چمدان : ساختن شهر جدید در فاصله نزدیک به شهر قدیمی از دیرباز بین مردم نقاط مختلف جهان رواج داشته است و پدیده تازه‌ای نیست. اما تاکنون فقط مردم شهر به شهر جدید می‌رفتند. این درحالی است که شهر کوچک کرونا در شمال سوئد که با 18هزار جمعیت در منطقه لپ‌لند میان حلقه قطب‌شمال قرار دارد به کرونای نو منتقل می‌شود که در فاصله 3.2 کیلومتری به‌سمت شرق محل فعلی آن قرار دارد.

عملیات این انتقال که از سال 2014 آغاز شده است ظرف 20 سال آینده به اتمام می‌رسد. در مرکز شهر جدید ساختمان‌های دولتی و حدود 3هزار خانه جدید ساخته خواهد شد اما 21 ساختمان قدیمی کرونا که جزو میراث این شهر قرار دارند به شهر جدید منتقل خواهند شد و که از این تعداد تاکنون 7 ساختمان به‌طور کامل جابه‌جا شده‌اند.

[caption id="attachment_6148" align="aligncenter" width="1200"] ساختمان مرکز شهر کرونا[/caption]

 

وقتی صحبت از جابه‌جاکردن ساختمان‌های قدیمی از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌شود بدان معنا است که بعضی از آن‌ها آجر به آجر برداشته می‌شوند و در نقطه جدید به همان شکل چیده می‌شوند درحالی‌که بعضی دیگر به‌طور کامل و با دقت بالایی داخل وسایل نقلیه مخصوصی گذاشته و به مکان جدید برده می‌شوند. به‌دلیل این فرآیند آینده جابه‌جایی به شهر جدید، مردم منطقه کرونا را «شهر هزارپا» نامیده‌اند.

مشکل از سال 2004 آغاز شد زمانی‌که شهروندان کرونا با مسئله بغرنجی روبه‌رو شدند. معدن سنگ آهن نزدیک این شهر که بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن اروپا است و بیش‌از یک قرن منبع اصلی اشتغال و درآمد این شهر شروع به خراب‌شدن کرد.

به‌گفته «ال‌کب»، شرکت عامل این معدن، در اثر خراب‌شدن این معدن ترک‌هایی در اطراف فضاهای مسکونی ظاهر شد و این شرکت پیش‌بینی کرد که این ترک‌ها تا حدی پیش می‌روند که حتی دسترسی به سنگ‌های آهن را هم سخت‌ می‌کند.

[caption id="attachment_6149" align="aligncenter" width="1200"] کلیسای کرونا[/caption]

 

گزینه ساده این بود که این معدن 120 ساله را تعطیل کنند اما 4 هزار نیرویی که در این معدن کار می‌کردند و اهل این شهر بودند بیکار می‌شدند. به‌ همین‌ علت مردم شهر گزینه سخت‌تر را انتخاب کردند و طی توافقی که ال‌کب با شهرداری به امضا رساند قرار شد مردم این شهر طی دو دهه به شهر جدید جابه‌جا شوند و ال‌کب تمام خانه‌های مردم شهر کرونای قدیم را خواهد خرید.

ال‌کب با پرداخت 1 میلیارد دلار از سال 2014 فرآیند جابه‌جایی شهر را آغاز کرد. در حال‌حاضر، حدود 300 واحد مسکونی کرونای نو ساخته شده‌اند و نزدیک به 400 خانواده به شهر جدید جابه‌جا شده‌اند. این شهر از دیرباز به‌عنوان یکی از بهترین مناطق سوئد برای دیدن شفق‌های قطبی است.

[caption id="attachment_6150" align="aligncenter" width="1024"] شفق قطبی در کرونا[/caption]
کد خبر 6147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =