حذف حوض مرکزی میدان امام اصفهان به دلیل مخالفت میراث فرهنگی با آب‌ تنی مردم

چمدان : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان این که میراث فرهنگی با آب‌تنی مردم در میدان امام مخالف است، گفت: این حوض جزو طراحی اولیه میدان امام نبوده و عمر آن نزدیک به 70 سال است که در آینده‌ای نزدیک از میدان امام حذف خواهد شد.

فریدون الله یاری اظهار کرد: درصدد اجرای طرحی هستیم تا فضای باز میدان امام را به شاخص‌های استاندارد بازی چوگان در دوران صفوی بازگردانیم که در این طرح حوض مرکزی از آن حذف خواهد شد.

وی افزود: در دوران حکومت صفویه، فضای میدان امام به صورت یک‌دست و با سنگ ریزه پوشیده شده بود، تمامی درختان، حوض‌ها و چمن‌کاری‌های کنونی نیز در 80 تا 90 سال اخیر ایجاد شده است؛ در دهه‌های قبلی نیز درختان مرتفعی در این میدان بود که منظر آن را از میان برده بود و به همین دلیل قطع شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان این که میراث فرهنگی با آب‌تنی مردم در میدان امام مخالف است به فارس گفت: این حوض جزو طراحی اولیه میدان امام نبوده و عمر آن نزدیک به 70 سال است که در آینده‌ای نزدیک از میدان امام حذف خواهد شد؛ البته حوض‌های کوچک‌تری که در ورودی مسجد امام و سردر بازار قیصریه وجود دارند جزو طرح اولیه میدان امام در دوران صفوی هستند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل برگزاری سالانه بازی چوگان در میدان امام، میراث فرهنگی درصدد ایجاد شرایطی مشابه با دوران صفویه در این میدان است؛ البته میراث فرهنگی قصد هیچ‌گونه محدودیتی در تفریح مردم ندارد چراکه این محدودیت‌ها تبعات منفی اجتماعی زیادی به دنبال خواهد داشت.

الله یاری اذعان داشت: طی انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی میان سازمان میراث فرهنگی و فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی، مقرر شده تا برخی از بازی‌های بین‌المللی چوگان پس از فراهم شدن شرایط مناسب در میدان امام اصفهان برگزار شود.

وی با بیان این که تغییر کاربری میدان امام یک شبه امکان‌پذیر نیست و زمان‌بر است، تصریح کرد: رطوبت حاصل از فواره‌های حوض میدان امام در درازمدت ممکن است به ایوان چوبی عالی‌قاپو آسیب وارد کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان یادآور شد: آب‌تنی مردم در حوض میدان امام هم از لحاظ بهداشتی مشکل‌ساز است و هم منظر ناخوشایندی را در این میدان ایجاد می‌کند؛ میراث فرهنگی آمادگی هرگونه همکاری با شهرداری را برای جلوگیری از این اتفاق نازیبا اعلام می‌کند.
کد خبر 41181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =