چمدان : شاهدان عینی در گفت و گو با خبرنگار چمدان اعلام کردند: امروز حوالی ساعت 16 شنبه 6 مرداد و آخر وقت اداری، خودروهای آتش نشانی روانه کاخ سبز و درختان اطراف آن شدند. بوی شدید دود می‌آمد و ۶ خودرو آتش نشانی و کلیه سربازها، یگان حفاظت، حراست، نیروی انتظامی و مدیر مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد به آن سمت راهی شدند. این درحالی است که در اینستاگرام اعلام شده فردا کاخ سبز تعطیل است.

شاهدان دو روایت را عنوان می‌کنند؛ برخی آتش را به درختان اطراف کاخ نسبت می‌دهند و برخی عنوان می‌کنند آتش سوزی در طبقه پایین کاخ رخ داده است اما همگی متفق‌القولند که امروز عصر خودروهای آتش نشانی روانه کاخ سبز و اطراف آن شده‌اند.

ملکی سخنگوی آتش‌نشانی تهران در گفت و گو با خبرنگار چمدان گفت: اگر آتش‌سوزی بزرگی بود من درجریان قرار می‌گرفتم. احتمالاً  آتش‌سوزی کوچک و قابل کنترل بوده است و من از آن اطلاع ندارم و باید از مسوولان میراث فرهنگی پیگیری کنید.



 



[caption id="attachment_41212" align="aligncenter" width="1100"] در ضلع شمال غربی مجموعه سعدآباد تهران موزه‌ای به نام کاخ سبز قرار دارد. کاخ شهوند که اکنون کاخ‌موزه سبز نامیده می‌شود، بی‌گمان یکی از زیباترین کاخ‌های موجود در کشور است که محل زندگی رضا شاه پهلوی بوده و در سال ۱۳۰۷ خورشیدی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌ است | کاخ شهوند که بنای تکمیلی آن از زمان وزارت جنگ رضاخان تا اوایل زمامداریش (۱۳۰۱ تا ۱۳۰۷ هـ.ش) به طول انجامید، پیش از آن ساختمانی بود متعلق به شخصی به نام «علیخان» که از زمینداران سرشناس آن زمان بود و تپه‌ای که این کاخ بر آن بنا شده به نام او به «تپه علیخان» معروف است. این بنا، اولین کاخی است که توسط معماران و هنرمندان ایرانی ساخته شد | حسین لرزاده تزئین و نقش و نما، میرزا جعفر کاشی معماری، حسین طاهرزاده بهزاد تندیس‌های دیواری و خاتم کاری‌های بی نظیر و ظریف آن را به انجام رسانده‌اند. در نمای خارجی این کاخ، از سنگ‌های سبز معدنی منحصر به فرد خمسه زنجان استفاده شده و وجه تسمیه کاخ نیز به همین سبب است. ملاط سنگ‌ها از "سراب" است که به واسطه خاصیت انبساط و انقباض آن، برای جلوگیری از خردشدن سنگ‌ها در حرارت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌است. این بنا، اولین کاخ مجموعه سعدآباد است که در زمان پهلوی به بهره‌برداری رسیده‌است.[/caption]
کد خبر 41205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =