مشارکت شهرداری اصفهان در تخریب خانه تاریخی نائل؟ | سازمان میراث‌فرهنگی تیم اعزام کرد!


چمدان :  شامگاه روز چهارشنبه 2 آذر 96 بنای تاریخی خانه سید‌جواد نائل که در کوچه مسجد مصری در محله طوقچی قرار دارد و مربوط به دوران صفویه است، به علت تعریض مسیر و به درخواست و همکاری همسایگان این محل تخریب شد. البته ساختمان داخلی بنا متروکه بود و سه ماه پیش این بنا برای مرمت اضطراری به پیمانکار سپرده شده بود، پیمانکار نیز هفته گذشته داربست‌هایی را برای مرمت این بنا نصب کرده بود.

تخریب این اثر تاریخی که ثبت ملی است از هفته پیش شروع شد و مردم بخشی از دیوارهای این خانه باارزش را تخریب کرده بودند. پیرو آن یگان حفاظت میراث‌فرهنگی اصفهان با حضور در محل و بررسی ابعاد تخریب، اخطاری را تنظیم و به همسایگان این بنا ابلاغ کرد که در آن تأکید شده بود هرگونه آسیب‌رسانی به این بنای تاریخی برخورد شدید قانونی را به دنبال خواهد داشت.


بر اساس نظر مسئولان میراث‌فرهنگی اصفهان با توجه به اخطار کتبی که به همسایگان ابلاغ شد و با توجه به حجم عظیم تخریب و هزینه‌بر بودن آن در تخریب خانه نائل بازیگر سومی نیز نقش داشته است. زیرا تخریب در این اندازه نیازمند لودر است، درصورتی که برای تردد لودر و کامیون در آن منطقه افراد باید مجوز اخذ کنند، در نتیجه هرچند که تخریب با درخواست مردم صورت گرفته، اما تخریب در مرحله دوم نمی‌تواند کار اشخاص محلی باشد و حتما نهادی در این زمینه مداخله داشته و احتمالا آن نهاد شهرداری منطقه‌ای اصفهان است.


فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان امروز شنبه 4 آذر 96 اعلام کرد: «از عاملان تخریب خانه شکایت‌های ویژه صورت گرفته است. حتی اگر مسئولان شهرداری در این تخریب نقش داشته باشند اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد و با عاملان و مسببان این اتفاق برخورد جدی می کند و پای شکایت خود از عاملان این موضوع محکم می‌ایستد و هیچگونه مسامحه‌ای در این‌باره رخ نمی‌دهد تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.»


او افزود: «از هفته گذشته نیز معاونت میراث‌فرهنگی و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی اصفهان با بررسی دوربین‌های مدار بسته در حال پیگیری و شناسایی متخلفان است تا با عوامل تخریب این بنای باارزش تاریخی، خواه مردم محلی باشد و خواه شهرداری، به‌صورت جدی برخورد شود.»


ظهر امروز غلامرضا میثاقیان مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌همراه تعدادی از کارشناسان برای بازدید از این بنای تاریخی و بررسی‌های کارشناسی در اصفهان حضور پیدا کردند. بعد از ظهر امروز نیز تیمی متشکل از کارشناسان معاونت حقوقی، مجلس و امور استان‌ها، یگان حفاظت و نیز دفتر عملکرد، بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای بررسی‌های بیشتر در اصفهان حضور پیدا می‌کنند.



کد خبر 6088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =