چمدان : مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی «هنر ساختن و نواختن کمانچه» و لوح ثبت ملی «پیانو کلاسیک ایرانی» و «شیوه نواختن پیانو ایرانی به سبک استاد مرتضی محجوبی» پنجشنبه شب در کاخ نیاوران برگزار شد.

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت:  ما تلاشمان را برای حداكثر استفاده را  از ظرفيت  ثبت جهانى انجام داده‌ایم، در ثبت ملى نیز هفته‌ای نيست كه در اين زمينه ابلاغیه‌ای نداشته باشيم.
وی ادامه داد: اخيراً براى اينكه بتوانيم از حداكثر ظرفيت استفاده كنيم به صورت مشترك عمل می‌كنيم، چرا كه اين پرونده‌های مشترک میان کشورها  خارج از سهميه حساب می‌شود.
مونسان افزود: هنر ابزاری برای بیان مفاهیم و آنچه در درون انسان وهنر مند است که موسیقی عالی ترین شکل آن است.موسیقی انعكاس صداى دوست است و دوست در فرهنگ ما عالى ترين مظهر زيبايى و خوبی هاست .

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ايران پر از هنرمندان عالى مقام است، اظهار کرد: ما برای آنچه سهم ما،جدا از وزارت ارشاد،  بوده همه تلاشمان را انجام داده‌ایم.
او توضیح داد:پيانو كلاسيك ايرانی نشان مى دهد يك ساز غربى در هنر ايرانى هضم شده‌است،كمانچه نیز روز به روز بيشتر جاى خود را باز مى كند در اركستر موسيقى ايرانى در جای مناسبی قرار می‌گیرد واغلب اقوام ما با اين ساز مانوس هستند .



محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی نیز بابیان اینکه شاهد سابقه کهن موسیقی پیکرک ها کشف شده از پیکرک‌های موزه ملی تا هفت تپه است، توضیح داد: برای این هنرها ثبت به تنهایی کافی نیست و نیاز به  مشاركت مردم وجود دارد.پیش از کمانچه، نقالى و رديف‌های  ايرانى نیز در یونسکو  به ثبت رسیده‌اند و پرونده دوتار نیز ارسال شده است.



سپس داریوش پيرنياكان مسول پرونده ثبتى كمانچه گفت :در دولت قبل از طريق سايت يونسكو متوجه ثبت تار از طرف  جمهوری آذربایجان شدم برای اعتراض به آن بسیار تلاش کردم اما كسى صداى مرا نشنيد، اما در این دولت با همراهی آقای طالبیان و نظری تلاش کردیم تا کمانچه ثبت شود آقای طالبیان نیز گفتند این ثبت را با آذربايجان در ميان بذاريم تا آنها معترض نشوند ،من بسیار ناراحت بودم چرا که فهرست ثبت بر ترتیب حروف الفبا انگلیسی است و آذربایجان برای ثبت در ابتدا قرار می گرفت اما با کمک آقای جلالى، سفیر ایران در یونسکو این مساله حل شد و  قرار شد در ثبت اول ايران باشد. پرونده ساز عود را نیز يكسال و نيم پيش شروع كرديم و اكنون کار  به اتمام رسیده و قرار است با سوريه، ترکیه و کشورهای مرتبط نیز در این زمینه صحبت‌هایی انجام دهیم اگرچه سوریه تا کنون تنها چند عکس برای ما فرستاده است.



على اكبر شكارچى استاد کمانچه نیز  پیش از نواختن این ساز در این مراسم گفت: در کودکی با قوطی روغن نباتى و نى ساز  برایم درست كردند، در روزگارى كه ما  در ميدان راه آهن زندگى مى كردیم و اکنون به اينجا رسيده‌ام.
او با بیان اینکه موسيقى پناهگاه انسان در سختى ها و مصيبت ها است، افزود:گاهى موسيقى هايى شنیده می‌شود که انسان شرمش مى‌آید، چند وقت پیش به خانه نیما در یوش رفته بودم که موسیقی نامناسبی در آنجا پخش می‌شد، پيشنهاد مى كنم ميراث فرهنگی کارشناس موسیقی داشته باشد تا موسیقی در خور این اماکن را  انتخاب کنند.
شکارچی ادامه داد : برخی مى گويند مردم این گونه موسیقی را  مى‌پسندند اما واقعیت این است که مردم با این موسیقی ها  مريض شده اند . باید براى نغمات هم كارى كنيم ، موسيقى خوب  برای جامعه نجابت و خوبى توليد مى‌كند.



در این مراسم علاوه بر علی اکبر شکارچی، پویان ازاده، مسول تهیه پرونده پیانو کلاسیک ایرانی نیز قطعاتی را با پیانو برای حاضران نواخت.

کد خبر 42610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =