چمدان : باغ شاهزاده ماهان در سال 1297 هجری قمری یعنی حدود 140 سال پیش به وسیله «عبدالحمید میرزا ناصرالدوله» شاهزاده قاجاری درست در سالی که حکومت کرمان به او سپرده‌ می‌شود، در 5 کیلومتری جنوب شهر ماهان در دل کویر ساخته می‌شود.

باغ شاهزاده ماهان یک باغ ایرانی است که در پرونده «باغ‌ ایرانی، Persian Garden» یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌‌است.

[caption id="attachment_6549" align="aligncenter" width="750"] شگفت زده خواهید شد از دیدن باغی سرسبز و پر آب در دل این کویر[/caption]

 

باغ ایرانی چیست؟

باغ ایرانی، باغی است با ویژگی‌های خاص معماری، ریشه این نوع از باغ‌ها به دوره کوروش هخامنشی می‌رسد و قدیمی ترین باغ ایرانی شناخته شده باغ پاسارگار است.

باغ ایرانی چند ویژگی اساسی دارد، اول اینکه در میان دیوار محصور است، ویژگی بعدی آن قرار گرفتن در مسیر آب  است و دیگر خصیصه آن داشتن یک عمارت تابستانی و استخر در باغ است.



باغ ایرانی نظم خاصی دارد و با نقشه‌ای چلیپایی،  معمولا به صورت قرینه ساخته می‌شود و نوع گیاهان و تعداد آنها در هر بخش از باغ  با دیگر بخش‌ها برابر است.



 

باغ ایرانی شازده ماهان

این باغ دارای دو  عمارت دو اشکوبه (دو طبقه) در قسمت غرب و شرق است که حوض‌ها و فواره‌های متعدد در طول این باغ این دو عمارت را به هم ارتباط می‌دهند.

حمام کوچکی نیز در ضلع جنوبی باغ وجود دارد. دور تا دور باغ را نیز اتاقک‌هایی فرا گرفته است. عمارت‌های درون باغ از تزئینات معماری قابل توجهی برخوردارند هرچند که اکنون به دلیل انجام عملیات مرمت ورود به داخل عمارت امکانپذیر نیست.

باغ شازده ماهان دارای اختلاف سطح است که به آب جاری درون آن حالت آبشاری زیبایی می‌دهد.

قیمت بلیط ورودی به این باغ 3 هزار تومان برای گردشگران ایرانی و 20 هزار تومان برای گردشگران خارجی است. همچنین هزینه اقامت در اتاق‌های محوطه باغ به ازای هرشب  برای هر نفر 130 هزار تومان در پاییز سال 1396 است.

علاوه بر این در محوطه بیرونی باغ نیز امکان چادر زدن برای گردشگران وجود دارد.



 
کد خبر 6548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =