«سلام! سفر با کوله‌پشتی در ایران؟ سال‌ها بود که می‌خواستم به ایران سفر کنم؛ سرزمینی پیچیده از تاریخی کهن و فرهنگی زیرزمینی و جایی با کوهستان‌های فریبنده.»

ویل هاتون، نویسنده و جهانگردی ایرلندی است که تاکنون بیش‌از ۱۰۰ کشور را با کوله‌پشتی سفر کرده است گزارش «راهنمای ۲۰۱۸ سفر با کوله‌پشتی به ایران» را با این جملات آغاز می‌کند و در ادامه تجربه‌اش از سفر به ایران را با جزییات دقیقی بیان می‌کند تا به‌کمک آن سایر علاقه‌مندان سفرهای ماجراجویی هم راه در این سفر بگذارند.
 



هاتون می‌نویسد: سفر با سواری مجانی (هیچهایکینگ) در ایران بسیار راحت است و با بودجه‌ای معادل ۱۰ دلار در روز می‌توان با کوله‌پشتی در ایران سفر کرد. درواقع، بعد از ونزوئلا و پاکستان، ایران احتمالا بهترین گزینه در دنیا برای بودجه سفر با کوله‌پشتی است.

سفر با کوله‌پشتی در سراسر ایران هر روز آسان‌تر و آسان‌تر می‌شود. امروزه درهای ایران با ارائه روادید فرودگاهی که برای بیشتر کشورها صادر می‌شود با سرعت بالاتری روی مسافران خارجی باز شده است. من طی دو سفر درمجموع سه ماه در ایران بودم و سراسر کشور را با سواری مجانی پیمودم و کوهستان‌ها، جزایر، بیابان‌ها و جنگل‌ها را سیاحت کردم. این راهنمای سفر را باکمک چند دوست ایرانی که درطول سفر با آنها آشنا شدم نوشتم.
 


ورود به ایران

من از طریق مرز ترکیه به ایران وارد شدم. با سواری مجانی به مرز ایران رسیدم و سپس برای رفتن به‌ آن‌ سوی مرز اتوبوس گرفتم. خدمات اتوبوسی مناسبی برای مسافت طولانی در این مسیر وجود دارد که شما را از تفلیس در گرجستان یا از ارمنستان یا از ترکیه به تبریز در ایران می‌رسانند. علاوه‌بر اتوبوس می‌توانید با قطار یا موتورسیکلت وارد ایران بشوید.

برای کوله‌کش‌هایی که نمی‌خواهند وقت هدر بدهند بهترین راه برای رفتن به ایران گرفتن پرواز ارزان به تهران است. پروازهایی با ترکیش‌ایرویز از راه استانبول، امارات از راه دبی و شرکت‌های هواپیمایی دیگر به تهران می‌روند. البته ارزان‌ترین پرواز آنلاینی که پیدا کردم برای شرکت پگاسوس بود. بعد از رسیدن به تهران می‌توانید به هر نقطه از کشور پرواز کنید.
 



فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی

در تهران دو فرودگاه وجود دارد اما فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی (IKA) تقریبا تمام پروازهای بین‌المللی را مدیریت می‌کند. این فرودگاه در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب‌غربی تهران قرار دارد و بزرگ‌ترین فرودگاه پایتخت است. هزینه گرفتن تاکسی از این فرودگاه برای رفتن به شهر ۱۸ دلار است اما به‌تازگی گزینه جدیدی عرضه شده که براساس آن اگر تاکسی را اشتراکی بگیرید برای هر نفر ۱۰ دلار هزینه می‌شود.

 

مواد لازم برای ورود به ایران

از سال ۲۰۱۶ بسیاری از محدویت‌های روادید برای ایران رفع شده و اکنون برای بیشتر گردشگران کوله‌پشتی امکان گرفتن روادید ورود در فرودگاه وجود دارد. اطلاع دارم که بعضی از مرزهای زمینی ایران هم روادید ورود صادر می‌کنند اما من ترجیح دادم از سفارت ایران در استانبول روادید بگیرم.

به‌طور رسمی، گردشگران بریتانیایی، کانادایی و آمریکایی نمی‌توانند روادید فرودگاهی بگیرند و فقط می‌توانند با راهنمای تور در این کشور سفر کنند.

روادیدها ۳۰ روز اعتبار دارد اما می‌توانند دو بار به مدت دو هفته تمدید شوند و البته سفر با کوله‌پشتی برای دو ماه در ایران نسبتا آسان است.
 


سفر در سراسر ایران

جاده‌ها در ایران برای حمل‌ونقل مسافت‌های زیاد، بسیار راحت است. به‌علاوه، ایران شبکه راه‌آهن خوبی دارد و اگر شما زمان کمی دارید قطارها بهترین راه برای مسافت‌های بسیار طولانی است.

اتوبوس- مسیرهای اتوبوس‌های داخلی بسیاری در ایران وجود دارند. اتوبوس‌های عمومی قابل اطمینان هستند و به‌اندازه کافی برای گردشگران با کوله‌پشتی مطلوب‌اند. همچنین اتوبوس‌های وی‌آی‌پی با صندلی‌های عریض هم هستند که البته می‌توانند هزینه سفر شما را کمی افزایش دهند.

قطار- من از بندرعباس به یزد قطار گرفتم که واقعا تجربه خوبی بود. برای مسافت‌های طولانی‌تر قطار به‌مراتب بهتر از اتوبوس است. بلیت قطار ارزان است و شما می‌توانید از دوستی که فارسی بلد است بخواهید مسیرها و هزینه‌ها را روی سایت علی‌بابا چک کند.

پروازهای داخلی- من در ایران پرواز داخلی نگرفتم اما گزینه‌ پرواز هم به‌طرز منصفانه‌ای ارزان است و از تهران به دورترین نقاط ایران می‌توان با حدود ۴۰ تا ۶۰ دلار پرواز گرفت.
 


خودرو- ترافیک در ایران دیوانه‌کننده است اما اگر شما تجربه رانندگی دارید می‌توانید از این گزینه هم استفاده کنید. من در ایران بسیار زیاد رانندگی کردم و از خیابان‌های شلوغ تهران رد شدم و فهمیدم که بعضی مسیرها در ایران دوربین‌های کنترل ترافیک دارند. اگر شما در شهرهای ایران رانندگی می‌کنید سرعت خودتان را کنترل کنید حتی اگر مردم محلی این قوانین را رعایت نکنند. آنها می‌دانند کجا دوربین دارد اما شما نمی‌دانید. ایران توقفی مطلوب برای گردشگران با کوله‌پشتی است که از اروپا به پاکستان می‌روند. یکی از دوستان ایرانی من خودروی خودش را به مدت دو هفته به من اجاره داد و من از تهران تا شمال رانندگی کردم و بعد با گذشتن از کوهستان‌ها به تبریز رسیدم. سفرهای جاده‌ای در ایران با سرگرمی‌های بسیاری همراه است.

مترو- متروی معروف تهران راهی مناسب و ارزان برای سفرهای درون‌شهری است و به‌ویژه در ساعات شلوغ روز کمک بسیار بزرگی است. Tehran Metro اپلیکیشن بسیار مفیدی است که در جست‌وجوی مترو به شما مدد می‌رساند.

هیچهایکینگ در ایران

اگر شما هیچهایکینگ کنید کوله‌کشی در ایران می‌تواند به تجربه‌ای بیشتر از منحصربه‌فرد تبدیل شود. سواری مجانی در ایران به‌طرز باورنکردنی آسان است. من بیش‌از ۲ هزار کیلومتر را با کوله‌پشتی مجانی سفر کردم.

کد خبر 42313

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =