چمدان : خانه دارویی مربوط به اوایل دوره پهلوی اول است و در گرگان، خیابان باغ شاه (ملل)، کوچه پشت سپاه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۴۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


این عمارت از دو مجموعه خانه مسکونی، یکی خانه‌ای متعلق به دوره پهلوی اول در بخش شمالی و دیگری خانه‌‌ای قاجاری در ضلع جنوبی تشکیل شده ‌است. ضلع شمالی خالی از سکنه است و به دلیل بی‌توجهی‌های سازمان میراث فرهنگی دستخوش تغییراتی ناهمگون با معماری اولیه بنا شده بوداز سویی 30 تیرماه 92 اعلام شد که بخشی از مجموعه شمالی خانه تاریخی دارویی گرگان ماه جاری توسط شهرداری گرگان تخریب شد و مسؤول واحد تملکات شهرداری درباره تخریب مجموعه شمالی خانه دارویی‌ها به رسانه‌ها گفت: شهرداری این ملک را در مناقصه از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خریداری کرد که در آگهی فروش آن بحثی مبنی بر تاریخی بودن آن مطرح نشده بود.

[caption id="attachment_41302" align="aligncenter" width="1100"] عکس: کانال گرگان[/caption]

احمد لشکربلوکی افزود: در طرح‌ها برای این ملک کاربری آموزشی آمده بود و شهرداری قصد دارد در آن پارکینگ سطحی راه اندازی کند، در حال حاضر مکاتباتی از سوی سازمان میراث فرهنگی با شهرداری صورت گرفته اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

[caption id="attachment_41303" align="aligncenter" width="307"] عکس مهر[/caption]

اما سرانجام عملیات تخریبی که سقف بخش شمالی را نشانه گرفته بود با اقدام سریع برخی از حامیان بافت تاریخی گرگان و اطلاع‌رسانی به سازمان میراث فرهنگی به طور موقت متوقف شد اما این توقف نیز چندان دوام نیاورد.
کد خبر 41300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =