چمدان : فریدون الله یاری گفت: این قلعه تاریخی در پناهگاه و پارک ملی حیات وحش قمیشلو قرار گرفته و به نوعی دروازه ورود به محور گردشگری غرب استان اصفهان به شمار می رود.



او با اشاره به قدمت این قلعه تاریخی افزود: قلعه تاریخی قمیشلو همانند کاخ سرهنگ آباد شهرستان اردستان در دوران قاجار بنا شده و با توجه به قرار داشتن آن در پناهگاه و پارک ملی حیات وحش قمیشلو، یکی از شکارگاه های حکام منطقه مرکزی ایران به ویژه ظل السلطان حاکم وقت اصفهان به شمار می رفته است.


الله یاری به طرح های مرمتی این قلعه بزرگ تاریخی اشاره کرد و اظهار داشت: قلعه تاریخی قمیشلو دارای بیش از ۱۰ هزار متر مربع وسعت بوده و همچنین دارای باغی به وسعت ۱۵ هکتار بوده و هم اینک در قلب پارک ملی قمیشلو واقع شده است، لذا با توجه به اهمیت این قلعه تاریخی کار مرمت اساسی آن در چند سال گذشته به تناوب و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان تیران و کرون صورت پذیرفته است.



مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه به اتمام آخرین مرحله مرمت این بنای تاریخی اشاره و عنوان کرد: در این مرحله با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و پانصد میلیون ریال مرمت دیوارها، سقف و تزئینات مجموعه شاه نشین، اصطبل، سر در ورودی، برج های دیده بانی و مجموعه حرمسرای قلعه در دستور کار قرار گرفت و با توجه به سردسیر بودن منطقه تلاش شد تا کار مرمت بنا پیش از آغاز فصل بارندگی به پایان برسد.


در رابطه با ویژگی های طبیعی منطقه قمیشلو محسن مظاهری مدیر میراث فرهنگی شهرستان تیران و کرون عنوان کرد: پناهگاه و پارک ملی قمیشلو در یکی از قدیمی ترین پناهگاه های حیات وحش ایران و جهان به شمار می رود به گونه ای که مجموعه پناهگاه حیات وحش ۱۱۳ هزار هکتار وسعت داشته و همچنین پارک ملی قمیشلو نیز دارای ۳۶ هزار هکتار وسعت است.


او همچنین افزود: پناهگاه حیات وحش قمیشلو دارای قدمتی در حدود ۱۵۰ سال بوده و حدود ۴۰ سال زودتر از منطقه حفاظت شده "یلواستون" در کشور آمریکا سابقه حفاظت و کنترل دارد.




کد خبر 6519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =