چمدان : علی‌اصغر مونسان در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای تصمیم گیری در مواردی همانند ارز مسافرتی یا عوارض خروج با سازمان میراث فرهنگی مشورت می‌کند یا خیر، گفت: برخی تصمیم‌گیری‌ها همانطور که قبلا عنوان شد، بدون هماهنگی با ما بود که عوارض آن را دیدیم و برای دولت تبدیل به فشار شد اما در مرحله دوم برای سیاست‌های ارزی ما هم در جلسات مشورتی حضور داشتیم اگر چه به طور ویژه جلسه‌ای با سازمان میراث فرهنگی برگزار نشد چرا که تصمیمات برای ارز، کلی بود و بنا شده‌ بود که ارز دولتی تنها برای نیازهای اساسی، یعنی خوراک و دارو تخصیص داده‌شود.

نمایندگان شهرهای مرزی اعتراضی به عوارض خروج نکردند

وی در ارتباط با اینکه مقدار و تصاعدی بودن عوارض خروج از کشور برای مردمی که در شهرهای مرزی زندگی می‌کنند و پیش از این به دلایل مختلف همانند دیدار با اقوام به طرف دیگر مرز می‌رفتند، مشکلات بسیار ایجاد کرده‌است، توضیح داد: عوارض مصوبه دولت نیست که به راحتی بتوانیم آن را تغییر دهیم این مساله قانون بودجه و مصوب مجلس است. من انتظار داشتم نمایندگان این شهرها در مجلس موضع بگیرند و آن را تغییر دهند که این اتفاق نیفتاد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری افزود: اگر بخواهیم تغییری در این مساله ایجاد کنیم دولت باید اصلاحیه‌ای تهیه و به مجلس ببرد که به زمان زیادی نیاز دارد، امیدواریم در بودجه سال دیگر این مشکل حل شود.

[caption id="attachment_42513" align="aligncenter" width="1440"] مونسان: برای مجوز آژانس گردشگری سه مرجع مجوز می‌دهند و ما که متولی گردشگری هستیم یکی از این 3 مرجع به حساب می‌آییم. بخش زیارتی به نوعی گردشگری است شکایات و مشکلاتش را به ما مرتبط می‌کنند اما در اعزام مسافر در این بخش نقشی نداریم. در گردشگری با مشکلاتی از این دست روبرو هستیم[/caption]

ساختار دستگاه متولی گردشگری باید تغییر کند

مونسان در ارتباط با تاثیر سیاست‌های جدید ارزی بر سفر خارجی اظهار کرد: تا کنون با 5 درصد کاهش مسافر خروجی  روبه رو بوده‌ایم.

او در ارتباط با گران بودن سفر داخلی نیز به چمدان گفت: گردشگری هم در نهایت جزئی از بسته اقتصادی کشور است و نمی‌تواند نقطه‌ای جدا باشد، وقتی قیمت همه چیز تغییر کند  قیمت گردشگری نیز تغییر می‌کند، مثلا وقتی قیمت هواپیما یا قطار بالا می رود قیمت بسته سفر هم افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از این موارد هم در اختیار ما نیست به همین دلیل عنوان می‌کنیم که در ساختار باید تغییراتی ایجاد شود.

معاون رئیس جمهور افزود: در میراث فرهنگی از ابتدا تا انتها همه ابزارها دست خودمان است اما در حوزه گردشگری این گونه نیست و ما اصلا ابزاری برای اعمال سیاست‌ها نداریم و یا این ابزارها بسیار محدود هستند. حتی برای مجوز آژانس گردشگری نیز سه مرجع مجوز می‌دهند و ما که متولی گردشگری هستیم یکی از این 3 مرجع به حساب می‌آییم. بخش زیارتی به نوعی گردشگری است شکایات و مشکلاتش را به ما مرتبط می‌کنند اما در اعزام مسافر در این بخش نقشی نداریم. گردشگری به کار بیشتری نیاز دارد چرا که با مشکلاتی از این دست روبرو هستیم.

مونسان ادامه داد: برای سفر ارزان ما بر توسعه بومگردی‌ها تاکید کردیم تا مردم به جای هتل 500– 400 هزار تومانی به بومگردی‌های 70-60 هزار تومانی بروند از طرفی اکنون طبیعت گردی مورد اقبال همه است از طرفی امسال در ستاد هماهنگی سفر دیگر اعضا همکاری بسیار کردند و به همین خاطر در عید افزایش قیمت نداشتیم.

 

[related-post id="42575"]

[related-post id="42059"]

[related-post id="42469"]
کد خبر 42796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =