چمدان :وقتی از شهرهای بزرگ فاصله می‌گیریم و به شهر کوچک‌تری در دل مرکز ایران می‌رویم طبیعت جلوه دیگری از خود  نمایان می‌کند. اقلیمی گرم و خشک که همراه همیشگی مردمانی است که با ذوق و سلیقه خود رسم صبوری و استقامت را آموخته‌اند و یار دیرین کویر شده‌اند هم به هنگامه روز با گرمای سوزانش هم در شب‌های برهنه کویر با سرمای سوزناکش . از دل خاک تفدیده‌اش آب را جست و جو می‌کنند و با قنات و کاریز و بادگیر زندگی را به ارمغان می‌آورند.



و نایین هم چنین است. همان شهری که زنانش روزگاری پشم شتر را نخ میکردند و مردانش با آن عبا می‌بافتند، عبایی که آنچنان شهره بود که راهی دیار اعراب حاشیه خلیج فارس می‌شد. حالا دار قالی‌های نایین در خانه‌های کوی و برزنش برپا است و نقش خاطره کویر را بر دل فرش‌های شهر حک می‌کند و آن را شهره آفاق می‌سازد این تنها هنر نائیینان نیست باید همراه شد با مردمان نایین در دل شهر، از کنار نارین قلعه نماد این شهر در هسته مرکزی آن گذشت و به محلات قدیمی آن سر زد. هر محله مسجد، حمام، حسینیه و آب انبار دارد.



روزگاری هفت محله قدیمی نایین را تشکیل می‌داد محله باب المسجد، نوآباد(نوگباد)، کلوان، سرای نو، کوی سنگ(گودالو) ،چهل دختران، پنجاهه. حالا کافی است تا با ما همراه شوید تا درمحله نو آباد ، میدان شریعتی ، جنب مسجد خواجه نایین خانه‌ای زیبا با معماری کویری هوش از سرتان ببرد.



 



 



بناي تاريخي خانه فاطمي در محله نوآباد و جنب بازار تاريخي شهر نائين قرار دارد. اين بنا در حال حاضر در مالكيت نمايندگی ميراث فرهنگی و گردشگري شهرستان نائين در حال مرمت است.

 





اين بناي تاريخي متعلق به خاندان فاطمي ها در نائين بوده و ساخت آن مربوط به دوره قاجار و كمي قبل از آن است.اين بنا از بخشهاي مختلفي كه هركدام كاربرد مخصوصي داشته ساخته شده است كه مي توان به بخشهاي اندروني ،بيروني ، محل نگهداري احشام واسطبل ياد نموده كه هركدام از آنها از فضاهاي متعدد معماري ديگر از جمله اتاقهاي متعدد ، دالانها،بهارخوابها ، مطبخ ، حمام ، اتاق مخصوص پذيرايي ، اتاق مخصوص استراحت ميهمانان ، محل نگهداري غلات و حبوبات ، سردابها و ... تشكيل شده است .



 



از مهمترين ويژگي هنري وتزئيني اين بنامي توان به گچ بري هاي بسيارز يباي نقوش گياهي وگل و بوته هاي موجود در اتاق ارسي وتزئينات مختلف معماري ديگرازجمله رسمي بنديها ، كاربنديها ،مقرنس كاري و… كه در بخشهاي مختلف اين خانه قراردارد مي توان نام برد .



يكي ديگر از ويژگيهاي هنري _ ترئيني اين خانه وجود دربها و پنجره هاي مشبك بسيارزيبا كه در آن ازتكنيكهاي مختلف كار باچوب مثل گره چيني و كام و زبانه و استفاده از شيشه هاي الوان كه بسيار زيبا و جذاب مي باشد مي توان نام برد .



حمامی در این خانه قرار دارد که قدمت آن به قبل از دوره قاجار می رسد این حمام دارای دالان بلندی است که به سر بینه می رسد و سر بینه سقف گنبدی شکل دارد و حوضی در میان آن است این حمام خزینه داشته است .



 



مهمترين ويژگي هنري وتزئيني اين بنامي توان به گچبريهاي بسيارزيباي نقوش گياهي وگل و بوته هاي موجوددراتاق ارسي وتزئينات مختلف معماري ديگرازجمله رسمي بنديها ، كاربنديها ،مقرنس كاري و... كه در بخشهاي مختلف اين خانه قراردارد مي توان نام برد .



يكي ديگر از ويژگيهاي هنري _ ترئيني اين خانه وجود دربها و پنجره هاي مشبك بسيارزيبا كه در آن ازتكنيكهاي مختلف كار باچوب مثل گره چيني و كام و زبانه و استفاده از شيشه هاي الوان كه بسيار زيبا و جذاب مي باشد مي توان نام برد .



بناي تاريخي خانه فاطمي به شماره4702مورخ11/10/80 درفهرست آثارملي ايران به ثبت رسيده است . بازار تاریخی نایین، ناریین قلعه، مسجد امام رضا (ع)، آب انبار نوگاباد از اماکن تاریخی نزدیک این خانه تاریخی هستند.



عکس : بابک رستمی
کد خبر 4387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =