چمدان : پس از فوران آتشفشان آگونگ و رسیدن هشدار به بالاترین سطح ممکن که همراه با تشکیل ستون‌های عظیمی از خاکستر در آسمان بود دست‌کم 445 پرواز لغو شد و 59هزار گردشگر در فرودگاه بالی سرگردان شدند.

دنپاسار، مرکز استان بالی، مقصد مهمی برای تعطیلات است که همه ساله میلیون‌های گردشگر خارجی را جذب می‌کند اما از صبح دوشنبه، همزمان با افزایش سطح هشدار فوران آتشفشان، فرودگاه این شهر بسته شد.

سازمان کاهش بلایای طبیعی اندونزی اعلام کرد که فرودگاه بین‌المللی جزیره بالی به‌مدت 24 ساعت بسته خواهد بود و مقامات روز سه‌شنبه پس‌از بررسی موقعیت درخصوص بازگشایی آن تصمیم خواهند گرفت. فرودگاه بین‌المللی کوچکی که در لومبوک، جزیره همسایه بالی، وجود دارد هم از روز یکشنبه و درپی تشکیل توده‌های خاکستر بسته شد.

[caption id="attachment_6307" align="aligncenter" width="670"] 445 پرواز به دلیل رسیدن فوران آتشفشان آگونگ به سطح هشدار 4 لغو شد[/caption]

هیات ملی برای مدیریت بلایا در فیسبوک نوشت: «پرتاب متناوب خاکستر بعضی اوقات با فوران‌ها و صداهای ضعیف انفجار همراه است که از فاصله 12 کیلومتری قله شنیده می‌شوند. شراره‌های آتش هم به‌طرز روبه‌افزایشی هنگام شب دیده می‌شوند. این علائم همگی از فوران بزرگ‌تر بالقوه‌ قریب‌الوقوعی حکایت دارد.»

بنابر گزارش‌های اعلام‌شده، موقعیت آتشفشان از سطح هشدار 3 به سطح 4 هشدار رسیده و بنابراین، خانه‌های منطقه تا فاصله 10 کیلومتری از این کوه تخلیه شده‌اند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی اندونزی هم اعلام کرد که سطح هشدار در ساعت 6 بامداد روز دوشنبه افزایش یافت زیرا آتشفشان از فوران‌های بخار به فوران‌های گدازه‌ای رسیده است.

[caption id="attachment_6308" align="aligncenter" width="1200"] نامه لغو پروازها در تاریخ دوشنبه 27 نوامبر 2017[/caption]

مقامات دولتی و محلی هم از روز یکشنبه به دلیل گسیل توده‌های خاکستر و بخار در آسمان بالای این جزیره تا فاصه 6 هزارمتری، هشدارهای مربوط به پرواز اطراف کوه آگونگ را افزایش دادند. جزیره بالی یکی از مناطق بسیار محبوب برای تعطیلات است.

در حال‌ حاضر، خاکستر سطح جاده‌ها، خودروها و ساختمان‌های نزدیک آتشفشان را در شمال‌شرق جزیره بالی پوشانده است و خبرگزاری دولتی آنتارای اندونزی هم از تابش‌های سرخی هنگام شب عکس‌برداری کرده که از فوران گدازه خبر می‌دهند.

لاهار یا گِل‌رودها هم در چند منطقه دارای سراسیبی به جریان افتاده‌اند و همین مسئله موجب شده که مقامات درخصوص نزدیک‌شدن مردم به مناطق نزدیک رودخانه هشدار دهند.

[caption id="attachment_6305" align="aligncenter" width="1600"] پرتاب متناوب خاکستر بعضی اوقات با فوران‌ها و صداهای ضعیف انفجار همراه است که از فاصله 12 کیلومتری قله شنیده می‌شوند[/caption]

سازمان کاهش بلایای طبیعی اندونزی اعلام کرده است که 100هزار روستایی باید سریعا از منطقه خطر دور شوند این درحالی‌است که فقط کمتر از نیمی از آن‌ها این منطقه را تخلیه کرده‌اند.

سخنگوی این سازمان در این خصوص توضیح داد که حدود 40هزار نفر منطقه خطر را ترک کرده‌اند اما بقیه هنوز در خانه‌هایشان مانده‌اند زیرا احساس امنیت می‌کنند یا نمی‌خواهند دام‌هایشان را رها کنند.

[caption id="attachment_6304" align="aligncenter" width="1920"] موقعیت آتشفشان از سطح هشدار 3 به سطح 4 هشدار رسیده و بنابراین، خانه‌های منطقه تا فاصله 10 کیلومتری از این کوه تخلیه شده‌اند[/caption]

جزیره بالی برای موج‌سواری‌ها، سواحل زیبا و معابد تاریخی‌اش شهرت جهانی دارد و فقط سال گذشته میزبان 5 میلیون گردشگر بود اما از ماه سپتامبر (شهریور) که لرزش‌های آتشفشانی کوه آگونگ افزایش یافت صنعت گردشگری و کسب‌وکار ناشی از آن تا حد قابل توجهی کساد شد.

کوه آگونگ با ارتفاع 3 هزار متر در قسمت شرق جزیره بالی ایستاده است. پیش‌ از این، آخرین باری که این کوه فوران کرد در سال 1963 بود که در اثر آن، بیش از هزار نفر کشته شدند و چند روستا نابود شد.

[caption id="attachment_6303" align="aligncenter" width="2200"] جزیره بالی برای موج‌سواری‌ها، سواحل زیبا و معابد تاریخی‌اش شهرت جهانی دارد و فقط سال گذشته میزبان 5 میلیون گردشگر بود اما از ماه سپتامبر (شهریور) که لرزش‌های آتشفشانی کوه آگونگ افزایش یافت صنعت گردشگری و کسب‌وکار ناشی از آن تا حد قابل توجهی کساد شد[/caption]

 

جدول مرگبارترین فوران‌های آتشفشانی تاریخ





































































مجموع کشته‌ها آتشفشان منطقه سال
بیش‌از 71هزار نفر کوه تامبورا اندونزی 1815
بیش‌از 36هزار نفر کوه کراکاتوآ اندونزی 1883
بیش‌از 30هزار نفر کوه پله‌ئی مارتینیک 1902
23هزار نفر کوه نوادو دل‌روییز کلمبیا 1985
بیش‌از 15هزار نفر فوران هوآیناپوتینا پرو 1600
15هزار نفر کوه اونزن ژاپن 1792
10هزار نفر فوران لاکی ایسلند 1783
10هزار نفر کوه کِلوند اندونزی 1586
6هزار نفر کوه سانتا ماریا گوآتمالا 1902
5هزار نفر کوه کلوند اندونزی 1919
کد خبر 6302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =