چمدان : لیر ترکیه طی روزهای اخیر به روند کاهش ارزش خود ادامه می‌دهد. در حالی که تا چند ماه پیش هر دلار آمریکا حدود 4 لیر خرید و فروش می‌شد، امروز هر دلار آمریکا در ترکیه حدود 7 لیر ارزش دارد.

در حالی که کاهش همزمان ارزش ریال و لیر و در کنار آن افزایش قیمت پرواز و حذف ارز مسافرتی، سفر گردشگران ایرانی به ترکیه را سخت کرده، گردشگران کشورهای اروپایی و عربی پس از کاهش ارزش لیر به سمت ترکیه سرازیر شده‌اند.

کاهش ارزش ریال و لیر باعث گران شدن سفر به ترکیه شده و دیگر سفر به ترکیه و خرید از آنجا برای ایرانی‌ها مانند سابق مقرون به صرفه نیست. در حالی که سال پیش هر وعده غذایی در ترکیه قیمتی مشابه ایران داشت با کاهش ارزش ریال حالا در صورت ثابت ماندن قیمت‌ها در ترکیه، هزینه برای ایرانی‌ها دو برابر شده است. این در حالی است که هنوز موج گرانی در ترکیه به راه نیافتاده و تنها در پوشاک قیمت‌ها افزایش اندک داشته‌اند.

نرخ تبدیل هر 100 دلاری به لیر در ترکیه حدود 700 لیر است و این باعث شده گردشگران کشورهای عربی و اروپایی به سمت ترکیه سرازیر شوند.

همزمان با انتشار عکس‌هایی از مردم ترکیه که برای فروش دلارهای خود جلوی صرافی‌ها صف کشیده یا در حال آتش زدن دلارها هستند، در مراکز خرید ترکیه، گردشگران خارجی برای خرید از برند‌ها صف کشیده‌اند. به نظر می‌رسد کاهش ارزش لیر باعث ایجاد علاقه به خرید در گردشگران خارجی ترکیه شده و آنها در پی خرید از برندهای پوشاک در ترکیه هستند.

[related-post id="48304"]

[caption id="attachment_60404" align="aligncenter" width="768"] صف گردشگران سعودی و شرق آسیا مقابل فروشگاه برند لوکس Louis Vuitton در استانبول[/caption]

دولت ترکیه با کاهش ارزش لیر در پی سیاست‌های جدید اقتصادی برای جلوگیری از فرو ریختن ارزش پول خود است با این وجود روند سقوط ارزش لیر ادامه دارد. گفتنی است سال‌ها پیش نیز ترکیه کاهش شدید ارزش پول و تورم زیادی را تحمل کرده بود و طی سالهای گذشته به ویژه با استفاده از صنعت گردشگری، توسعه اقتصادی کشور در جریان بوده است. در صورت افزایش هزینه‌ها به دلیل ریزش ارزش لیر در ترکیه، صنعت گردشگری این کشور مشتریان دیگر خود را پس از گردشگران ایرانی از دست خواهد داد.

[related-post id="46846"]

[related-post id="42502"]
کد خبر 59420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =