چمدان : پس از ابلاغ دومین مرحله سیاست‌های ارزی ، پرداخت ارز مسافرتی که پیش از این به ازای هر یورو حدود 5000 تومان توسط برخی بانک‌ها به شکل حواله به مسافران انجام می‌شد متوقف شد و در روز 20 مرداد ماه بانک مرکزی با انتشار بخشنامه‌ای 5 بانک  ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان را  برای پرداخت ارز مسافرتی به قیمت آزاد اعلام کرد.

اما تماس‌های مکرر مخاطبان چمدان و بررسی‌های میدانی خبرنگار چمدان نشان می‌دهد که بانک‌ها در حال حاضر ارز یا حواله ارزی را به مسافران ارائه نمی‌کنند.

در مراجعه به بانک‌های اعلام شده، در ابتدا اغلب کارکنان اعلام می‌کنند «ارز مسافرتی دیگر جمع شده‌ است.» اما پس از پافشاری مراجعه کننده او را به مسول بخش ارزی ارجاع می‌دهند.

مسئولان باجه ارزی چند بانک امروز 22 مرداد ماه به خبرنگار چمدان گفتند که ارزی به مسافران چه به صورت حواله و چه به صورت نقد ارائه نمی‌شود. برخی از این کارکنان با فرض بر بی‌اطلاعی مراجعان عنوان می‌کنند که بانک‌ها دیگر ارز مسافرتی پرداخت نمی‌کنند اما برخی نیز توضیح می‌دهند که قرار بوده تا امروز بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر ارائه ارز مسافرتی به مسافران ارائه شود اما تا کنون بخشنامه‌ای به دست آنها نرسیده‌ است.

همه مسولان باجه پس از شنیدن این سوال که «پس مسافر ارز مورد نیازش را باید از کجا تهیه کند؟» او را به چهارراه استانبول ارجاع می‌دهند و می‌گویند ممکن است برخی صرافی‌ها ارز بفروشند.

با وجود آنکه در سیاست‌های جدید ارزی خرید و فروش ارز بر اساس قیمت اعلام شده در بازار ثانویه با یک درصد افزایش توسط صرافی‌ها مجاز اعلام شده است اما بسیاری از صرافی‌ها ارزی نمی‌فروشند و تعداد صرافی‌هایی که اکنون مشغول فعالیت هستند بسیار کم است.

در بررسی‌های میدانی خبرنگار چمدان بسیاری از صرافی‌هایی عنوان می‌کنند که ارز نمی‌فروشند بنابراین تهیه ارز برای مسافران با سختی روبرو است.

صراف‌ها عنوان می‌کنند هیچ سامانه‌ای نیست که صراف‌ها بتوانند در آنجا فروش و قیمت ارز را ثبت کنند. برخی نیز عنوان می‌کنند معدود صرافی‌هایی که امروز مشغول به کار هستند 50 تومان زیر قیمت بازار آزاد در حال مبادله هستند.

امروز دوشنبه 22 مردادماه قیمت فروش نقدی یورو در ساعت  11 بر اساس سایت سنا 9300 تومان اعلام شده اما در بازار آزاد قیمت یورو بین 11500 تا 11900 تومان اعلام شده است.

 

[related-post id="42771"]

[related-post id="42420"]
کد خبر 46664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    با سلام.. ممنونم از این پیگیری های شما..بنده هم هفته آینده مسافرم و متاسفانه کاملا سرگردان و بلاتکلیف شدیم. آخه بانک مرکزی بخشنامه ای رو که ابلاغ نکرده چرا روی سایتش قرار داده...به هرکدوم بانکها که مراجعه میکنیم میگن به ما بخشنامه نشده. آخه این چه مملکتیه که ارز به قیمت آزاد هم به مسافر نمیدن...تکلیف مردم چیه پس!!!!! راستی آیا بانکها به شما گفتن که امروز قراربوده بخشنامه بهشون ابلاغ بشه؟؟؟ چون من که پرسیدم میگفتن اصلا ما چیزی نشنیدیم