چمدان :  عبدالناصر همتی رئیس تازه بانک مرکزی شب گذشته در رسانه ملی از توقف پرداخت ارز مسافرتی خبر داد و گفت: ارز مسافرتی از این به بعد با قیمت آزاد توسط صرافی‌ها فروخته خواهد شد.

وی همچنین گفت: تنها به کسانی که حواله ارزی دریافت کرده‌اند در فرودگاه ارز پرداخت خواهد شد.

با این وجود اخبار رسیده حاکی از آن است که صبح روز دوشنبه پرداخت ارز مسافرتی در شعب ارزی بانک‌ها با قیمت دولتی ادامه دارد و هنوز دستوری برای توقف به بانک‌ها ابلاغ نشده است.

از سوی دیگر هنوز ساز و کار پرداخت ارز مسافرتی در صرافی‌ها از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است و گفته‌های رئیس این بانک تنها کلیتی درباره اتفاقی است که از روز سه شنبه اجرایی خواهد شد.

اعلام نشدن جزئیات وضعیت ارز مسافرتی و همچنین زمان حذف ارز مسافرتی باعث نگرانی مسافران به ویژه مسافرانی شده است که در یکی دو هفته گذشته هزینه تور یا پرواز و هتل را پرداخت کرده‌ و برای سفر خود برنامه ریزی کرده‌اند.

بانک مرکزی هنوز مشخص نکرده که نحوه خرید ارز مسافرتی از بانک‌ها به شکل و به چه قیمتی خواهد بود. همچنین مشخص نیست که سقف خرید 500 و 1000 یورویی ارز دولتی برای خرید ارز مسافرتی از صرافی‌ها همچنان پابرجاست یا خیر.

همچنین گفته شده ارز مسافرتی که بر اساس قیمت تعیین شده در صرافی‌ها  پرداخت می‌شود که این قیمت نیز برگرفته از قیمتی است که در بازار ثانویه ارز تعیین می‌شود و می‌تواند تا ۸۰۰۰ تومان باشد.

در بازار ثانویه ارز که ارز حاصل از صادرات، عرضه و واردکنندگان آن را دریافت می‌کنند، نرخ به طور توافقی تعیین خواهد شد که رئیس کل بانک مرکزی فعلا در مورد آن صحبتی نکرد و باید منتظر بود تا زمان راه‌اندازی این بازار قیمت تعیین شود. آن گاه صرافی‌ها قرار است با حدود ۵ درصد بالاتر قیمت‌های خود را تعیین و مبادله کنند بنابراین ارز مسافرتی نیز شامل این قیمت خواهد شد.

به گزارش چمدان، براساس تصمیم دولت در فروردین ماه امسال برای یکسان سازی نرخ ارز،  برای مسافران هوایی به مقصد کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس به مبلغ ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها و برای سایر کشورها (به جز کشور عراق) به مبلغ ۱.۰۰۰ یورو یا معادل آن‌ها به سایر ارزها به نرخ روز اعلامی از سوی این بانک و با احتساب کارمزدهای متعلقه پرداخت می‌شد که براساس تصمیم جدید دولت این روند متوقف شده است.
کد خبر 42134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =