چمدان : هندوستان با 63 هزار کیلومتر مسیر ریلی و 6هزارو800 ایستگاه راه‌آهن سومین شبکه ریلی جهان را بعد از روسیه و چین در اختیار دارد و با 1.5میلیون نیروی کار به‌ عنوان بزرگ‌ترین کارفرما در دنیا شناخته می‌شود.

اولین سرویس قطار مسافری هندوستان در 16 آوریل 1853 راه‌اندازی شد که با 14 واگن و حدود 400 مهمان بندر بوری را به‌سمت مومبای ترک کرد.

درحال‌حاضر، روزانه 19هزار قطار شامل 12هزار قطار مسافری و 7هزار قطار باری متشکل از 510هزارو30 واگن مسافری و 219هزارو931 واگن باری در این کشور در حرکت‌اند و 23 میلیون مسافر و 2.65 میلیون تن بار را جابه‌جا می‌کنند و درآمد سالانه شبکه ریلی هندوستان نزدیک به 20 میلیارد دلار است.



یکی از مشکلات بزرگ شبکه ریلی این کشور زیرساخت‌های قدیمی است که سبب می‌شود قطار که به‌طورکلی ایمن‌ترین وسیله نقلیه بین‌شهری است به وسیله‌ای ناامن تبدیل شود. به‌طوری‌که فقط یک‌سوم قطارهای این شبکه وسیع، برقی هستند و سالانه به‌طورمتوسط 15هزار نفر به‌دلیل حوادث قطار در این کشور جانشان را از دست می‌دهند که از این تعداد همه ساله فقط 6 هزار نفر در مسیر پرتردد شبکه حومه مومبای کشته می‌شوند.

به‌همین‌علت سال 2012 دولت هند برنامه‌هایی را برای اصلاح زیرساخت‌ها ارائه کرد که شامل به‌روزکردن 19 هزار کیلومتر مسیرهای موجود شامل 40 درصد از کل شبکه ریلی و تقویت 11هزار و 250 پل ریلی برای استفاده از قطارهای پرسرعت می‌شود. حدود یک‌ چهارم از 131هزار پل ریلی این کشور بیش‌از 100 سال سن دارند.

 

انواع قطارهای هند

قطارهای دیزلی│این قطارها در دو سوم مسیرهای ریلی استفاده می‌شوند و معمولا همان قطارهای شلوغ و پرجمعیتی‌اند که تصور عمومی از قطارهای هندی را تداعی می‌کنند. هرچند بیشتر عکس‌هایی که از این نوع قطارها منتشر می‌شود مربوط به قطارهای بنگلادش و پاکستان هستند و امروزه، دولت هند در تلاش است تراکم جمعیتی این قطارها را کاهش دهد.



 

قطارهای برقی│این قطارها شامل واگن‌های ای‌سی درجه یک، واگن کوپه خواب و واگن عمومی می‌شوند. بلیت واگن‌های ای‌سی‌ درجه یک و واگن‌های کوپه خواب را باید از قبل خریداری کرد اما امکان خرید آنی بلیت واگن‌های عمومی وجود دارد. معمولا هر قطار 6 واگن ای‌سی درجه یک، 12 واگن کوپه خواب و 4 واگن عمومی دارد.





 

قطارهای مجلل│ شرکت‌هایی مثل ماهاراجه اکسپرس، قصر روی چرخ‌ها (Palace on Wheels) و کالسکه طلایی (Golden Chariot) قطارهای مجلل گران‌قیمت عرضه می‌کنند که بی‌شک هیچ ارتباطی با آن تصور عمومی قطارهای پرجمعیت ندارند.









 

مونوریل│شهروندانی که در مومبای زندگی می‌کنند در سال‌های اخیر این امکان را یافته‌اند که از قطار مونوریل برای ترددهای درون‌شهری و رسیدن به حومه استفاده کنند.



 

قطار ابرپرسرعت ژاپنی‌ها به هند می‌‌رسد│سال 2015 طی توافقی که بین راه‌آهن سراسری ژاپن و شبکه ریلی هندوستان به امضا رسید قرار شد خط قطارهای ابرپرسرعت ژاپنی با سرعت 320 تا 350 کیلومتربرساعت تا سال 2023 برای مسیر مومبای- احمدآباد به بهره‌برداری می‌رسد. در این توافق ژاپن متعهد شد که 80 درصد از هزینه این طرح را تامین کند مشروط به آنکه هند 30درصد از تجهیزات شامل واگن‌ها و لوکوموتیو را از ژاپن بخرد و 70 تا 80 درصد از بخش‌ها را داخل کشور بسازد.

کد خبر 53139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدحسین میرزایی ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    بله