چمدان : این نشست، که در آن اعضایی از شورای شهر و مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران حضور داشتند، با سخنرانیِ کوتاه مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آغاز شد. حسین الله‌بداشتی اظهار امیدواری کرد که با یاری شبکه‌ی تهران بتوان شبکه‌های سمن‌های میراثی دیگر استان‌ها را هم راه‌اندازی کرد تا به زودی شاهد شکل‌گیری شبکه‌ی ملی سمن‌ها در این حوزه باشیم.


در ادامه‌ی دومین مجمع عمومی سمن‌های میراثی استان تهران، علیرضا افشاری، دبیرکل شبکه به جایگاه رفت تا گزارش‌اش را به مجمع ارائه دهد. او در آغاز به تلاشی که شورای مرکزی برای تثبیت جایگاه این شبکه‌ی نوبنیاد داشت اشاره کرد و گفت: همین که نخستین دوره‌ی شورای مرکزی شبکه را یک ساله تعیین کردیم نشان از انگیزه‌ی ما برای جذبِ دوستان و تثبیتِ جایگاه شبکه داشته است تا کارهای مقدماتی را پیش برده و انجمن‌های بیشتری را با این حرکت آشنا کنیم تا در نهایت مجمع عمومی‌ای قدرتمند را با حضور اکثر سمن‌های این حوزه داشته باشیم که اکنون با حضور شما به نظر می‌رسد در این راه موفق بوده‌ایم.


او افزود: در خود انتخابات هم تعیین کردنِ منتخبان چهار کارگروه برای عضویت در شورای مرکزی، گام دیگری بود که برای بیشتر کردنِ مشارکت و حضور نماینده‌ای از هر حوزه در این شورا برداشتیم که این موضوع در اساس‌نامه ثبت شده است. هم‌چنین به قصد شفافیت کامل و افزایشِ حداکثری مشارکت، همه‌ی فعالیت‌ها و از جمله متن صورت‌جلسه‌های شورای مرکزی بر روی کانالِ تلگرامی آن قرار گرفته که امیدواریم این شفافیت توسط منتخبانِ آتی هم دنبال شود. برای همین در این‌جا تنها به نکاتی کلی اشاره می‌کنم.




افشاری پس از نام بردن از همکارانش در یک‌سال گذشته (در شورای مرکزی: علیرضا حاجی‌اشرفی، منوچهر لطفی، رضا نیکپور، امیرحسین لشگری، ناهید هاشمی و بهزاد کاظمی، و در مقام بازرس: احمد بختیاری) گفت: شورای مرکزی در این چهارده ماه چهارده نشست برگزار کرد که از نیمه‌ی آن دو تن از دوستان نتوانستند این همکاری را ادامه دهند که ما از دوستانی دیگر برای برپایی کارگروه‌هایی که این دو تن از آنجا وارد شورای مرکزی شده بودند دعوت کردیم که به سرانجام نرسید، اما گزارش دو کارگروه فعال شبکه را خودِ دوستان نماینده‌ی آن کارگروه‌ها خواهند داد.


دبیرکل شبکه در دنبال سخنانش اظهار کرد: اساس‌نامه بر پایه نظرها در مجمع عمومی بازنگری شد و اکنون هم پیشنهادهایی هست که باز به رای شما خواهیم گذارد تا این اساس‌‌نامه که در نوع خود نمونه‌ای نو و راه‌گشاست به شکل نهایی و مطلوب نزدیک شود؛ کار ثبت شبکه را پی‌گیری کردیم؛ و هم‌چنین کوشیدیم با دیدار با مقام‌های سازمان میراث و نهادهای مرتبط جایگاه شبکه را تثبیت و تقویت کنیم؛ از جمله با رییس کمیته‌ی میراث فرهنگیِ وقتِ شورای شهر، دکتر احمد حکیمی‌پور، و عضو ناظر مجلس دهم در شورای عالی میراث فرهنگی، خانم دکتر پروانه سلحشوری، که امروز هم با وجود قولی که داده بودند به خاطر کسالت نتوانستند در این نشست شرکت کنند. شورای مرکزی شبکه با ریاستِ وقتِ سازمان میراث، سرکار خانم دکتر زهرا احمدی‌پور، دیدار داشت و هم‌چنین شماری از مدیرانِ سمن‌ها در نشست رییس سازمان با منتخبین پنجمین دوره شورای شهر تهران حضور داشتند. پیرو نامه‌ای که در نشست‌مان با آقای الله‌بداشتی به ایشان تحویل دادیم خواستار معرفیِ رسمی‌ شبکه به معاونت‌های سازمان و بخش‌های مرتبط در دیگر نهادها از سوی مدیرکل امور مجامع و تشکل‌ها شدیم؛ کاری که لزومِ پی‌گیریِ آن هم‌چنان به قوت نخست باقی است.


افشاری افزود: برای مشارکت دادن و آشنا کردن بیشتر انجمن‌ها با هم، در کنارِ برپایی کارگروه‌ها، طرح‌هایی را هم پی‌گیری کردیم از جمله نشست‌های تفریحی یا آموزشی دورهمی در قالب جشن‌ها، که دو جشن شب چله (با مدیریت بنیاد فردوسی) و تیرگان (با مدیریت انجمن افراز) را به انجام رساندیم که در دومی که یک روزه برپا شد نشستی آموزشی هم برای سمن‌های عضو داشتیم. گردهمایی‌ای هم در راستای به‌روزرسانی اطلاعات سمن‌ها در شانزدهم دی‌ماه برپا کردیم تا مشارکت بیشتر دوستان را داشته باشیم.














این کنشگر قدیمی حوزه‌ی میراث فرهنگی مهم‌ترین تلاشِ شبکه را پی‌گیری اقداماتی برای در اختیار گرفتن جایی ثابت یا خانه‌ای قدیمی برای سمن‌ها دانست و عنوان کرد: دکتر ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری قولی در این باره به ما داد و حتی دیداری با مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت یادشده داشتیم که به ثمر نرسید، تا این که پس از تفاهم‌نامه‌ای که با اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران بستیم در کنار اموری چون معرفی نمایندگانی از سمن‌ها برای حضور در شوراهای «فني ميراث فرهنگي» و «ثبت و تعیین حریم» استان تهران، که هنوز پاسخی به ما داده نشده است، قول در اختیار گرفتنِ خانه‌ای قدیمی را هم گرفتیم و طی بازدیدی که از خانه‌ی رضاخانی در حوالی میدان حسن‌آباد داشتیم امید است که پس از بازسازی، آن خانه‌ی زیبا و قدیمی در اختیار شبکه قرار بگیرد.

افشاری در پایان سخنش گفت: خوشبختانه اکنون همه وزارتخانه‌ها و نهادها دنبال ارتباط با سمن‌ها هستند که باید از این امکان به خوبی بهره ببریم. مهم خودِ دوستان هستند که با توانمند کردن انجمن‌هایشان، در نهایت، شبکه را توانمند کنند. امید که برای مجمع عمومی بعدی همه‌ی انجمن‌های عضو شبکه ثبت وزارت کشور شده باشند و نامزدهای انتخابات هم از پیش از مجمع کاندیداتوری‌شان را اعلام کنند و حتی شبکه این اجازه را از سمن‌ها داشته باشد که وضعیتِ آنان را پایش کند تا دیگر این موضوع که برخی از مخالفان فعالیت‌های مدنی عنوان می‌کنند جایی طرح نشود که بخشی از انجمن‌ها واقعی نیستند یا از اعضایی کم و محدود تشکیل شده‌اند.

در دنباله‌ی نشست، ابراهیم خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران و رییس کمیته میراث فرهنگی این شورا، که به همراه آرش میلانی، دیگر عضو شورای شهر، در مجمع عمومی شبکه شرکت کرده بود درباره‌ی اهمیت میراث فرهنگی تهران، پایتخت کشور هزاران ساله‌ی ایران، سخن گفت و با توجه به این‌که خود زاده‌ی شهر ری است و از نزدیک با میراث آن حوزه آشنایی دارد به نمونه‌هایی در آن حوزه که نیاز به پاسداری و محافظت دارد اشاره کرد. خلیل‌آبادی ضمن اعلام آمادگی شورای شهر تهران برای همکاری با شبکه‌ی سمن‌های میراثی در حوزه‌های مرتبط اظهار امیدواری کرد که با یاری هم بتوانیم این میراث را حفظ و بر پایه‌ی آن گردشگری‌ای متناسب را در شهرمان ایجاد کنیم.




مجمع عمومی سمن‌های میراثی استان تهران با گزارش‌هایی از کارگروه‌های میراث فرهنگی و میراث معنوی که نمایندگانِ آن کارگروه‌ها در شورای مرکزی، منوچهر لطفی و امیرحسین لشگری، ارائه دادند دنبال شد و در دنباله‌ی نشست احمد بختیاری، بازرس شبکه، گزارشی از یک سال گذشته داد و با توجه به تجربه‌ی دو کارگروه گردشگری و صنایع دستی از دوستان خواست کسانی نامزد شورای مرکزی شوند که حتماً بتوانند وقت کافی برای شبکه بگذارند. او هم‌چنین درباره‌ی ثبتِ شبکه که مراحل پایانی‌اش را می‌گذراند سخن گفت.


بهزاد کاظمی، نماینده‌ی «کانون جوانان پارس» که مدیریت و اجرای مجمع عمومی را بر دوش داشت در این بخش از مجمع پیشنهادهای شورای مرکزی برای تغییر اساس‌نامه را خواند و رای باشندگانِ نشست را گرفت. موارد پیشنهادی که مهم‌ترین آنها محدود کردن دوره‌ی پیوسته‌ی عضویت در شورای مرکزی و گرفتنِ نمایندگیِ کارگروه‌ها و هم‌چنین تعیین مبلغی برای حق‌عضویتِ اعضا بود رای مثبتِ حاضران را گرفت.


سپس حاضران مجمع که نمایندگانِ بیش از پنجاه سمنِ این حوزه بودند در چهار گروهِ میراث فرهنگی، میراث معنوی، صنایع دستی و گردشگری تقسیم شدند و پس از تعیین هیأت‌رییسه‌ای از میان خود و معرفیِ نامزدها برای عنوان نمایندگیِ کارگروه، انتخابات این مرحله را برگزار کردند که نتیجه‌ی آن چنین بود: در کارگروه میراث فرهنگی، با حضور نمایندگانِ 11 انجمن، منوچهر لطفی از «انجمن مجموعه‌داران ایران» برگزیده شد و ابراهیم سیسان از «انجمن عکاسی میراث فرهنگی» عضو جانشین یا علی‌البدل شد؛ در کارگروه میراث معنوی، با حضور نمایندگانِ 18 انجمن، امیرحسین لشگری از «انجمن فرزندان ایران» برگزیده شد و نیلوفر حیدری از «کانون ادبی فرصت» عضو جانشین یا علی‌البدل شد؛ در کارگروه گردشگری، با حضور نمایندگانِ 16 انجمن، نیما آذری از «مؤسسه آوای طبیعت پایدار» برگزیده شد و سیده‌مهری کاظمی از «کانون پیشاهنگان پویا» عضو جانشین یا علی‌البدل شد؛ و در کارگروه صنایع دستی، با حضور نمایندگانِ 6 انجمن، شهرام امیری از «انجمن میراث‌آفرینان مانی نو» برگزیده شد و مبینا نورمحمدی از «مؤسسه‌ی توسعه‌ی پایدار و محیط‌زیست (سنستا)» عضو جانشین یا علی‌البدل شد.














در پایان نشست، پس از آن‌که شماری از نامزدهای انتخابات به معرفی خود پرداختند، انتخابات مجمع عمومی برپا شد که طی آن علیرضا افشاری از «دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران» با 46 رای، حمیدرضا ناصرنصیر از «جامعه‌ی مهندسان معمار ایران» با 34 رای و رضا نیکپور از «انجمن ایلام‌شناسی ایران» با 25 رای به عنوان هموندانِ شورای مرکزی شبکه و ناصر سرگزی از «انجمن دوستداران میراث فرهنگی ری» و میثم موحدفرد از «انجمن پاسداشت مفاخر ایران» به عنوان اعضای علی‌البدل آن برگزیده شدند. احمد بختیاری از «انجمن نجات ایران» نیز با 35 رای هم‌چنان در مقامِ بازرسِ شبکه باقی ماند. گفتنی است، هیأت‌رییسه‌ی مجمع از جواد نظام‌دوست (انجمن غار و غارشناسي ايران)، محمد اسدی (مؤسسه مطالعات جهان‌باغ ایرانیان) و خانم شهریاری (دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) تشکیل شده بود و در کنار خسروآبادی، مدیرکل اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران، بانوان اکرم قدمی کارشناس آن اداره و فریده سیاوشی کارشناس معاونت صنایع دستی سازمان میراث نیز حضور داشتند.
باشندگان در نشست ــ به جز نام‌های اشاره‌شده در متن و با این توضیح که از شماری انجمن‌ها دو تن در نشست حضور پیدا کرده بودند ــ عبارت بودند از: حامد دریایی (انجمن عمارات محروسه ایران)، ملیحه ساغری و وحید شریعت‌زاده (هم‌اندیشان ایران فرهنگی)، ماه‌پری فریدهمتی (انجمن توسعه‌ی حقوق شهروندی)، حمیدرضا افشاری (انجمن فرهنگی افراز)، ناهید سخاییان (انجمن پژوهشگران دوستدار میراث معنوی)، فاطمه نوروزی و ناهید پورابراهیمی (انجمن فرهنگی پارسیگان مهربوم)، کارلین عیشونژادیان (مؤسسه‌ی توسعه‌ی مطالعات سازه‌های آشوری)، بهروز سیف‌اللهی (میراث‌آفرینان مانی نو)، حمیدرضا محمدخانی (انجمن بازی‌های اصیل ایرانی)، علیرضا حاجی‌اشرفی (انجمن توانمندی‌های گردشگری ایران)، مقداد علياري و جواد نظام‌دوست (انجمن غار و غارشناسي ايران)، ثریا جمالی‌نظری (مؤسسه‌ی پرتو گردشگری)، حسین عبیری (مؤسسه‌ی ورزشی زیست‌محیطی کوهستان سبز)، سمانه حسینیان (کانون ادبی فرصت)، الهه مایانی (مؤسسه تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی)، احمد صومی (کانون حمایت از هنرمندان گچبر و آینه‌کار)، ساناز صنایع‌گلدوز (انجمن آشتی با زمین)، فاطمه محمدي‌نژاد (موسسه حاميان رشد و بالندگي)، عباس محمدی (دیده‌بان کوهستانِ انجمن کوه‌نوردان ایران)، الهام مضيفيان (انجمن دهکده سبز)، علی‌اصغر کریمی (موسسه دوستداران ميراث فرهنگی مهرگان)، لیلا حقیقت‌جو (انجمن موزه‌داران جوان)، محمد تمیزکار (موسسه اندیشه‌سبزان جوان)، احمدرضا اميني ملکي (انجمن اريگامي ايران)، سعيد شهامت (کانون ميراث و تأمل شهامت)، اسدالله صالحی (شرکت تعاونی انجمن هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی استان تهران ـ‌ المهدی)، امیرمسعود حمیدی (کانون ادبی یلدا)، وحیده ذوالفقاری (کانون عکاسی نگاره)، حسین رمضانی خردمردی (انجمن هم‌گرایی کشورهای وارث تمدن ایرانی)، مهگل احمری (موسسه مطالعات منظر پایدار)، ابوالحسن میرعمادی (انجمن مفاخر معماری ایران)، مریم نهالور (کانون آینده‌سازان پیشاهنگ ـ کاپ)، محمداسماعیل شیخ‌قرایی (انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس)، نادر برزگر (مؤسسه سیاحت‌گستران سرزمین پارس)، مینا رضایی (انجمن گوزن قهوه‌ای دنا)، پگاه کاشانی مهر (انجمن نیاسان)، فرانه ریاحی (مؤسسه تهران) و علی‌اصغر بدری (انجمن حامیان عرصه‌های تاریخی و فرهنگی).


دومین مجمع عمومی سمن‌های میراثی استان تهران، با پشتیبانی یکی از سمن‌های عضو شبکه و شرکت گل‌جیل (فروشگاه اینترنتی گیاهان دارویی)، در تالار گلایل مجموعه‌ی کیمیا و به صرفِ شام برگزار شد.






کد خبر 6281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =