چمدان : کرمان شهری در دل کویر است که برای به گردشگران  طیف وسیعی  از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی را ارائه می‌دهد، اما در کنار لذت بردن از این جاذبه‌ها، لذت تجربه غذهای بومی کرمان را نباید از دست داد. در ادامه این گزارش با برخی از  غذاهای بومی این منطقه آشنا شوید.

بزقورمه

بزقورمه برای کسانی که کرمانی نیستند در نگاه اول شبیه گوشت کوبیده‌ای است که روی آن را کشک و نعنا داغ ریخته‌اند اما بعد از خوردن آن متوجه تفاوت بزقورمه با گوشت کوبیده می‌شوند.

برای تهیه این غذا، گوشت را در پیاز و سیر سرخ شده تفت می‌دهند و سپس، نخودهایی را که از قبل پخته شده به آن اضافه می‌کنند تا نخودها با آب گوشت بیشتر بپزد سپس آن را می‌کوبند و زعفران و کشک اضافه می‌کنند، روی بزقورمه نیز کشک، نعنا داغ و پیاز داغ می‌ریزند.



 

آبگوشت متنجنه

این آبگوشت ترش و شیرین مواد زیادی در دستور تهیه‌اش دارد از جمله گوشت، نخود و لوبیا، سیب زمینی، دنبه، برگه زردآلو، برگه هلو، به خشک شده، گردو، گوجه فرنگی، شنبلیله و ترخون. ادویه این آبگوشت هم دارچین، زعفران و البته زیره است.

کرمانی‌‌ها به این غذا آبگوشت امام حسینی هم می‌گویند. آبگوشت متنجنه معمولا به عنوان نذری در ایام محرم پخته می‌شود. در زمان پخت این غذا برای نذری، کرمانی‌ها معمولا دور هم جمع می‌شوند و دعا می‌خوانند. آبگوشت متنجنه در دیگ مسی طبخ می‌شود.

 



 

کشک بادمجان

پختن کشک بادمجان در بسیاری از شهرهای ایران مرسوم است، البته گفته می شود  که پخت کشک بادمجان در کرمان و کاشان پیش از بقیه شهرها مرسوم بوده و به دور از انصاف است اگر نگوییم که کشک بادمجان‌های کرمان طعم ویژه و بسیار خوبی دارد.

برای پخت این غذا بادمجان تفت داده شده را با گوشت‌کوب له می‌کنند و پیاز رنده شده و تفت داده شده را به آن اضافه می کنند سپس با اضافه کردن کشک به آن اجازه می‌هند  که این مخلوط روی حرارت پخته تر شود سپس گردوی پودر شده، سیر داغ و نعنا داغ را اضافه می‌کنند. رمز خوشمزه شدن این غذا در مقدار گردویی است که در آن می‌ریزند. اگرچه در بیشتر نقاط ایران کشک بادمجان را تقریبا همینگونه می‌پزند اما احتمالا به خاطر طعم بادمجان‌های محلی این منطقه مزه این غذا متفاوت است.



زیره پلو

زیره دانه‌ای گیاهی است که خاصیت دارویی دارد و به ویژه برای دستگاه گوارش بسیار مفید است، کرمانی‌ها از زیره که در  واقع یکی از اصلی‌ترین سوغاتی‌های این منطقه به حساب می‌آید برای پخت و پز استفاده می‌کنند. یکی از غذاهایی که مردم کرمان با این گیاه دارویی می‌پزند زیره‌پلو است.

برای پخت این غذا برنج را اصطلاحا آبکش می‌کنند یعنی آن را چند دقیقه  در آب در حال جوش می‎ریزند تا مغز پخت شود سپس آن را آبکش می‌کنند و در زمان ریختن مجدد آن در قابلمه زیره را لا به لای برنج می‎ریزند. زیره پلو معمولا با مرغ یا گوشت پخته می‌شود به این شکل که مرغ یا گوشت را را با پیاز داغ، ادویه و زعفران در آب کم می‌پزند و در کنار پلو قرار می‌دهند.

کد خبر 6232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =