جنگل‌های هیرکانی همچون موزه‌ای زنده ، درختان سرخدار و انجیلی، آبشارهای زیبا، نان محلی پخته شده در تنورهای گلی همراه با عسل و سبزی تازه و پنیر و لبنیات محلی جلوه زیبا و شگفت انگیزی از طبیعت را در روستای زیارت نمایان می‌کند.

یوسفیان ملا نماینده آمل می‌گوید  :«در گردنه حیران ۳۸ ویلا به ۵۰۰ ویلا رسیده و در روستای زیارت گرگان که کلاً 6 خانه وجود داشته است ۷ هزار ویلا ساخته‌اند! »[/caption]

این روستای زیبا که هفت کیلومتر بعد از جاده ناهاخوران گرگان به سمت جنوب قرار دارد به لحاظ سبک معماری خانه‌ها و قدمت تاریخی آن جزو ۲۰ روستای برتر گردشگری ایران است و جزو مهمترین روستاهای هدف گردشگری است. اما متأسفانه در سال های اخیر هدف هجوم زمین خواران و ویلاسازان قرار گرفته تا آنجا که 7 هزار ویلا در آن ساخته شده است.
 

تجاوز به حریم منابع طبیعی در روستای زیارت | عکس: مجید میهن دوست[/caption]

در مورد اسم این روستا و جنگل نهارخوران قصه‌های زیادی گفته می‌شود از جمله در زمان‌های قدیم اهالی گرگان وقتی می‌خواستند به حج بروند، چون جاده شمال کوهستانی بوده است مردم گرگان از کوه‌های شاهکوه که همین کوه‌های گرگان است از دل روستای زیارت رد می‌شدند و از آن طرف کوه‌ها و از جاده صاف به مکه می‌رفتند.

هنگام برگشت همین مسیر را برمی‌گشتند و چند روز زودتر پیک‌ها به مردم گرگان اطلاع می‌دادند که حاجی‌ها فلان روز می‌آیند و مردم گرگان برای استقبال حاجی‌ها به همین جایی که روستای زیارت هست می‌رفتند. برای همین بعدها این نقطه را زیارت نامیدند و در همان روزی که به استقبال حاجی‌ها می‌رفتند در ناهار خوران فعلی سور ناهار به کسانی که برای استقبال آمده بودند داده می‌شد.
 

پاییز زیبای هزاررنگ گلستان در جنگل‌های روستای زیارت گرگان | عکس: علی بهرام نژاد[/caption]

روستای زیارت از شمال به ناهارخوران و ارتفاعات «بندسر» و «خمام شهر»، از شرق به ارتفاعات «خال دره»، از غرب به ارتفاعات «ادیم» و «مازوکش» و «کمرسر» و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می‌رسد. از این رو چشم‌اندازی بی‌نظیر دارد که دل هر گردشگری را می‌رباید.
 

بافت قدیم روستای زیارت | عکس: سعید فلاح فر[/caption]

در مورد قدمت روستا همین بس که گورستانی تاریخی در اطراف امام زاده عبدالله آن قرار دارد که سنگ قبرهای آن برخی بیش از هزار سال قدمت دارد. آرامگاه بابا قنبر، در یک کیلومتری جنوب شرقی روستا، زیر یک درخت بلوط کهنسال از دیگر زیارتگاه‌های مردم روستای زیارت است، قدمت این درخت بلوط به هزار سال می‌رسد.
 

«گراویارد دد» یکی از معتبرترین پایگاه های معرفی سنگ آرامگاه‌های هنرمندانه جهان برای نخستین بار، یک سنگ آرامگاه ایرانی را در صفحه اینستاگرام خود قرار داده است. این سنگ آرامگاه در روستای زیارت (گرگان، گلستان) جای دارد | عکس از: مهدی تمیزی آدرس اینستاگرام: @graveyard_dead[/caption]
 
 



سبزیجات، ازگیل، آلو محلی، رب آلو، تره کوهی، انواع گیاهان دارویی، نعناع کوهی و توت فرنگی از جمله محصولات این منطقه است. جنگل‌های اطراف زیارت هم مناطق جذابی برای جنگل نوردان و کوهنوردان است به ویژه آن که چندین آبشار در اطراف این روستای زیبا و دیدنی وجود دارد.
 

بافت قدیم روستای زیارت | عکس: سعید فلاح فر[/caption]

افزون بر درختان انجیلی که چهره طبیعت این روستا را جلوه‌ای دیگر بخشیده است اگر هوس کردید به سومین ذخیرگاه سرخدار جهان که در ارتفاعات روستای زیارت واقع شده سری بزنید حتما از یک راهنمای بومی کمک بگیرید.
 

درختان انجیلی به دلیل مقاوم و سخت بودن چوبشان به درخت آهن معروفند و زیارت در پاییز با این درختان زیبا جلوه دیگری پیدا می‌کند[/caption]

 

گنجینه فلزی زیارت متعلق به هزاره دوم ق.م | منطقه کشف: روستای زیارت گرگان | محل نگهداری: موزه باستان‌شناسی گرگان[/caption]
 
 



اگر هوس کردید زیر دو آبشار به ارتفاع 15 متری بایستید و از فاصله دور قطرات آب بر روی گونه‌هایتان بریزد و نرسیده به آبشار رطوبت هوا را به داخل ریه هایتان سوق دهید آبشار زیارت در میان جنگل ناهارخوران و در حاشیه روستای زیارت گزینه و انتخاب خوبی است. نخست آن که در این جنگل امکانات متعددی همچون آلاچیق، کمپینگ، رستوران، فروشگاه و سرویس بهداشتی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. از سویی آبشار دل انگیز روستا در ۵ کیلومتری جنوب زیارت و ۱۹ کیلومتری جنوب گرگان فاصله زیادی با شهر و روستا ندارد. یادتان باشد این آبشار در مسیر یکی از شاخه‌های فرعی رودخانه خاص رود زیارت بنام شاخه آبشار قرار دارد.
 

مسیر آبشار زیبای زیارت گرگان در استان گلستان در میان جنگل ناهارخوران و در حاشیه روستای زیارت[/caption]

آبشار دو قلوی زیارت سه کیلومتری امامزاده عبدالله قرار دارد. افزون بر آن آبشارهای دره «تل انبار» هم دیدنی است. این دره متشکل از 53 آبشار 2 الی 4 متری است و 20 آبشار آن بیش از 10 متر ارتفاع دارد که به آبشار دوقلوی زیارت ختم می‌شود. آبشار خال دره (جُل دره) هم آبشاری در شرق روستا و در درون دره های زیبا است که برای رسیدن به این آبشار هم به یک راه بلد نیاز است.
 



امام زاده عبدالله هم از دیدنی‌های این روستا است. برای رسیدن به این امامزاده کوچه‌هایی را باید طی کنی که هرکدامشان به نام شهیدی از شهدای این روستا مزین شده است. امام زاده امکاناتی همچون پارکینگ، سرویس بهداشتی، مکان برای چادر زدن و اسکان شبانه دارد.
 

امام زاده عبدالله روستای زیارت[/caption]

هتل دو ستاره زیارت هم در سال 1387  ساخته شده است البته در ساخت آن هیچ رد پایی از معماری بومی روستا دیده نمیشود. این هتل در پنج طبقه بنا شده و مجموعا دارای 18 باب اتاق و سوئیت است که واحدهای اقامتی در طبقات اول و دوم و پارکینگ در طبقه 1- قرار دارد. البته در روستای زیارت اقامتگاه‌های بومی هم وجود دارد که انتخاب پیش رو را آسان‌تر می‌کند.
 

کلبه اقامتی دهگردی در روستای زیارت[/caption]
 

صنایع دستی روستای زیارت بافته شده توسط زنان روستا | عکس: سعید فلاح فر[/caption]

نمی‌شود تا زیارت رفت و دست خالی برگشت. جاجیم مهمترین صنایع دستی روستا است که به عنوان پادری، رو مبلی، رومیزی و سجاده استفاده می‌شود که می‌توان از تولیدکنندگان این جاجیم‌ها را در کنار جاده اصلی خریداری کرد.
 



از ابتدای جاده زیارت، در کنار مسیر چادرهایی می‌بینید که مردم روستا در آن چادرها تنور گذاشته‌اند و نان داغ محلی به رهگذران می‌فروشند. در خود روستا و در امتداد جاده اصلی که سنگ‌فرش شده است مغازه‌های بسیاری دیده می‌شوند که علاوه‌بر مایحتاج خوراکی گردشگران، در آن‌ها صنایع‌دستی، میوه‌های جنگلی ــ از قبیل آلو جنگلی و توت‌فرنگی و گلابی جنگلی ــ و محصولات دامی عرضه می‌شود.
 

عکس: مهدی رییسی[/caption]

 

بافت قدیم روستای زیارت | عکس: سعید فلاح فر[/caption]

روستای زیارت که در میان دو دامنه کوهستانی و جنگلی قرار گرفته، در تابستان هوای خنک و دلنشینی دارد و شاید بتوان گفت که یکی از بهترین گزینه برای فرار از گرمای آخرین روزهای تابستان است! اما پاییز به نیمه نرسیده، روستای زیارت سرد و بارانی می‌شود.
 



برای دیدن آبگرم روستای زیارت که به خاطر خواص درمانی‌اش همیشه شلوغ است، باید به حاشیه جنوبی روستا بروید و آن را در مجاورت امامزاده عبدالله ببینید. آبگرمی که در میان قدیمی‌های منطقه هنوز به نام گرماندو و گرماب شناخته می‌شود و این تنها چشمه آبگرم در استان گلستان است. به گفته اهالی روستای زیارت، چشمه آبگرم آرام بخش بوده و برای درمان انواع بیماری‌های پوستی و دردهای مفاصلی مفید است.

بافت قدیم روستای زیارت | عکس: سعید فلاح فر[/caption]

 

بافت قدیم روستای زیارت | عکس: سعید فلاح فر[/caption]

 

سومین ذخیره‌گاه سرخدار جهان در ارتفاعات روستای زیارت واقع شده است[/caption]
 

بافت قدیم روستای زیارت | عکس: سعید فلاح فر[/caption]

 

امامزاده سید عبدالله ملقب به کاظم واقع در روستای زیارت از سادات موسوی گرگان و از نوادگان قاسم اشجع فرزند ابراهیم عسکری است که با ده واسطه به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد | عکس سید حمید هاشمی[/caption]

 

بافت قدیم روستای زیارت | عکس: سعید فلاح فر[/caption]

 

بافت قدیم روستای زیارت | عکس: سعید فلاح فر[/caption]
 

کد خبر 5934

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشمند ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
    با سلام من با توجه به توصیفاتی که از زیبایی این روستا شنیدم به این منطقه سفر کردم و وقتی با بلایی که به سر این روستا آوردن از نزدیک آشنا شدم بسیار بسیار تاسف خوردم. حقیقتا وقتی عکس های سالهای پیش این روستا را در لابی هتل دیدم و آن را با چیزی که الان هست مقایسه کردم برایم باور نکردنی بود. خدمت شما بگم که اصلا از اون بافت روستایی تقریبا چیزی باقی نمانده و شهرداری منطقه با درایت بسیار به این روستای توریستی تراکم ساخت چهار طبقه!!! داده و بسیاری از خونه های قدیمی را خراب و به جای آنها ساختمان های بی قواره چهار طبقه به صورت بسیار نامنظم و درهم و برهم ساخته شده اند یا در حال ساخت هستند. طوری که دامنه کوه به جای مناظر طبیعی و سبزه و صخره تبدیل شده به ویترین این ویلاها و خانه های بسیار نا متناسب با بافت محیط اطراف. حقیقتا شهر داری های مناطق شمالی بسیار با طبیعت محل زندگیشون نا مهربان و بی ملاحظه هستند و جز منافع مادی انگار هیچ چیز دیگری برایشان مهم نیست. وقتی در خیابان اصلی روستا قدم میزنید سایه آپارتمان ها بر روی سر شما سنگینی می کندو فقط افسوس می خورید!!! چرا باید مردم ما و مسوولین ما اینقدر با محیط زیست خودخواهانه و بی رحمانه برخورد کند. در خصوص زباله هایی که در جای جای طبیعت رها شده بود هم چیزی نمی گویم. بسیار غم انگیز و تاسف بار!! یعنی هنوز به آن بلوغ فکری نرسیدیم که وقتی در محلی از زیبایی های طبیعت استفاده میکنیم حداقل تشکری که می توانیم از طبیعت بکنیم این است که آشغال ها را به امان خدا رها نکنیم!!! حداقل فرهنگ... دانشمند- شهریور 97
  • kia_kosar@yahoo.com ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    1
    ابتدا اینکه نماینده های استان مازندران زیارت را صلاخی کردند برای ویلا سازی و زمین خواری در استان خودشان و این تنها به دلیل بی سوادی و کم خردی نماینده های شهرستان گرگان است که نماینده یک شهر شهیر به تعرض منابع طبیعی به خودش اجازه بده این چنین اظهرا نظر کنه. جناب آقای یوسفیان ملا؛ زیارت در دوران قبل از ورود آریایی ها دارای تمدنی بسیار قدرتمند بود که پیشنهاد میکنم به آدرس ایمیلی که در ذیل میذارم پیام بذارین هماهنگ کنیم و تشریف بیارید از نزدیک ببینید که قدمت زیارت از آنچه در موزه گرگان و ایران که هشت هزار سال پیش از میلاد ذکر شده چندان صحیح نیست چونکه در موزه لوور قدمت اشیاء زیارت 17هزارسال قبل از میلاد مسیح با کربن عمر سنجی شده است. جمعیت ثابت زیارت نزدیک به چهار هزار نفر هست چطور 7 باب خانه گفتن معقولانه میاد! زیارت طبق آمار سال 1342 تعداد خانوار 470 خانوار داشت( گرگان نامه؛ مسیح الله ذبیحی؛ چاپ 1354). دوستان عزیز؛ زیارت تنها روستایی در کشور هست که در سال 1343 تمامی اسناد روستایی نزدیک به 600 هکتار به عنوان سند ملکی ثبت و صادر شده با کاربری مسکونی. یعنی زمین خواری عنوان کردن زیارت فقط و فقط مانور سیاسی برخی از افراد معلوم الحال برای خاکستری نشان دادن زیارت هست؛ زیارت روستای اولین ها در منطقه شرق مازندران سابق؛ اولین شهید؛ اولین مدرسه روستایی؛ اولین حموم عمومی؛ اولین آب لوله کشی در سال 1341؛ اولین و قدیمی ترین صنعت ابریشم بافی و ... که در این مجال نمیگنجد. در زیارت تنها سیاسیون و افراد صاحب منسب کشوری دست اندازی در طبیعت داشتند و آن هم بسیار کم در مجموع کمتر از یکی دو هکتار. شما اگر در زمین خودتان؛ در حیاط خانه تان یک درختچه رشد کند آیا حق از بین بردن آن بوته خار را در حیاط خود دارید یا خیر!؟ در زیارت در زمین های دارای اسناد مالکیت ثبتی ملکی پهلوی 42؛ علوی 58 و اسلامی 71، بوته خار رشد کرده؛ آیا الان که روستا دارای ظرفیت های بالای مهاجر پذیری غیر بومی و همچنین مهاجرت معکوس هست؛ برای ساخت مسکن و سایر امکانات زیربنایی نمیباید در زمین های خود که دارای سند ثبت ملکی هستند خانه ساخت؟ آیا راهی جز تملک زمین های خویش هست؟ چرا زیارتی ها باید پاسخ تصمیمات رادیکالی و جهت دار برخی از سیاسیون کشوری و استانی باشند!؟ "زیارت خاصه رود" اسمی است که از هفده هزار سال بر روی این روستا بوده، هست و خواهد بود. هیچ ارتباطی به مسیر حج رفتن و مسیر شاهرود رفتن و این گونه مسائل هم ندارد. زیارت بدلیل قدمت تمدن که در آن وجود دارد محل عبادت زرتشتاین؛ مغاک پرستان؛ ستاره پرستان و سایر ادیان ابتدایی حاکم بر ایران بود. زیارت خاصه رود، تنها ذخیرگاه طبیعی سرخدار با زادآوری طبیعی در جهان است. یعنی فقط در این منطقه درخت سرخدار نهال تولید میکند و در سایر مناطق نهال طبیعی وجود ندارد. امامزاده روستای زیارت یکی از سه امامزاده دارای شجره نامه در استان گلستان است. و همچنین آب گرم روستای زیارت تنها آب گرم طبیعی استان گلستان با دمایی نزدیک به 465 درجه سانتیگراد با دبی آب 25 لیتر بر ثانیه میباشد. با حضور در زیارت با مردمانی بیش از اندازه مهربان و بی انتها با فرهنگ بالا و غنی از مراسمات گوناگون کهن آشنا خواهید شد. البته غذاهایی که شاید یک قاشق ادویه امروزی و روغن کارخانه ای در آن نتوان پیدا کرد. تماما از محصولات جنگلی و مراتع زیارت خاصه رود.
  • q@gmail.com ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    طبیعت خیلی زیباست حتما تونستید برید اما متاسفانه بافت با ارزش روستایی تخریب و تبدیل به اپارتمان شده