راه‌اندازی سومین موزه مشروطه کشور در رشت

چمدان :آیین گشایش نمایشگاه «مشروطه در قاب نیاوران» همزمان با سالروز صدور مشروطه عصر روز گذشته (14 مردادماه 97) در تالار آبی کاخ نیاوران با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران، دکتر کلهر و دیگر تاریخ‌پژوهان معاصر برگزار شد.

طالبیان با تأکید بر اهمیت انقلاب مشروطه به‌عنوان یکی از سه رخداد مهم معرفتی در طول تاریخ ایران گفت: «بروز انقلاب مشروطه باعث شد تا ملت ایران از غفلتی که دچارش بود به‌در آید و وارد دوران نوینی شود. بنابراین مهم‌ترین دستاورد مشروطیت آشنایی ایرانیان با علوم و فلسفه‌های جدید بود که کشور را وارد قطار تمدن جدید جهانی کرد.»

بر اساس گزارش سازمان میراث‌فرهنگی، او گفت: «اما در گفتمان سیاسی ـ ایدئولوژیک روشنفکران درون و بیرون و در سنت جامعه ایرانی همچنان زنده ماند. زیرا اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی مشروطیت از نیازهای جامعه ایرانی در این سده برمی‌خاست و سرزمین جامعه ایران طبعاً نیاز به نگه‌داشتن خود در برابر دست اندازهای بیگانگان، در دست گرفتن سرنوشت ملی خود و یکپارچه ماندن و... داشت.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به اینکه توجه به ریشه‌های انقلاب مشروطه به ایران کمک می‌کند تا خود را با مجموعه نیاز و واقعیت جامعه ایرانی هماهنگ سازند ادامه داد: «امروزه با گذشت یک از قرن از پیروزی نهضت مشروطه ایران، با مطالعه در جریان این نهضت مردمی می‌توان به رهاوردهای آن اشاره کرد؛ آشنایی با مفاهیمی چون دموکراسی، قانون، مشروطیت و اصولی همچون قانون اساسی تفکیک قوا، مجلس شورا و همچنین ایجاد نهادهای مدنی مانند اتحادیه‌ها، احزاب و انجمن‌ها.»

او افزود: «از دیگر رهاوردهای این انقلاب می‌توان از لزوم هشیاری و دقت سردمداران و علمای دین در جامعه یاد کرد. همچنین باید گفت گام بلند ورود ایران به دوره‌ای جدید، در نهضت مشروطه برداشته شد. این در حالی است که در جنبش مشروطیت بدون شک از رویدادهای مهم و تأثیرگذار در تاریخ تحولات سیاسی ایران محسوب می‌شود. اثرات این رویداد در زندگی فرهنگی و سیاسی مردم، از سایر حوادثی که تا آن تاریخ در کشورمان پدید آمده بود، عمیق‌تر بوده است.»

نمایشگاه مشروطه در قاب نیاوران

طالبیان به مأموریت موزه‌ها و چهار وظیفه اصلی آن‌ها اشاره کرد و ادامه داد: «موزه‌ها چهار وظیفه اصلی گردآوری و پژوهش، نگهداری و حفاظت، معرفی و آموزش میراث بشری را در راستای تبیین سیر تحول و تطور آن را بر عهده دارد. از این منظر امروزه موزه‌ها رسالت بزرگی بر دوش خود می‌کشند که با ریشه‌یابی در وقایع تاریخی زمینه را برای پژوهش، آموزش و حضور پژوهشگران و علاقه‌مندان فراهم می‌کند.»

به گفته او، آنچه نیاوران را در ادوار مختلف تاریخی حائز اهمیت است وقایعی است که در آن به وقوع پیوسته که برخی از آن‌ها بر روند شکل‌گیری حکومت‌ها در اعصار بعدی تأثیر مستقیم داشته است. مجموعه نیاوران با توجه به نقش تعریف‌شده برای موزه‌ها، نه‌تنها به معرفی و نمایش آثار موزه‌ای می‌پردازد بلکه به رویدادها و وقایع مهم تاریخی که در دوره‌های مختلف در آن به وقوع پیوسته است نیز توجه می‌کند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: «امضای فرمان مشروطه در زمان مظفرالدین شاه در کاخ صاحبقرانیه یکی از این رویدادهاست و این بار همزمان با صد و دوازدهمین سال صدور فرمان مشروطه، مجموعه نیاوران نسبت به برگزاری نمایشگاه‌هایی اقدام کرده که به موضوع مشروطیت و وقایع سیاسی آن دوره می‌پردازد.»

نمایشگاه «مشروطه در قاب نیاوران» که همزمان با این مراسم افتتاح می‌شود با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، عکاسخانه شهر، باغ‌موزه قصر، دانشگاه آزاد واحد یادگار امام و کمیته ملی ایکوم ایران برگزار شده که شامل مجموعه عکس‌هایی با محوریت انقلاب مشروطه است که به بازخوانی این رویداد تاریخی می‌پردازد.

همزمان با این رویداد در دو موزه این مجموعه نمایشگاهی برپا شده است. موزه کتابخانه نیاوران از پنج جلد کتاب چاپی با موضوع تاریخ انقلاب مشروطه تحت عنوان «مشروطه به روایت قلم» رونمایی کرده و در موزه جهان‌نما نمایشگاه «طنز در مطبوعات مشروطه» شامل اسناد طنز در مطبوعات این دوره تاریخی از آرشیو موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان بر پا است.
کد خبر 42209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =