چمدان : سنگ قبرهای گورستان تاریخی روستای بنادک سادات یزد (در منطقه میانکوه شیرکوه) یک بار دیگر پس از ویرانی سال 1343 این بار در پی ساختمان به جای سنگ لاشه به کار رفته است. این اتفاق در سکوت کامل خبری و زیر پوشش ثبت جهانی بافت تاریخی شهر رخ داده است.

سنگ قبرهایی از سده هشتم و نهم هجری قمری به سادگی نابود شده اند .

روستای بنادک سادات

روستای بنادک سادات از توابع شهرستان مهریز استان یزد  در ۳۱ کیلومتری جنوب تفت و ۱۷ کیلومتری جنوب راه مهریز - تفت قراردارد.

روستای بنادک سادات

 

این روستا از توابع دهستان میانکوه (مهریز) از بخش مرکزی است. درارتفاع ۲۰۷۰متر ودر دره‌ای سبز و خرم قرار دارد که باغ‌ها و درختان فراوانی آن را دربر گرفته‌است و در تابستان‌ها ییلاق و گردشگاه مردم یزد و پیرامون آن است. کوه فوضولک در شرق و کوه پل در غرب این روستا واقع شده و هر دو کوه از رشته کوه شیرکوه هستند. آب‌وهوای روستا معتدل خشک است. در زبان محلی به این روستا بنافت می‌گویند.

روستای بنادک سادات

از مهمترین آثار تاریخی این روستا مسجد جامع آن با بیش از چهارصد سال قدمت است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. امامزاده سید شمس الدین، مسجد سید شمس الدین، خانه محمد هادی، خانه خیرآبادی‌ها، باغ افصح، آسیاب خروسی از دیگر آثار گردشگری این روستا است.

روستای بنادک سادات

این روستا شامل سه محله اصلی به نامهای محله سفلی ٬حسینیه (توده) و باغ حاجیان است که هرکدام به محلات کوچکتر دیگری تقسیم می‌شود.

روستای بنادک سادات

در خبرها آمده است :«بقعه امام‌زاده سید شمس الدین از نوادگان امام صادق (ع) با قدمت بیش از ۸۰۰ سال از مهترین آثار گردشگری این روستا است. گویا بنای قدیم امام‌زاده در سالهای اخیر تخریب و ساختمان جدیدی جایگزین شد.

روستای بنادک سادات

در قبرستان مجاور امام‌زاده سنگ‌های زیادی از قرن هفتم به بعد دیده می‌شود که قسمتی از آن در تعمیرات امام‌زاده از بین رفته است. ۴۷قطعه از سنگ قبرهای قدیمی به جا مانده بر بدنهٔ خارجی بنای جدید نصب شد.»
کد خبر 4713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =