چمدان : پنج فروند هواپیمای ای‌تی‌آر دقایقی پیش در فرودگاه مهرآباد روی زمین نشستند و به این ترتیب تعداد این مدل هواپیماهای تحویل شده به ایران به 13 فروند افزایش یافت که همگی به ناوگان هواپیمایی هما افزوده شده‌اند.

«فرزانه شرفبافی» مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) برای تحویل این هواپیماها به فرانسه سفر کرده بود. این هواپیماها پس از طی مراحل تحویل به ایران، از فرودگاه تولوز فرانسه عازم ایران شده بودند.

مدل این هواپیماهای خریداری شده ATR72-600 است که برای نخستین‌بار در سال 2010 میلادی وارد ناوگان هوایی جهان شد؛ این هواپیما منطبق با آخرین فناوری و جدیدترین سیستم‌های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان است.

مدل سفارشی ایران ایر قادر است 70 نفر را تا مسافت یک هزار و 528 کیلومتر جا به جا کند و به دلیل استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته بوده و هزینه‌های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.



این هواپیما قادر است در همه شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته، امکان فرود در سخت‌ترین شرایط جوی را هم دارد. پس از اجرای توافق برجام در دی ماه 1394، ایران توانست پس از رفع تحریم‌های آمریکا در زمینه خرید هواپیماهای تجاری و مسافری، سه قرارداد خرید هواپیما با شرکت های بوئینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر در مجموع به میزان 200 فروند هواپیمای جدید را منعقد کند که سهم شرکت ایتالیایی‌فرانسوی ای‌تی‌آر، 20 هواپیما بود.

در 2.5 گذشته هشت فروند از این هواپیماهای سبک تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده بود. ایرباس نیز تاکنون سه فروند از هواپیماهای خریداری شده ایران را تحویل داده است و به این ترتیب با ورود هواپیماهای جدید، تعداد هواپیماهای پسابرجامی ناوگان هوایی ایران به 16 فروند افزایش یافت.

هرچند پس از خروج آمریکا از توافق برجام و احتمال به تعلیق درآمدن هواپیماهای خریداری شده، انتظار می‌رفت که هواپیماسازان نتوانند هواپیماهای بیشتری تحویل ایران دهند اما «برونو لومر» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نهم مرداد ماه ضمن ابراز امیدواری نسبت به تحویل هشت فروند هواپیمای ای‌تی‌آر به ایران، تاکید کرد به دنبال چراغ سبز واشنگتن در این‌باره هستیم؛ این هواپیماها قرار بود تا پیش از ششم اوت (15 مرداد) به ایران تحویل داده شود. هنوز تکلیف سه فروند دیگر از این مدل هواپیماها که قرار بود به ایران تحویل شود، مشخص و اعلام نشده است.

[related-post id="41857"]
کد خبر 41929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =