استاد محمد مختاریان در فهرست حاملان میراث ناملموس ثبت شد

چمدان :  در کمیته ثبت ملی میراث ناملموس که صبح امروز با حضور کارشناسان دفتر ثبت آثار تاریخی و پژوهشگران میراث ناملموس کشور برگزار شد، درحالی پرونده مهارت چاقوسازی(اره کارد) روستای آبیز توسط اداره میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی مطرح شد و پس از تایید کارشناسان در فهرست میراث ناملموس قرار گرفت که استاد محمد مختاریان هنرمند روشن دل این رشته به دلیل مهارت ویژه در شناسایی خواص فلز و شاخ و استفاده از این خواص در ساخت ادوات و افزار فلزی در فهرست حاملان میراث ناملموس ثبت شد.

«سید احمد برآبادی» پژوهشگر و مردم شناس خراسان جنوبی در خصوص مهارت ویژه استاد محمد مختاریان در ساخت چاقوهای ساخت آبیز گفت: استاد محمد مختاریان آبیز که به استاد محمد مختار مشهور است مهارت ویژه ای در شناسایی خواص فلز و شاخ و استفاده از این خواص در اجرای با کیفیت چاقوهای ساخت آبیز دارد. این درحالی است که این استاد کهنسال روشندل است و اجرای با کیفیت این فن نیاز به سالها تمرین و ممارست دارد.

به گفته این پژوهشگر، استاد محمد مختاریان نه تنها مهارت ویژه در ساخت چاقو دارد که ساخت کلیه متعلقات مرتبط با کار از جمله ابزار کار و قطعات مختلف چاقو را نیز به صورت کاملا سنتی انجام می دهد. این درحالی است که این هنرمند چاقو ساز روشندل به چندین رشته هنری از جمله خراطی، آهنگری، مسگری، قفل سازی و ریخته گری مسلط است.

وی افزود: ساخت چاقو و ادوات فلزی در منطقه زیرکوه بالاخص روستاهای آبیز و اسفاد از پیشینه تاریخی بیش از 300 سال برخوردار است و لزوم حفظ میراث و تکنیک و مهارت ساخت چاقوی اره کارد ضروری است چراکه تنها دو تن از هنرمندان آشنا به کار در قید حیات هستند و با فوت آنها خطر از بین رفتن این میراث کهن قطعی می‌شود.
کد خبر 4951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =