چمدان :  سال‌هاست که خیابان پیروزی محل قرار گیری کارخانه مهمات سازی ارتش است. صنایع نظامی تحت عنوان قورخانه در سال 1304 هجری شمسی با تولید تفنگ برنو در مرکز شهر تهران (توپخانه) فعالیت خود را آغاز کرد.



صنایع نظامی از حدود سال 1320 هجری شمسی تحت نام اداره تسلیحات در محل مهماتسازی فعلی تاسیس شد و حدود 6 سال بعد کارخانه مسلسل سازی در خیابان پیروزی به عنوان اداره مرکزی تسلیحات راه اندازی شد.



[caption id="attachment_4923" align="aligncenter" width="600"] مجسمه سرباز هخامنشی در حصر برای انتقال از تهران | شهرام شهریار[/caption]

اکنون بنا بر گزارش سفرنویس، مجسمه‌های سربازان هخامنشی که در دوران پهلوی دوم در روبروی کارخانه اسلحه سازی فرح آباد (پیروزی) نصب شده بود به زودی از تهران خارج خواهد شد! اما سیدمجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در این خصوص گفته است: «این مجسمه‌ها بخشی از هویت شهر، هویت محله و همچنین هویت تاریخی کلانشهر تهران است و این دو اثر باید در جایگاه قبلی خود باقی بمانند و پیشنهاد ما این است که مولاژی از این دو اثر که به احتمال فراوان از آثار ارزشمند استاد ارژنگ است، ساخته و به مکان جدید، صنایع جنگ افزارسازی منتقل شود.»

دو مجسمه سرباز هخامنشی در دوران پهلوی دوم در خیابان فرح آباد (پیروزی فعلی) روبروی در ورودی کارخانه اسلحه و مهمات سازی ارتش نصب شده بود که پس از انتقال این کارخانه در سال‌های اخیر به پارچین، مدیریت صنایع جنگ افزارسازی (ساصد) وابسته به سازمان صنایع دفاع، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصمیم گرفته که این دو اثر ارزشمند شهری را به پارچین انتقال دهد.

[caption id="attachment_4924" align="aligncenter" width="600"] مجسمه سرباز هخامنشی حسن ارژنگ نژاد خیابان پیروزی قبل از انتقال | شهرام شهریار[/caption]

این دو مجسمه سرباز هخامنشی، نیزه به دست که تا حدودی شبیه مجسمه‌های چهارگوشه میدان امام خمینی (توپخانه سپه) است، با ارتفاعی حدود ۲٫۷۰ سانتیمتر  توسط حسن ارژنگ نژاد ساخته شده است. حال باید دید که این خاطره جمعی شهر تهران، از خیابان پیروزی و محل فعلی خود خارج می‌شود یا مدیریت جدید شهر تهران، راهکاری برای نگهداری این دو اثر ارائه و دنبال می‌کند.

کد خبر 4921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =