چمدان : پس از یک دهه جست‌وجو در دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه، در عمق صدها متری زیر آب قصر یک سلطنت گم‌شده پیدا شد.

باستان‌شناسان دانشگاه یوزونکو ییل که با گروهی مستقل از غواصان همکاری نزدیک داشتند از کشف شگفت‌انگیز قلعه‌ای 3 هزار ساله خبر دادند که بسیار عالی در عمق دریاچه وان حفظ شده است.

در سراسر جهان علاوه‌بر هیولاهای پنهان در عمق دریاچه‌ها، شهرها و قلعه‌های گم‌شده زیر آب‌ها هم از دیرباز موضوع محبوب افسانه‌های بومی بوده‌اند و معروف‌ترین این افسانه‌ها شهر گم‌شده آتلانتیس است.

اولین‌بار فیلسوف یونانی افلاطون در 350 پیش‌ازمیلاد درباره جزیره‌ای اسرارآمیز با نام آتلانتیس که ظاهرا ناپدید شده است می‌نویسد.

تحسین سیلان، رییس گروه غواصان حاضر در این پروژه، در ابتدا در جست‌وجوی هیولای دریاچه وان بود اما درنهایت به یک شهر گمشده رسید.

 

[caption id="attachment_5857" align="aligncenter" width="1920"] دریاچه وان در کشور ترکیه[/caption]

 

او در گفت‌وگو با روزنامه دیلی‌صباح می‌گوید: «شایعاتی بین مردم محلی پخش شده بود که احتمال می‌داد چیزی زیر آب وجود دارد اما بیشتر باستان‌شناسان و مقامات موزه‌ها به ما گفتند که نمی‌توانیم چیزی پیدا کنیم.»

این قلعه که حدود یک کیلومتر از بستر زیر آب را اشغال کرده، دیوارهایی قد برافراشته به ارتفاع 3 یا 4 متر دارد و به‌دلیل قلیایی‌بودن آب دریاچه در شرایط خوبی حفظ شده است.

پژوهشگران معتقدند که این قلعه یادگاریِ تمدن اورارتو است. اورارتو، پادشاهی وان و آرارات در عصر آهن بوده که بین قرن‌های 9 تا 6 پیش‌ازمیلاد در این منطقه حکومت می‌کردند.

 

[caption id="attachment_5858" align="aligncenter" width="590"] این قلعه که حدود یک کیلومتر از بستر زیر آب را اشغال کرده، دیوارهایی قد برافراشته به ارتفاع 3 یا 4 متر دارد و به‌دلیل قلیایی‌بودن آب دریاچه در شرایط خوبی حفظ شده است[/caption]

 

[related-post id="1413"]

سطح آب این دریاچه در مدت‌زمان بیش‌از هزارسال به‌طرز قابل‌توجهی نوسان داشته است. به‌اعتقاد دانشمندان در دوره پادشاهی اورارتو ارتفاع آب دریا بسیار پایین‌تر از امروز بوده و با گذشت زمان سطح آب بالا آمده و به‌تدریح بخش‌هایی از شهر را فرو برده است اما بخش‌های دیگر این زیستگاه باستانی بالاتر از سطح آب و حتی بالاتر از خط ساحلی کنونی بوده است.

سیلان ادامه می‌دهد: «تمدن‌ها و مردم بسیاری پیرامون دریاچه وان سکونت داشته‌اند. آن‌ها این دریاچه را "بالاتر از دریا" نامیده‌اند و اعتقاد بر این است که این دریاچه چیزهای اسرارآمیز زیادی داشته است. اکنون با این کشف، ما یکی از رازهای آن را فاش کردیم.»

 

[caption id="attachment_5860" align="aligncenter" width="590"] پژوهشگران معتقدند که این قلعه یادگاریِ تمدن اورارتو است. اورارتو، پادشاهی وان و آرارات در عصر آهن بوده که بین قرن‌های 9 تا 6 پیش‌ازمیلاد در این منطقه حکومت می‌کردند[/caption]

 

علاوه‌براین سال گذشته، این گروه غواصان و باستان‌شناسان زمینی به‌وسعت 4 کیلومترمربع را از ستون‌های استالاگميتی یافتند و نامشان را «دودکش‌ها جن‌وپری زیرآب» گذاشتند. همچنین سنگ‌قبرهایی مربوط به عصر سلجوقیان با قدمت هزار سال قبل را درون این دریاچه پیدا کردند.

همچنین، اوایل سال جاری میلادی آن‌ها از کشف یک کشتی روسی که احتمالا در 1948 غرق شده است خبر دادند.

دانشمندان هنوز قادر نیستند با اطمینان بگویند که دیوارهای این قلعه تازه‌کشف‌شده تا چه عمیقی در رسوبات بستر دریاچه فرو رفته‌اند. ادامه پژوهش‌های میدانی زیر آب دریاچه وان می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره این سازه تاریخی به‌دست آورد.

 
کد خبر 5856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =