در ميراث فرهنگی همدان چه می گذرد؟



چمدان :  طی چند ماه اخیر که اجرای پیاده‌راه میدان امام(ره) و خیابان اکباتان همدان آغاز شده است، پیش‌بینی می‌شد احتمال کشف اشیای تاریخی از این مکان قدیمی همدان وجود داشته باشد که پس از یک ماه این احتمالات قوت گرفت.




پس از کشف دو سرستون و دو تابوت در حین عملیات عمرانی در میدان امام(ره) و خیابان اکباتان، تیم‌های باستان‌شناسی میراث فرهنگی با حضور در کارگاه عملیات عمرانی میدان امام(ره) کار را دست گرفتند و حدود 10 روز کاوش را در آن ادامه دادند.


[related-post id="6580"]

طی مدت زمان مقرر محمد شعبانی سرپرست تیم کاوش در میدان امام (ره) اعلام کرد که با کشف تکه‌های سفال مربوط به دوره مادها، پیش‌بینی می‌شود بتوان به اکتشافات دیگری در این زمینه دست یافت اما با توجه به اتمام زمان تعیین شده، تیم باستان‌شناسی نیز نگرانی خود را برای ممانعت از ادامه کاوش ابراز کرد.


با وجود اینکه سرپرست کاوش میدان امام خمینی(ره) بر ادامه کاوش در این منطقه تأکید داشت اما مسوولان اداره کل میراث فرهنگی و مدیرکل این مجموعه با استناد به اینکه اثر شاخصی در حین کاوش 10 روزه به دست نیامده، بر عدم ادامه کاوش تأکید داشت.


این تناقض در اظهار نظر مسوولان و سرپرست تیم کاوش باعث شد، اهالی رسانه ورود کرده و با ورود جدی به این قضیه و رسانه‌ای کردن آن حساسیت مسئولان را برانگیزند؛ بعد از یک کار رسانه‌ای فشرده و باز شدن پای مسئولان ارشد استان، نمایندگان، فعالان مدنی و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و آثار تاریخی، این موضوع ابعاد تازه‌ای به خود گرفت.


[related-post id="6577"]

موضوع به همین جا ختم نشد، طی تماسی با رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و دستور به آقای مالمیر مبنی بر پیگیری این موضوع، کار روال پرشتابی پیدا کرد و بعد از برگزاری جلسه، مالمیر خبری مبنی بر اینکه کاوش‌ها تا زمانی که لازم باشد؛ ادامه خواهد دا شت، را در اختیار خبرگزاری  قرار داد.


بعد از این اتفاق، 21 نفر از هنرمندان برجسته ملی که نام پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، هانیه توسلی، احمدرضا درویش در آن به چشم می‌خورد و فعالان مدنی، با امضای نامه‌ای بر سایت ـ موزه شدن آثار کشف شده میدان امام (ره) تأکید کردند که مدیرکل میراث فرهنگی همدان نیز در پاسخ به این نامه اظهاراتی داشت.


پس از انتشار فایل صوتی اظهار نظر مدیرکل میراث فرهنگی در خصوص این نامه در فضای مجازی، فایل صوتی دیگری در کانال اطلاع‌رسانی روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان منتشر شد که در نوع خود جالب توجه بود.


در این صوت، یکی از معاونان میراث فرهنگی عنوان می‌کند، «قبلاً تأکید کرده بودیم که نباید مصاحبه‌ای در فضای مجازی شود، اما آقای شعبانی مصاحبه کرده که کاوش ادامه دارد! ایشان درست است تازه‌کار است و جویای نام، مگر نگفتیم هیچ گونه مصاحبه‌ای نشود! ایشان جویای نام است. به آقای مالمیر گفته‌ایم تا وقتی این آدم‌ها را دور خود جمع کرده‌اید به شما ضربه می‌زند!».


به نظر می‌رسد این صوت کاملاً ناخواسته در کانال میراث فرهنگی گذاشته شده، چون بعد از انتشار آن در فضای مجازی از سوی کاربران، نسبت به حذف آن اقدام شد.


اما سئوال اینجاست! درون سازمان میراث فرهنگی چه خبر است؟ چرا نباید مصاحبه‌ای در خصوص کاوش میدان امام(ره) صورت گیرد؟ چرا اصلاً نباید وقتی کاوش صورت گرفت و اثری تاریخی در این محوطه پیدا شد، خود مسوولان میراث فرهنگی نسبت به این موضوع دغدغه نشان دهند و خود دنبال ارائه ایده‌ای جدید و سایت ـ موزه شدن این منطقه باشند؟ چرا باید به فشار رسانه و افکار عمومی این اتفاق بیفتد؟


انگار دغدغه چندانی در مجموعه میراث فرهنگی استان مشاهده نمی‌شود، به مسوولان این اداره کل توصیه می‌کنیم بار دیگر به شرح وظایف خود رجوع کرده و کمی دغدغه‌مندتر رفتار کنند.



کد خبر 6697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =