چمدان : سال 1912 کشتی آر.ام.اس تایتانیک به صفحه یخی بزرگی برخورد کرد و در آب‌های منجمد اقیانوس اطلس شمالی غرق شد. در اثر این حادثه، بیش‌از هزارو500 مسافر جان باختند. بلافاصله پس‌از کشف لاشه این کشتی در سال 1985  شرکت خصوصی آر.ام.اس تایتانیک حق انحصاری محموله و اشیای باقی‌مانده در کشتی غرق‌شده را از آن خود کرد. بسیاری از این محموله که حدود 5هزارو500 شیء از مجسمه‌های کوچک تا کفش‌های قربانیان را شامل می‌شود سال‌ها به‌صورت امانت در بسیاری از نمایشگاه‌های خصوصی و موزه‌ای به معرض دید عموم گذاشته شدند.

اما سال 2016 به‌دلیل ورشکستی شرکت آر.ام.اس این اشیا مصادره شد. اکنون ائتلافی متشکل از موزه‌های بریتانیایی و ایرلند کمپینی مالی را برای بازگرداندن این مجموعه ارزشمند به خانه راه انداخته‌اند.



کونال هاروی، معاون رییس تایتانیک بلفست که موزه‌ای نزدیک به کارخانه کشتی‌سازی سازنده آر.ام.اس تایتانیک است در اطلاعیه اعلام کرد: «ما درحال مبارزه‌ایم که این اشیا را به خانه بیاوریم تا از آنها محافظت و  نگهداری کنیم و برای نمایش در معرض دید مردم جهان قرار دهیم.»

هدف از این کمپین جمع‌آوری 19.2میلیون دلار در حمایت از مزایده‌ای برای خریدن این اشیا است. درصورت پیروزی در این مزایده، این موزه‌ها اشیای به‌دست‌آمده را در قالب مجموعه‌های دائمی تقسیم خواهند کرد. این میان موزه تایتانیک بلفست بزرگ‌ترین مجموعه را در اختیار خواهد گرفت و موزه ملی ناوگان دریایی بریتانیا و موزه‌های ملی ایرلند شمالی هم بخش‌های دیگری از این اشیا را نگهداری خواهند کرد.

چندی پیش بنیاد نشنال‌جئوگرافیک اعلام کرد که مبلغ 500هزار دلار به این کمپین کمک کرده است.



جیمز کامرون، کارگردان فیلم تایتانیک و کسی که همراه با گروه نشنال‌جئوگرافیک اکسپلورر 32 بار از سایت کشتی تایتانیک بازدید کرده است در خصوص این کمپین می‌گوید: «از لحظه‌ای که ما این فکر را در سال 2017 مطرح کردیم فقط یک رویا به‌نظر می‌رسید. اما با مزایده‌ای که در شرف برگزاری است و بودجه‌ای که اکنون روی میز جمع شده دیگر آن را عجیب نمی‌دانم.»

کشتی آر.ام.اس تایتانیک در 14 آوریل 1912 در اثر برخورد به صفحه یخی غرق شد و در عمق 3هزارو784 متری آرمید.

آخرین بازمانده این کشتی که در زمان بروز این حادثه فقط 2 ماه داشت در سال 2009 در سن 97 سالگی درگذشت.

مکتشف دریایی رابرت بالارد سال 1985 این کشتی را کشف کرد و حدود 20 سال بعد در سال 2004 بار دیگر همراه با دپارتمان اکتشاف اقیانوسی اداره ملی اقیانوسی‌و‌جوی ایالات‌متحده‌آمریکا برای مطالعه روی سرعت تجزیه تایتانیک و تغییرات به‌وجودآمده درمدت دو دهه به آرامستان معروف‌ترین کشتی غرق‌شده جهان بازگشت.

فیلم زیر طی این مطالعه تهیه شده است:

 

[related-post id="40168"]

[related-post id="2254"]

[related-post id="1413"]
کد خبر 41573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =