پائولو نسپولی، فضانورد سازمان فضایی اروپا در روزهای اخیر در حساب کاربری‌اش در شبکه‌های اجتماعی توییتر، فیسبوک و اینستاگرام عکسی فضایی را که از کانال سوئز و بندر سعید (پورت سعید یا بورسعید) در مصر گرفته منتشر کرده است.

چمدان : پائولو نسپولی این عکس را با عکسی که ماهواره اروپایی «دیده‌بان کوپرنیک» (copernicus sentinel) ۲ آگوست ۲۰۱۷ از این منطقه گرفته مقایسه کرده است.
 

عکسی که پائولو نسپولی از پنجره ایستگاه فضایی بین‌المللی از کانال سوئز و پورت سعید گرفته است[/caption]

 

عکسی که ماهواره اروپایی دیده‌بان کوپرنیک از کانال سوئز و پورت سعید گرفته است[/caption]

 

چشم‌انداز زمینی کانال سوئز در پورت سعید مصر[/caption]

کانال سوئز و فرمان داریوش اول

سِسوستریس سوم، فرعون مشهور سلسله دوازدهم مصر باستان تلاش کرد با ساختن کانالی رود نیل را به دریای سرخ متصل کند. گفته می‌شود که این کانال قدیمی حدود سال ۱۸۵۰ پیش‌ازمیلاد ساخته شد و در فصل بارندگی امکان کشتی‌رانی در آن وجود داشت.

ارسطو می‌نویسد: «یکی از شاهانی که سعی کرد کانالی با قابلیت کشتی‌رانی بسازد سِسوستریس بود. اما او دریافت که سطح دریا بالاتر از سطح خشکی است. بنابراین، اول او و بعد داریوش دستور توقف ساخت کانال را صادر کردند مبادا که آب شور دریا با آب رودخانه ترکیب شود.»

اما در نیمه دوم قرن نوزدهم، نقشه‌برداران فرانسوی بقایای کانالی قدیمی را در جهت شمال به جنوب سمت شرقی دریاچه تمساح کشف کردند که نزدیک انتهای شمالی دریاچه بزرگ تلخ پایان می‌یافت. این کشف اثبات کرد که داریوش اول، پادشاه پارسی همان‌طور که در کتیبه‌ای که نزدیک این محل پیدا شده واقعاً در این منطقه کانال ساخته است.

هرودوت، مورخ یونان باستان در توصیف کانالی که به دستور داریوش هخامنشی ساخته شد می‌نویسد: «کانال داریوش به‌حدکافی عریض بود طوری‌که دو کشتی می‌توانستند از کنار هم عبور کنند.»

در کتیبه داریوش هم که در فاصله چند کیلومتری از شمال سوئز کشف شد آمده است: «من پارسی هستم و به همراهی پارسیان مصر را گرفتم، امر کردم این کانال را بسازند از رودخانه‌ای که نیل نامند و از مصر جاری است تا دریایی که از پارس آغاز می‌شود. این آبراه کنده شد چنان‌که فرمان دادم و کشتی‌ها از مصر ازطریق این کانال به‌سوی پارس روانه شدند و اراده من این بود.»

باوجوداین، نمی‌توان گفت کانالی که داریوش ساخت دقیقاً منطبق بر کانال سوئز امروزی است. کانال سوئز امروزی از بندر سعید (پورت سعید) آغاز می‌شود و تا خلیج سوئز امتداد می‌یابد. این کانال را مون فردیناند اوسپس در سال ۱۸۶۹ حفر کرد. اما کانال داریوش کمی بالاتر از بوباستیس شروع می‌شد و به رود نیل و سپس دریای سرخ می‌رسید.

کد خبر 4553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =