بازار تاریخی شهرضا مرمت می‌شود

چمدان : سمیه محمودی پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از بازار تاریخی شهرضا در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی، اظهار داشت: عرصه میراث فرهنگی و گردشگری، مزیت کشورمان محسوب می‌شود، امروزه با توجه به تغییر نگاه افراد و تأکید رهبر انقلاب در حوزه گردشگری، تحولات مختلفی در حال شکل‌گیری در حوزه گردشگری است.


وی افزود: امروز اقتصاد گردشگری باید به‌عنوان یکی از مزیت‌های اصلی مورد توجه قرار گیرد، این نگاه در کمیسیون اقتصادی مجلس وجود دارد و باید تلاش کنیم با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، بخش اقتصادی گردشگری را رونق دهیم.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تعامل سازمان میراث‌فرهنگی با مجلس شورای اسلامی باید بیش از پیش قوت بگیرد، چراکه بسیاری از نمایندگان مجلس امروز دغدغه رسیدگی به مسائل و مشکلات حوزه گردشگری را در حوزه‌های انتخابیه خود دارند.

وی با اشاره به اینکه در بناهای تاریخی کار بسیار بزرگی انجام داده‌ایم و برای نگهداری بناهای تاریخی آنها را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم، اظهار داشت: بخش خصوصی از بناهای تاریخی نگهداری می‌کند و بهره‌برداری از آن تا چند سال با خود بخش خصوصی است.

محمودی با اشاره به وضعیت بازار تاریخی شهرضا، افزود: ‌بازار تاریخی شهرضا در حال تخریب بود و اگر رها می‌شد پلاسکو دیگری این بار در شهرضا اتفاق می‌افتاد که برای حفظ آن با میراث فرهنگی و راه‌وشهرسازی صحبت و مقرر شد با مشارکت بازاریان و اداره راه و شهرسازی و اوقاف ایمن سازی شود.

وی تصریح کرد: بازار شهرضا بخش مهمی از تاریخ این شهر است، این بازار در شمار بازارهای تاریخ ایران است که همچنان عملیات داد و ستد در آن در جریان است، بنابراین دارای اهمیت است.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه‌ای که باحضور مسئولان شهرستانی برای تعیین بهای مرمت بازار شهرضا برگزار شد کارشناسان اعلام کردند که این پروژه نیازمند اعتباری در حدود 12 میلیارد تومان است، در مرحله بعدی پیشنهاد شد تا نقاط پرحادثه و مناطقی که بیشتر در معرض آسیب است، مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه بازار شهرضا در بافت تاریخی این شهر قرار دارد، خاطرنشان کرد: باتوجه به آنکه املاک موقوفه زیادی در این بازار است باید از مشارکت سازمان اوقاف نیز استفاده شود از سوی دیگر تعدادی از کسبه بازار نیز اعلام آمادگی کردند تا در طرح مرمت مشارکت کنند.

محمودی گفت: به کارشناسان میراث فرهنگی شهرستان تأکید شد تا نظارت‌های خود را بر تعمیرات احتمالی کسبه افزایش دهند زیرا تعمیرات در یک بنای میراثی باید بر اساس اصول فنی و نظارت کارشناسان آثار تاریخ باشد، از سوی دیگر لازم است آموزش‌های لازم در این زمینه برای کسبه برگزار شود.

وی با اشاره به قول مساعد معاون پارلمانی سازمان میراث فرهنگی کشور برای اختصاص اعتباراتی در این زمینه، گفت: متأسفانه عدم همکاری مسئولان اجرایی شهرستان سبب شد تا با وجود پیگیری‌های انجام شده در سطح ملی و وزارتخانه‌ای پروژه مرمت بازار شهرضا همچنین مسکوت باقی بماند.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اجرای این طرح کار نیاز به تشکیل کارگروه تخصصی داشته که پیگیری و هماهنگی لازم را ایجاد کند ولی این کارگروه در شهرستان تشکیل نشد.

وی با تأکید بر اینکه از بازار تاریخی شهرضا می‌توان برای جذب گردشگر و ایجاد اشتغال بهره برد، اظهار داشت: به زودی معاون مالی سازمان میراث فرهنگی کشور به شهرضا دعوت می‌شود و تصمیمات لازم برای اختصاص اعتبارات میراثی در این زمینه اتخاذ شود.

کد خبر 6267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =