چمدان : در متن این بیانیه، که به تأیید 25 تن از هم‌وندانِ هسته‌ی مرکزی پویش رسیده است، ضمن ارائه‌ی کارنامه‌ای از تلاش‌های این نهاد مدنی مؤثر، علت انحلال لزوم گرفته شدنِ تصمیم‌هایی فراتر از نمایندگان مردم در نهادهای انتخابی ــ در سطوح کلان نظام ــ قید شده است.
متن کامل بیانیه‌ی انحلال پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی به شرح زیر است:

ضمن شادباش فرا رسیدن 112اُمین سالگرد جنبش بزرگ مشروطه‌خواهی، به آگاهیِ هم‌میهنان گرامی رسانده می‌شود:
«پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی» تجربه‌ای گرانقدر بود که به یاری شماری از کنشگران ایران‌دوست، که بدنه‌ی اصلی آن از فعالان حوزه‌های میراث فرهنگی و محیط‌زیست تشکیل شده بود، انجام گرفت. در این تجربه برای نخستین بار به شکلی نهادینه و با برنامه و تقریباً هم‌شکل در سراسر کشور این کنشگران مدنی، به نمایندگی از بدنه‌ی اجتماعی پشتیبان‌شان، به سراغ نامزدهایی در انتخابات مجلس شورای اسلامی رفتند که پیشینه‌ای منفی در برخورد با این میراث ارجمند نداشته باشند و از آنها دعوت کردند تا با امضای میثاق‌نامه‌ی دفاع از داشته‌های فرهنگی و طبیعی، یاریگر این کنشگران باشند و از برنامه‌های آنان برای محافظت از این میراث پشتیبانی کنند تا در نهایت، کشورمان به توسعه‌ای پایدار برسد. این میثاق‌نامه‌ها که حاوی موردهایی مشخص و اجرایی در زمینه‌های مورد نظر، به همراه مرام‌نامه‌ای اخلاقی، بودند با افزوده شدن خواست‌هایی استانی بر دستِ نمایندگانِ پویش در هر استان تکمیل می‌شدند.
کمپین یا «پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی»، پس از آماده‌سازی مقدماتی و برپایی نشست‌هایی برای تدوین برنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها در طی 22 ماه سرانجام در نشستی با حضور بزرگانی از دو حوزه‌ی اشاره‌شده در تاریخ ششم دی‌ماه 1394 خورشیدی اعلام موجودیت کرد و بیانیه‌ی آغاز به کارش را با امضای 95 تن از کنشگران یا استادان این دو حوزه‌ خبری نمود. پویش پاسداری توانست در گذر زمان، تا هنگام انتخابات دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی، با تشکیل 14 شعبه‌ی استانی و تعیین شماری نماینده در استان‌هایی دیگر در فعالیتی سراسری را رقم بزند، هر چند 3 شعبه نیز پس از انتخابات شکل گرفت که در انتخابات بعدی (شورای اسلامی شهرها) فعال بودند. در انتخابات یادشده 101 تن از نامزدها میثاق‌نامه‌ی پویش را امضا کردند و شعبه‌های استانی و نمایندگان پویش پاسداری در استان‌ها توانستند در 4 استان فهرست مستقل برای انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر کنند و در 14 استان از نامزدهایی پشتیبانی کنند که در نهایت 38 تن از نامزدهای مورد حمایت پویش وارد مجلس شورای اسلامی شدند. 5 تن نماینده‌ی مجلس نیز، پس از انتخابات، در نشست‌های هم‌وندان پویش با آنها به آن پیوستند. در این میان شماری از پویندگان پویش از آن کناره گرفتند و شمار بیشتری به آن پیوستند؛ برخی توانستند پس از انتخابات، برابرِ آیین‌نامه‌ی پویش، نشست‌های هسته‌های استانی خود را با نمایندگان‌شان در مجلس برپا کنند، و شماری نتوانستند؛ اختلاف فکرهایی در مواضعی شکل گرفت هر چند بر روی خواستِ بنیادین پویش (دفاع از محیط‌زیست و میراث فرهنگی) همه اتفاق نظر داشتند و آن را، جدا از نزدیکی کنشگران دو حوزه‌ی یادشده، سبب ارتقای کنش‌های مدنی به سطحی مدنی ـ سیاسی و کسب تجربه‌های جدید می‌دانستند. بخشی از ستادهای پویش، با الگو گرفتن از تجربه‌ی انتخابات مجلس، در عرصه‌ی انتخابات شورای اسلامی شهرها حضوری جدّی‌تر داشتند به‌طوری که در شماری از شهرهای بزرگ کشور نمایندگانِ آنان وارد کرسی شورا را به دست آوردند. «پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی» در طی این مدت 10 بیانیه یا فراخوان کلی و شماری بیانیه‌های استانی صادر کرد یا نامه‌‌‌هایی را به کمیسیون‌هایی از مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان شاخص آن فرستاد.
اینک، از آن‌جا که کشورمان آبستنِ تغییراتی است که نجات آن از سختی‌های محیط‌زیستی که سراسر آن را فرا گرفته نیازمندِ تصمیم‌هایی فراتر از نمایندگان مردم در نهادهای انتخابی است؛ هم‌چنان که حفظ میراث فرهنگی و رونق صنایع دستی و گسترش گردشگری پایدار نیز وابسته به تصمیم‌هایی اقتصادی ـ فرهنگی ـ اجتماعی در سطوح کلان نظام؛ و به‌ویژه تلاشی جدّی و بی‌رحمانه در مقابله با فساد است؛ که به کار گرفتنِ مدیرانی جسور، توانا و به‌ویژه سالم را می‌طلبد، و این‌ها همه فراتر از کنش‌های پویش است و هم‌اندیشانی که در این جبهه گرد هم آمده‌اند انجام کارهایی نمایشی را در نظر نداشته‌اند. هر چند دوستی‌های شکل‌گرفته در پویش پاسداری از میان نخواهد رفت و امید می‌‌رود زمینه‌ساز تلاش‌هایی بزرگ‌تر در آینده شود و گروه‌های شکل‌گرفته در استان‌ها نیز می‌توانند، ضمن بهره‌گیری از تجربه‌های گردآمده و ارتباط‌های شکل‌گرفته در بستر پویش و دنبال کردن مطالبات مدنی از نمایندگان‌شان، به فعالیت خود ادامه دهند؛ از آن‌جا که اصولاً پویش‌ها دوره‌ی زمانی مشخصی را در بر می‌گیرند، به این وسیله انحلال «پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی» را رسماً اعلام می‌کنیم.
گفتنی است، بخشی از بدنه‌ی پویش، کوشش‌های مدنی ـ سیاسی‌‌شان را در قالب حزبی مجوزدار به‌نام «مِهستان»، که نامش یادآور مجلس بزرگان ایران در دوران باستان است، دنبال می‌کنند و در این راه دستِ‌ همه‌ی علاقه‌مندان را می‌فشارند تا بتوانند با یاری کنشگرانِ باسابقه جای خالی احزاب سبز در ایران را پر کنند.
در پایان، در این هنگامه‌ی پرآشوب که نهاد‌های جامعه وظایف‌شان را به‌درستی به انجام نمی‌رسانند، از همه‌ی ایرانیان خواستاریم تا در کنار کوشش‌های روزمره‌ی خود برای معاش و تفریح، زمانی را برای کارهای داوطلبانه گذارده و با تلاش در سازمانی مدنی، در هر زمینه که علاقه‌ دارند، سهمی در بازگرداندنِ آن نهادها به راه و کارکرد درست‌شان بر عهده بگیرند.
پایان این پویش آغاز پویشی دیگر است؛ راه بهبود و تعالی را پایانی نیست!

چهاردهم امردادماه 1397 خورشیدی

هسته‌ی مرکزی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی:
علیرضا افشاری ـ کنشگر میراث فرهنگی و سخنگوی پویش پاسداری
بابک الوندیان ـ کنشگر محیط‌زیستی و مسؤولِ پویش پاسداری استان لرستان
ناصر بوهندی ـ کنشگر محیط‌زیستی و مسؤولِ پویش پاسداری استان بوشهر
مهدی پورنامداری ـ کنشگر سیاسی و مدنی
رسول حاجی‌باقری ـ کنشگر محیط‌زیستی و مسؤولِ پویش پاسداری استان فارس
علیرضا خامسیان ـ کنشگر سیاسی و رسانه‌ای
داوود دشتبانی ـ کنشگر سیاسی و فرهنگی
صادق دوپیکر ـ کنشگر رسانه‌ای و مسؤولِ پویش پاسداری استان کهگیلویه و بویراحمد
احمد رحمانی ـ کنشگر محیط‌زیستی و مسؤولِ پویش پاسداری استان آذربایجان شرقی
حسین زندی ـ کنشگر میراث فرهنگی و محیط‌زیست و مسؤولِ پویش پاسداری استان همدان
امین سلمانیان ـ کنشگر محیط‌زیستی و مسؤولِ پویش پاسداری استان آذربایجان غربی
رضا سلیمان‌نوری ـ کنشگر میراث فرهنگی و رسانه‌ای و نماینده‌ی پویش پاسداری در استان خراسان رضوی
احمد صرامی ـ کنشگر میراث فرهنگی و مسؤولِ پویش پاسداری استان اصفهان
افشین صفی‌پور ـ کنشگر میراث فرهنگی و مسؤولِ پویش پاسداری استان قزوین
الیار عاصمی‌زاده ـ کنشگر میراث فرهنگی و محیط‌زیستی و مسؤولِ پویش پاسداری استان اردبیل
محمد عظیمی ـ کنشگر میراث فرهنگی و مسؤولِ پویش پاسداری استان مازندران
سوگل قائمی ـ کنشگر مدنی و نماینده‌ی پویش پاسداری در استان کردستان
فریبا کلاهی ـ کنشگر رسانه‌ای و مسؤولِ پویش پاسداری استان البرز
مجتبی گهستونی ـ کنشگر میراث فرهنگی و مسؤولِ پویش پاسداری استان خوزستان
هیوا محمدزاده ـ کنشگر گردشگری و نماینده‌ی پویش پاسداری در استان کرمانشاه
عباس محمدی ـ کنشگر محیط‌زیستی
رامین محمدیان ـ کنشگر محیط‌زیستی و مسؤولِ پویش پاسداری استان گیلان
میثم موحدفرد ـ کنشگر میراث فرهنگی
مهدی نظری ـ کنشگر محیط‌زیستی و مسؤولِ پویش پاسداری ایلام
رضا نیکپور ـ کنشگر میراث فرهنگی و مسؤولِ پویش پاسداری استان تهران
کد خبر 42611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =