مشکل جدی جایابی و تشخیص محدوده عرصه ظاهری تپه باستانی بهرام‌آباد

چمدان : احمد علی عرب، سرپرست هیات گمانه زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باستانی بهرام آباد همدان امروز«دوشنبه» با اعلام این خبر گفت: این تپه از سه جناح شمالی، جنوبی و غربی توسط اراضی و باغ های روستای مورد اشاره در بر گرفته شده است.

او به ثبت این اثر در اسفند ماه 1385 در فهرست آثار ملی ایران اشاره کرد و افزود: متأسفانه این تپه در یک دهه گذشته توسط سود جویان و نا آگاهان به اهمیت این سایت، مورد آسیب فراوان قرار گرفته است، به گونه ای که در حال حاضر به سختی می توان محدوده عرصه  ظاهری آن را تشخیص داد.

عرب با بیان این نکته که امروزه تپه باستانی بهرام آباد در محوطه¬ای محصور متعلق به یکی از اهالی روستا قرار گرفته است، گفت: این نکته که اگر اطلاعات مربوط به ثبت این اثر در سال 1385 در دسترس نبود، حتی جایابی آن نیز با مشکل مواجه می شد، اغراق نیست.

به گفته این باستان شناس، متعرضین به تپه بهرام آباد صرفاَ به تسطیح این سایت بسنده نکرده و با ایجاد گودالی عمیق در محدودۀ آن، سبب ایجاد حداکثر آسیب به این تپه شده اند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عرب اظهر داشت: با توجه به شرایط موجود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان، جلوگیری از ادامه روند این تخریب ها و ساماندهی وضعیت این تپه  را در اولویت قرار داد و گمانه زنی بلافاصله پس از صدور مجوز و به منظور تعیین عرصه و حریم آغاز شد.

وی گفت: قرارگیری بخشی از عرصه جناح شرقی این سایت باستانی در زیر بافت مسکونی روستا، تعیین محل گمانه ها و جلب رضایت اهالی و مالکین این منازل از جمله اقدامات ابتدایی شروع پروژه بود.

او اظهار داشت: زیر کشت بودن زمین های کشاورزی جناح غربی تپه از جمله موانعی بود که با رایزنی و تشریح ضرورت انجام این پروژه برای اهالی، ممکن شد.
او افزود: به طور کلی برای انجام عملیات تعیین عرصه و حریم تپه بهرام آباد تعداد 16 گمانه در تمامی جهات آن ایجاد شد.

به گفته وی، از این تعداد، 8 گمانه ایجاد شده در رج اول دارای شواهدی از نهشته های فرهنگی و داده های مربوط به آن ها بوده و در عرصه  تپه بهرام آباد قرار گرفته اند (گمانه های B-G و Kو L).

عرب افزود: این در حالی است که گمانه های A، H و I در جناح غربی، گمانه های J و Q در شمال و شمال شرقی و گمانه های M، N و P در جنوب و جنوب شرقی تپه مورد اشاره فاقد هرگونه آثار و شواهد فرهنگی مرتبط بوده و در واقع در حریم این سایت قرار گرفته اند.

او در ادامه گفت: با بررسی اطلاعات به دست آمده پس از ایجاد این گمانه ها محرز شد که محدوده¬ تپه بهرام آباد جناح شرقی گسترش یافته که امروزه بخش عمده ای از آن در زیر منازل مسکونی اهالی روستا قرار گرفته است.

او موضوع جالب توجه در مورد این تپه باستانی را تک دوره ای بودن آن دانست وگفت: سفال ها و دیگر داده های باستانی به دست آمده حاصل از بررسی های سطحی و ایجاد گمانه ها از مس و سنگ میانی و در مواردی مس و سنگ جدید خبر می دهد.

مجوز گمانه زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باستانی بهرام آباد همدان توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
کد خبر 41495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =