فیلم│پینت‌بال روی دیوارهای تاریخی اصفهک│ رسانه ملی مروج وندالیسم مدرن شد

چمدان :  پس‌ از قائله تورهای رنگ‌ بازی در طبیعت که صدای فعالان گردشگری و محیط‌زیست را درآورد این‌بار نوبت به بازی پینت‌بال در یک روستای تاریخی معروف ایران رسیده است.

تهیه‌کنندگان مستندی به نام «پرچم بالاست» که از شبکه سه پخش می‌شود و ادعای میراثی و گردشگری هم دارند در اقدامی عجیب روی بافت روستای تاریخی اصفهک پینت‌بال بازی می‌کنند و ناظران سخت‌گیر صدا و سیما هم بدون توجه به تبلیغ این وندالیسم، آن را روانه پخش می‌کنند.

این نخستین‌بار نیست که رسانه ملی به جای تبلیغ لزوم حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی، مروج رفتارهای تخریبی شده است.

اظهارات مجریان این مستند پیش از پخش بازی پینت‌ بال در روستای تاریخی اصفهک نیز نشان از بی اطلاعی آنها از میراث فرهنگی و کاربردهای آن برای احیاست. مجریان در این مستند می‌گویند: «در بافت تاریخی روستا اصفهک می‌خواهیم یک بازی گروهی انجام بدیم. بافت‌های قدیمی روستاها امکان این را دارند که بشود در آنها بازی‌های گروهی انجام داد. برای همین می‌خواهیم نمونه آن را به شما نشان بدهیم تا باعث رونق و پیشرفت منطقه روستایی شود.»

[related-post id="34599"]

تصاویر این مستند نشان می‌دهد که دو گروه روی بناها و خانه‌های تاریخی اصفهک در حال بازی پینت‌بال هستند و جدا از آسیبی که این بازی به بافت تاریخی می‌زند، حضور این‌چنینی روی این بناهای قدیمی برای بازیکنان هم خطرناک است.

وندالیسم (تخریب‌گرایی) که زمانی خاطره‌نویسی روی بناهای تاریخی بود در چند سال گذشته شکل‌های متفاوتی به خود گرفته است. پیش از این نیز شاهد برگزاری تورهای دوچرخه‌سواری و موتورسواری روی بافت تاریخی شهرها بوده‌ایم و برگزارکنندگانشان از آن دفاع می‌کردند. بازی پینت‌بال که یک بازی برای محیط طراحی شده، محدود و بسته است در صورتی که در بافت‌های تاریخی عمومیت پیدا کند، آثار تخریبی بسیاری برجای خواهد گذاشت.

روستای اصفهک در طبس روستایی تاریخی متروکه است که ساکنان آن سال‌ها پیش به دلیل زلزله این روستا را ترک کرده‌اند. همچنین مدتی است برخی به دنبال احیای این روستا به‌عنوان مرکز گردشگری هستند. بافت خاص تاریخی و خالی از سکنه اصفهک آن را بین گردشگران معروف کرده است.
کد خبر 41915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =