واکنش رئیس پلیس پایتخت به دزدی کاشی‌های تاریخی |  گزارشی به ما ارسال نکرده‌اند!

چمدان : دزدی کاشی‌های تاریخی تهران به یک روزمرگی تبدیل شده است و با وجود واکنش رسانه‌ها و فعالان میراث فرهنگی نسبت به این قضیه واکنشی از سوی نهادهای مسوول ذی ربط اعم از سازمان میراث فرهنگی و شهرداری در مورد دیده نشده است. حال سردار حسين رحيمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن بازدید از غرفه چمدان در گفتگو با خبرنگار چمدان درباره سرقت کاشی‌های تاریخی تهران می‌گوید: من نخستین بار است که این موضوع را از شما می‌شنوم قطعاً اگر بحث سرقت در میان باشد جزو وظایف پلیس است و پلیس مکلف به پیگیری این سرقت‌ها است اما متأسفانه تا کنون از سوی سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و حتی مالکان شکایتی در این زمینه به ما ارجاع نشده است.

[related-post id="2438"]

حال این پرسش مطرح است چرا در حالی که از سال 92 موضوع دزدی‌های کاشی‌های تهران بارها از سوی رسانه‌ها منتشر شده و حتی در مواردی رسانه‌ها تا پاساژ حافظ ردپای کاشی‌های دزدی را دنبال کردند از سوی میراث فرهنگی استان تهران هیچ اقدامی صورت نگرفته است؟ همچنین این پرسش مطرح است که چرا تا کنون مقامات ذی صلاح در شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی مراتب وخامت اوضاع کاشی‌های تاریخی تهران را به سمع و نظر رییس جدید ناجای تهران نرساندند؟

پیش‌تر دکتر حسن کریمیان، باستان‌شناس و معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران که تابستان گذشته از موزه لوور دیدن کرده بود در گفتگو با رسانه‌ها با بیان اینکه قطعا با توجه به تعداد عناصر تاریخی که در این فصل در موزه‌ لوور به نمایش درآمده‌اند و همچنین از حجم و تنوع این آثار می‌توان متوجه شد که این آثار نمایش داده شده یک بیستم آن‌ چیزی است که در انبارهای موزه‌ لوور وجود دارند گفته بود: چیزی حدود دو سه هزار قطعه از اجزای تزئینی بناهای ایران در این بخش از موزه وجود داشتند. برایم جالب بود که چطور این همه عناصر تزئینی در موزه لوور به نمایش درآمده‌اند؟ در حالی که تا پیش از این، نمایش این آثار در این موزه‌ مهم بسیار محدود بودند.»

او با بیان این‌که از مدتی قبل مساله‌ غارت اجزای تزئینی بناهای ایران را بررسی می‌کرده است، گفته بود:« معتقدم بخشی از علت چرائی این سرقت‌ها را می‌توان در موزه‌ لوور به دست آورد. این آثار به چنین مکان‌هایی منتقل می‌شوند تا این فضاها را آرایش دهند، حال این‌که چه میزان از این آثار در انبارهای موزه‌ لوور و دیگر موزه‌های اروپائی قرار دارند، بماند.»

از سویی بسیاری از کارشناسان معتقدند«به استناد مواد قانونی، خرید و فروش کاشی‌های به سرقت رفته در پایتخت نه تنها جرم است، بلکه به استناد مواد قانونی مشمول مجازات هم می‌شود و حتی کاشی‌های خارج شده از کشور نیز قابل ضبط و استرداد هستند.»

البته سال گذشته روابط عمومی میراث فرهنگی تهران از دیدار رجبعلی خسروابادی با سردار ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر داد که در این جلسه مدیر کل میراث استان تهران خواستار برخورد قاطع پلیس با فروشندگان و خریداران کاشی‌های تاریخی شده بود.

 
کد خبر 4148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =