۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
چمدان : مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان با اعلام این خبر گفت : مرمت این پل متعلق به دوره پهلوی اول از محل اعتبارات استانی صورت می گیرد.

علی مصطفی نژاد افزود: پل افرینه از جمله پل‌های تاریخی از فهرست صدگانه پل های تاریخی لرستان است که برای نخستین بار با حجم عملیات مرمتی مختلف در دستور کار میراث فرهنگی استان لرستان قرار گرفته است.

به گفته وی این پل تا چند سال پیش ، محور تردد خرم آباد و حتی پیش از آن تهران به سمت خوزستان بوده که با تعریض جاده و ساخت پل جایگزین تردد وسایط نقلیه بر روی این پل متوقف شده است.

مصطفی نژاد افزود: قرار گیری این پل در مجاورت آبشار آفرینه موجب شد تا پایگاه پلهای لرستان با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان برنامه حفاظت و مرمت از این اثر تاریخی را در دستور کار قرار دهد.

وی بازسازی بخش‌هایی از جان پناه، بدنه و بام آسیب دیده، پایه‌های پل و .... را از جمله اقدامات مرمتی سالجاری بر روی این پل عنوان کرد.



مدیر پایگاه پلهای تاریخی لرستان انتقال سنگ از معادن قدیمی به صورت سنتی و به محل پل و تراش آن همانند سنگ‌های استفاده شده در این اثر از سوی استاد عزیز مراد مرادی که از استادکاران بنام سنگ را از نکات ایز اهمیت فنی عملیات مرمتی برشمرد.

مصطفی نژاد قدمت این پل را پهلوی اول دانست و گفت: سازنده این پل معمار فشنگچی بوده که سازنده بیش از 50 پل لرستان به سبک و شیوه یکسان بوده است. در این نوع پل‌سازی کمترین ملاط استفاده شده و سنگ‌ها به گونه‌ای به کار گرفته شده‌اند که در طول سالها توانسته اند متحمل بارهای سنگین بدون تخریب قابل توجه شوند.

پل افرینه در سال 1304 و در زمان پهلوی اول ساخته شده و دارای چهار دهنه پنج متری است.
کد خبر 41673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =