پيشنهاد تهيه بسته سفر مشترك داخلى و خارجى در ماكو| سالانه ٢تا ٣هزار نفر از ارامنه به اين منطقه می‌آیند

چمدان : غلامرضا سليمانى مديرعامل منطقه آزاد ماكو پيشنهاد تهيه بسته هاى سفر ويژه ماكو و كشورهاى همسايه با هدف جذب گردشگر به ماكو و به صرفه شدن سفر خارجى براى گردشگران را مطرح كرد .

او گفت :مى توانيم با تهيه بسته هاى سفر ويژه ٧روزه ٤روز گردشگر را به ماكو و ٣روز به كشورهاى همسايه ببريم .

سليمانى اظهار كرد : ما در كشور ٧ منطقه آزاد داريم كه ماكو هفتمين آنهاست و ٤٢٠ هزار هكتار وسعت دارد بزرگترين منطقه آزاد با ٢٠٠ هزار نفر جمعيت به حساب مى آيد ،اين منطقه كريدور شرق به غرب است ٢٦٠روستاو 3شهرستان دارد و از نقاط مهم جاده ابريشم به حساب مى آيد.

مدير عامل منطقه آزاد ماكو افزود: مرز بازرگان قديمى ترين دروازه اروپا به ايران است و ما با كشورهاى تركيه، آذربايجان ، نخجوان و ارمنستان و با واسطه با گرجستان مرز مشترك داريم.

او ادامه داد: اينجا چهارراه فرهنگ هاى متفاوت است ما اقوام ترك و كرد را در اين منطقه داريم ، كليساهاى مهمى در اين منطقه قرار دارد و تاريخ ما به اقوام پيش از تاريخ باز مى گردد .

سليمانى گفت: ٥محور توسعه براى ماكو تعريف شده است، لجستيك و ترانزيت، گردشگرى، كشاورزى،صنعت و معدن .

مديرعامل منطقه آزاد ماكو افزود: گردشگرى در اين منطقه به دليل طبيعت زيبا ،رود ارس، آب و هواى خوب، كوه آرارات، آثار تاريخى همانند كليسا تاتائوس و كليساى

زُر زُر بسيار مهم است ما مناطق بكرى براى بومگردى در بافت هاى عشايرى و روستايى داريم .

وى توضيح داد: به دنبال كشاورزى صنعتى هستيم براى مهار آب هاى مرزى در اين منطقه سرمايه گذارى شده است و آب و خاك خوبى داريم.منطقه ما منطقه مناسبى براى توليد پوشاك است به جاى آنكه از تركيه پوشاك بيايد به صرفه است كه در ماكو توليد شود و هم اكنون چند كارخانه در اين زمينه فعال شده اند.

٢٠سال معافيت مالياتى،داشتن برق مناسب، فرودگاه بين المللى

سليمانى ادامه داد : ٢٠سال معافيت مالياتى،داشتن برق مناسب، فرودگاه بين المللى و... پتانسيل خوبى براى سرمايه گذارى است.

 ٥تا ١٠هزار نفر گردشگر خارجی در ماکو/ گردشگران سلامت و طبیعت گردان ماکو را برمی گزینند

او در ارتباط با آمار گردشگران اين منطقه گفت: از ابتداى سال ١٦٠ هزار تقاضاى ورود از سوى اتباع ديگر كشورها داشتيم كه ورود ٩٠هزار نفر آنها از ٣٧ كشور و بيش از همه تركيه ميسر شد كه از اين ميان بين ٥تا ١٠هزار نفر گردشگر بودند و بيشتر براى طبيعت گردى و گردشگرى سلامت به ماكو آمدند. براى تسهيل تردد تجار محلى و افرادى كه مدام در حال تردد در مرز هستند درحال رايزنى با پليس گذرنامه هستيم .

سليمانى گفت: ماكو از نظر توريسم زيارتى به خاطر شيعيان آذربايجان و نخجوان نيز اهميت دارد و هدف مناطق آزاد جذب ١٠هزار گردشگر خارجى و ٣ميليون گردشگر داخلى براى امسال است. از اين هفته نيز گردشگران براى سفر به منطقه آزاد مى توانند تسهيلات بانكى ٤درصدى دريافت كنند.

١٢ هتل مهمانپذير، ٤٠٠تخت و  2 هتل پنج ستاره در حال ساخت

مديرعامل منطقه آزاد ماكو توضيح داد : ما ١٢ هتل مهمانپذير و در مجموع ٤٠٠تخت در منطقه داريم و  2 هتل پنج ستاره نيز در حال ساخت است .اقامتگاه بومگردى نيز در حال تكميل و در حال آموزش جوامع محلى هستيم علاوه بر اينكه سياه چادر ها از جمله مهم ترين جاذبه منطقه ما به حساب مى آيند .

او در پاسخ به پرسش خبرنگار چمدان در مورد مهمترين چالش هاى گردشگرى در ماكو گفت: منطقه ما جوان است و چالش اول ما نبود محتوا و بازاريابى در مورد آن بود در قدم اول جشنواره سفرنامه نگارى ماكو گرام را برگزار كرديم همچنين نيازمند ايجاد زير ساخت هايى مانند هتل و آماده سازى عشاير و جوامع محلى هستيم.

سليمانى افزود: در طرح جامع ما محور هاى توسعه گردشگرى مشخص شده و مطالعات ما براى جذب سرمايه گذارى انجام شده در قدم هاى بعد تورگردانان را دعوت كنيم و قصد برگزارى رويدادهاى ورزشى همانند آفرود و صخره نوردى را در ماكو داريم.

او با اشاره به وجود محصولات محلى همانند لبنيات و گياهان دارويى در اين منطقه اظهار كرد: در حال كار كردن بر روى سولار و توليد برف از انرژى خورشيد با نصب صفحات خورشيدى بر خانه هاى روستايى هستيم و اگر ميزان برق توليدى زياد باشد مى توانيم آن را صادر كنيم.

رایزنی با خلیفه گری و باشگاه آرارات 

او درمورد آثار تاريخى ثبت جهانى ماكى گفت: ما تا كنىن از ميراث جهانى خوب بهره بردارى نكرديم ،سالانه ٢تا ٣هزار نفر از ارامنه به اين منطقه مى آيند در حالصحبت با خليفه گرى و باشگاه آرارات هستيم تا رويدادهاى فرهنگى و ورزشى را براى ارامنه ساكن در نقاط مختلف دنيا داشته باشيم.

سليمانى ادامه داد: براى مرمت كليسا زرزر هزينه شد اما مشكلاتى ناشى از برخى ديدگاهها پيش آمد كه مرمت متوقف شد اما اكنون تلاش كرديم تا مشكل حل شود.

وى در پايان تاكيد كرد: يكى از جاذبه هاى ما سياه چادرهاست ، متاسفانه سياه چادرها در حال حذف از جامعه محلى و جايگزين شدن آن با برزنت است

 
کد خبر 41426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =