چمدان : بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت و بنیاد بیل و ملیندا گیتس، دفترنامه لچستر را به گالری اوفیتزی فلورانس قرض می‌دهد تا به‌‌این‌ترتیب، این دست‌نوشته علمی معروف پس‌از 20 سال به خانه بازگردد.

گالری اوفیتزی تورهایی را از اکتبر سال 2018 تا ژانویه 2019 برای به‌نمایش‌گذاشتن این دفترنامه برگزار می‌کند تا این‌گونه، سال 2019 برای برگزاری برنامه‌های پانصدمین سالگرد درگذشت نابغه اهل توسکانی آماده شود.

بیل گیتس این دست‌نوشته علمی را در سال 1994 در حراج کریستیز نیویورک با قیمت 30.8میلیارد دلار (برابر با 49میلیارد و 772میلیون دلار امروزی) از تاجر آمریکایی نفت، آرماند هَمِر خرید.



آخرین‌باری که این دفترنامه در ایتالیا به‌نمایش درآمد سال 1995 در کاخ کویرینی دوبوییس ونیز بود. سال 2015، در راستای توافقی که با بیل گیتس در حاشیه نمایش این دست‌نوشته در مینیاپولیس آمریکا انجام شد مقرر شد این اثر علمی برای مدت کوتاهی به ایتالیا بازگردد.

دفترنامه لچستر که همچنین با نام دفترنامه همر یا دفترنامه گیتس هم شناخته می‌شود نام اصلی‌اش را از دوک لچستر، توماس کوک گرفته است که در سال 1719 این اثر را خرید. از 30 نوشته علمی لئوناردو، دفترنامه لچستر معروف‌ترین آن‌ها است. این دست‌نوشته درحال‌حاضر عنوان دومین کتابی که بالاترین قیمت برای خریدن آن پرداخت شده است را از آن خود دارد.

عنوان اصلی این دفترنامه لئوناردو احتمالاً «درباره طبیعت، وزن و حرکت آب» بوده است. این کتاب محتوی 72 صفحه دست‌نوشته در غلاف چرم قرمز و محتوی 360 نمودار و نقاشی مرتبط با آزمایش‌های داوینچی در حوزه‌های مکانیک سیالات، زمین‌شناسی، دیرینه‌شناسی، مکانیک و نجوم و همچنین طرح‌های شگفت‌انگیزی درباره اختراعاتی چون زیردریایی و ماسک غواصی است. این دفترنامه محتوی 18 برگ کاغذ است که از وسط تا می‌شوند و دو طرف آن‌ها نوشته شده و سندی 72 صفحه‌ای را ساخته است. این دست‌نوشته هم مثل بسیاری از دست‌نوشته‌های داوینچی به زبان ایتالیایی و به‌صورت آینه‌ای نوشته شده است.

[related-post id="5659"]



 

این دست‌نوشته به شکل نوشته‌ای خطی نیست بلکه بیشتر ترکیبی از مشاهدات و نظریه‌هایی درباره نجوم، خواص آب، سنگ‌ها، فسیل‌ها، هوا و نور آسمان است.

موضوعاتی که داوینچی در این دفترنامه به آن‌ها پرداخته است عبارتند از:

  • توضیح درباره اینکه چرا می‌توان فسیل‌ها را در کوهستان‌ها پیدا کرد: صدها سال قبل از اینکه صفحات تکتونیکی به یک نظریه علمی تبدیل شوند، لئوناردو معتقد بود که کوهستان‌ها در گذشته در بستر دریاها بوده‌اند و بعد به‌تدریج از آب بیرون آمده‌اند و ارتفاعات را ساخته‌اند.


 

  • حرکت آب: این موضوع اصلی دفترنامه لچستر است. لئوناردو در این دست‌نوشته، درباره جریان آب در رودخانه‌ها می‌نویسد.


 

  • روشنایی ماه: لئوناردو نشان داد که سطح ماه پوشیده از آب است و این آب، نور خورشید را بازتاب می‌کند. در این مدل، امواج روی سطح آب سبب می‌شوند که نور در جهت‌های مختلفی بازتاب کند. داوینچی در ادامه توضیح می‌دهد چرا ماه به‌اندازه خورشید نمی‌درخشد و صد سال پیش‌از منجم آلمانی یوهانس کپلر درباره پدیده سیاره‌تاب می‌نویسد.

کد خبر 6336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =