چمدان :  بر اساس تدابیر بانک مرکزی ترکیه، برای ثبات در بازار پولی و ارزی کشور، 10 میلیارد لیر ترکیه٬ 6 میلیارد دلار و همچنین طلا به ارزش سه میلیارد دلار به سیستم مالی کشور تزریق می شود.

بر اساس این بسته ارائه شده، در صورت لزوم، محدودیت 50 میلیارد دلاری که بانک‌ها می‌توانند برای خرید ذخیره ارزهای خارجی استفاده کنند، قابل افزایش بوده و ممکن است شرایط استفاده آن نیز تسهیل شود.

طبق تدابیر و بسته اعلام شده، بانک‌ها قادر خواهند بود تا از امکانات ذخیره ارزی علاوه بر سپرده‌های یک هفته‌ای٬ در سپرده های یک ماهه نیز استفاده کنند.

بانک مرکزی ترکیه همچنین اعلام کرد که در طول شبانه روز، تمام نقدینگی مورد نیاز بانک‌ها در چارچوب امکانات موجود تامین خواهد شد.

بر اساس تصمیم بانک مرکزی ترکیه، وثیقه ارزی مبادلات لیر ترکیه نیز از 7.2 میلیارد به 20 میلیارد یورو افزایش یافته است.

[related-post id="46846"]

تدابیر وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه

برات آلبایراک وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه از اجرای برنامه عملیاتی اقتصادی ترکیه برای مهار افزایش نرخ ارز از امشب خبر داد و گفت: در قالب این برنامه ویژه با همراهی بانک‌ها، بنگاه‌های کوچک و متوسط که تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار گرفته‌اند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی با انتشار مطلبی در حساب کاربری توئیتر خود اعلام کرد: با همکاری بانک‎ها و اداره نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری این تدابیر را به سرعت اجرا خواهیم کرد و ادارات مربوطه اقدامات لازم برای مهار نوسان بازار را انجام خواهند داد.

وی با رد ادعاهای مربوط به مصادره سپرده‌های ارزی و تبدیل دارایی حساب‌های ارزی به لیر افزود: با افرادی که این گونه شایعات را منتشر می‌کنند، به شدت برخورد خواهیم کرد.

وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه با بیان این که افزایش نرخ ارز بر اساس داده‌های اقتصادی قابل توجیه نیست، اظهار کرد: تحولات بازار ارز ترکیه نشانه بارز یک حمله است که از سوی بزرگترین بازیگر سیستم تامین مالی جهانی آغاز شده است و در کلیه کشورهای در حال توسعه وضعیت مشابه ایجاد خواهد کرد.

وزارت کشور ترکیه نیز در همین رابطه اعلام کرد که در خصوص گردانندگان 346 حساب کاربری در صفحات اجتماعی که با انتشار و اشتراک گذاری مطالبی٬ سبب التهاب بازار ارز شده بودند٬ تحقیقات قضایی آغاز شده است.

[related-post id="42502"]

وضعیت آژانس‌های گردشگری ترکیه

فیروز باغلی کایا رییس اتحادیه آژانس‌های گردشگری ترکیه نیز امروز اعلام کرد که امسال درآمدهای ارزی بخش گردشگری ترکیه با افزایش چشمگیر به بیش از 32 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی گردشگری را یکی از مهمترین بخش‌های تامین مالی و بودجه جاری و ارزی ترکیه عنوان کرد و گفت: درآمد ارزی بخش گردشگری ترکیه امسال بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و ورود بیش از 40 میلیون گردشگر تا آخر سال پیش بینی می‌شود.

وی افزایش نرخ ارزهای خارجی را بدون پایه و دلایل اقتصادی دانست و بیان کرد: کاهش ارزش لیر در بازار ترکیه علل سیاسی دارد و یک حمله حساب شده علیه اقتصاد ترکیه در جریان است.

[related-post id="42232"]

وضعیت کنونی بازار ارز ترکیه

نرخ ارزهای خارجی در بازار ترکیه که از یک هفته پیش در حال افزایش بود، امروز دوشنبه و در اولین روز هفته کاری باز هم رکورد جدی را ثبت کرد. امروز ارزش لیر ترکیه در برابر یورو هفت درصد و در برابر دلار هشت درصد نسبت به روز گذشته کاهش یافت. مجموع افت ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار طی سال جاری میلادی نیز به 84.2 درصد و در برابر یورو به حدود 74.2 درصد رسیده است.

خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های ترکیه به علت افزایش مستمر نرخ ارزهای خارجی متوقف شده است.

اوایل سال جاری میلادی، قیمت هر دلار 3.75 لیر در بازار ترکیه معامله می شد اما این نرخ امروز به رقم بی سابقه 6.91 لیر رسید و با افت ارزش 84.2 درصدی ارزش لیر در برابر دلار، رکورد جدیدی در بازار پولی ترکیه ثبت شد.

همچنین اول سال 2018، قیمت هر یورو در بازار ترکیه 4.5 لیر بود اما با افزایش چشمگیر به خصوص در چند روز اخیر به رقم بی سابقه 7.84 لیر رسید و ارزش لیر در برابر یورو 74.2 درصد افت کرد.

رسانه‌ها و صرافی‌های ترکیه در پی سقوط چشمگیر ارزش پول ملی، نرخ ارز را به صورت لحظه‌ای اعلام می‌کنند.

[related-post id="42427"]
کد خبر 48304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =