چمدان : قلعه دختر رقه قلعه اي است در فاصله 12 كيلومتری غرب بشرويه واقع در استان خراسان جنوبی بر بالاي كوهی به ارتفاع تقريبی 400 متر از سطح زمين بر بالاي قلعه ای مخروطي شكل قرار گرفته است و از سه طرف مشرف بر پرتگاه تقريباً غير قابل عبوری است و فقط از سمت جنوبی آن راه برای عبور سختی وجود دارد بر بالای قلعه برجهای متعددی وجود دارد به ارتفاع تقريبي 3 الی 4 متر با ديوارهای به هم پيوسته كه چند محفظه و اتاقك كه به نظر محل جمع آوري آب و نزولات آسماني و سكونت بوده اطراف آن ساخته شده گرچه آثار باقي مانده از اين بنا ناچيز است و تقريباً همه بخشهاي آن خراب شده ليكن به واسطه برخورداری از مصالح مقاوم كه از سنگهای تراشيده شده خود محل و ملات مخصوص فراهم آمده ديواره های آن همچنان پابرجا است .

این قلعه شگفت انگیز را از نگاه دوربین بابک رستمی ببینید:



این قلعه در چهار سطح مختلف ساخته شده و هر سطح، تأسیسات و برج و باروهایی مجزا دارد و اطراف این سازه، شیب‌های بسیار تندی دارد.

مصالح و ملات به‌کاررفته در بنا شن، گچ، آهک و سنگ است و در بخشی از قسمت‌های قله پایه و شالوده‌ی دیوارها جزئی از کوه است که تراشیده شده و به صورت دیوار درآمده‌اند.



تأسیسات قلعه شامل آب انبارها، مخازن ذخیره‌ی آذوقه، برج‌ها، اتاق‌های مخصوص استراحت نگهبانان شاه‌نشین، انبار که بخش اعظم آنها بر اثر عوامل جوی و محیطی تخریب شده‌ است.

در خصوص پیشینه تاریخی قلعه دختر این قلعه با توجه به نوع معماری که در پی سازی دیوارها و نحوه ساخت پوشش اتاق های بالای کوه به چشم می خورد از جمله بناهای دوره ساسانیان و مربوط به قبل از اسلام است و در حدود 1500 تا 2000 سال قدمت دارد و علاوه بر این به نام این قلعه که به نام دختر یا الهه میترا که یکی از الهه های دوران ساسانی است هم شاید بتوان استناد کرد.محکمترین نظر این است که قلعه در زمان ساسانیان بنا و در زمان اسماعیلیان تعمیر شده‌است.



آنها که معتقدند این قلعه در زمان اسماعیلیان کاربرد داشته می گویند این قلعه احتمالاً در زمره پناهگاههایی است که این فرقه در منطقه تون و طبس  داشته اند و در نیمه قرن هفتم هجری با حمله مغول ویران شد .

گرچه سبک بنای قلعه با شیوه معماری و موقعیت قلاع اسماعیلی در ایران متفاوت است اما بعید نیست که در دوران نفوذ اسماعیلیان مورد استفاده نیز واقع شده باشد به خصوص که مسیر حرکت و جاده ارتباطی تون به طبس نیز سابقاً از کنار همین محل می گذشته است و از نظر دفاعی شرایط ممتازی داشته است .





 

 











 



 



 

کد خبر 6244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =