شده را روی تکه‌های کشک می‌ریزند و با کف دست شروع به ساییدن آنها به دیواره ظرف می‌کنند و آرام آرام نیز به آن آب اضافه می‌کنند تا مخلوطی مایع به دست بیاید.

[caption id="attachment_72" align="aligncenter" width="1080"] قوروت بیرجندی معروفترین و عجیب‌ترین غذایی است که می‌توان در خراسان جنوبی آن را پیدا کرد[/caption]

سپس در قابلمه روغن می‌ریزند و پیاز داغ درست می‌کنند. برخی نیز نعنای خرد شده به پیاز در حال سرخ شدن اضافه می‌کنند. بعد از آن که پیاز سرخ شد مخلوط کشک و گردو و زعفران آب شده را به پیاز داغ اضافه می‌کنند و کمی حرارت می‌‌دهند.‌

قوروت اکنون آماده ‌است آن را در کاسه‌ای می‌ریزند و درون آن نان سنگک و یا نان کماج (نان محلی خراسان جنوبی) ترید می‌کنند و همراه بادمجان سرخ شده با سیر فراوان میل می‌کنند.

 

قورمه یا قَوُرمه

قورمه در واقع غذایی مناسبتی است و بیشتر برای شب چله پخته می‌شود. این غذا را با تکه‌های بزرگ گوشت گوسفند در دیگ مسی یا چدن طبخ می‌کنند، گوشت قورمه باید حتما در دنبه آب شده تفت بخورد و زعفران فراوان در آن ریخته شود. قورمه معمولا کمی شورتر از غذاهای معمولی است و برخی در آن لپه نیز می‌ریزند. قورمه معمولا با نان خورده می‌شود.

[caption id="attachment_74" align="aligncenter" width="275"] قورمه غذایی مناسبتی است که بیشتر برای شب چله پخته می‌شود[/caption]

اشکنه عدس

برای تهیه اشکنه عدس، ابتدا پیاز و سیر داغ درست می‌کنند. سپس عدس را که از قبل پخته و کمی کوبیده شده، به سیر و پیاز اضافه می‌کنند. بعد از آن درون ظرف، آب می‌ریزند. در این مرحله به اشکنه عدس سیب زمینی خام و برخی گوجه فرنگی نیز اضافه می‌کنند تا همه این مواد در کنار هم به آرامی بپزند. این غذا نیاز به زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و زعفران زیاد دارد و در انتهای طبخ آن نیز تخم مرغ زده‌ شده به غذای در حال پخت اضافه می‌شود.

[caption id="attachment_75" align="aligncenter" width="350"] اشکنه عدس غذای بومی خراسان جنوبی[/caption]

بنه

بنه نوعی پسته وحشی است که در کویر می‌روید. از آنجا که این گیاه بسیار ریز است جدا کردن پوسته سخت آن ممکن نیست بنابراین بنه را با آسیاب‌های مخصوص با پوست خرد می‌کنند و با سیر و پیاز داغ، فلفل، نمک، زردچوبه، زعفران و روغن فراوان تفت و سپس با اضافه کردن آب می‌جوشانند.

[caption id="attachment_77" align="aligncenter" width="375"] بنه نوعی پسته وحشی است که در کویر می‌روید[/caption]
کد خبر 67

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =