چمدان : «الماس امید» یا «آبی فرانسه» یکی از معروف‌ترین الماس‌های جهان است. این جواهر آبی‌رنگ 300 میلیون یورویی که در موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیت‌سونیان آمریکا نگهداری می‌شود 45.52 قیرات وزن دارد.

الماس‌های آبی جزء نادرترین الماس‌های زمین هستند. در پیمایش اخیری که از 13.8میلیون الماس ثبت‌شده در جهان انجام شد مشخص شد که فقط 0.02 درصد از آنها به رنگ آبی هستند.

اکنون نتایج پژوهش دانشمندان انجمن زمین‌شناسی آمریکا که در نشریه تخصصی نیچر منتشر شده است نشان می‌دهد که محل شکل‌گیری این سنگ‌های جواهر آبی چهاربرابر عمیق‌تر از محل تشکیل خویشاوندان بی‌رنگشان است.



در این تحقیق که با مطالعه روی مجموعه‌ای متشکل 46 الماس آبی کشف‌شده در آفریقا، هند، آمریکای جنوبی و بورنئو انجام شده مشخص شد که این سنگ‌ها درون صخره‌هایی شکل گرفته‌اند که تحت شرایط بی‌نهایت فشار و دما در عمق میان 410 تا بیش‌از 660 کیلومتری یا به‌عبارتی در مرز میان جبه فوقانی و جبه زیرین قرار دارند. جبه لایه‌ میانی زمین بین هسته و پوسته است.

اعتقاد بر این است که تاجر فرانسوی جواهرات ژان‌باپتیست تاوِرنیه معروف به تاوِرنیه آبی، الماس امید یا الماس آبی فرانسه را در سال 1666 خرید و در سال 1668 آن را به شاه لویی چهاردهم فروخت و این‌گونه دست به دست در خاندان سلطنتی چرخید تا سرانجام به آخرین ملکه فرانسه ماری آنتوانت، همسر لویی شانزدهم رسید. اما این جواهر در سال 1791 دزدیده شد و بار دیگر تراش خورد. سال 1839 بزرگ‌ترین بخش آن که «امید» نام گرفته بود در کاتالوگ مجموعه‌ای جواهرات یک خانواده بانکدار لندنی پیدا شد.

الماس آبی فرانسه در سال 1958 به موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیت‌‌سونیان آمریکا رسید و از آن‌زمان در این موزه نگهداری می‌شود.

[related-post id="33262"]
کد خبر 41866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =