چمدان : «تبریز 2018» و «همدان 2018» در سال میلادی جاری باید به مهم‌ترین رویداد‌های گردشگری ایران تبدیل می‌شد، اما به نظر بسیاری از کارشناسان پس‌از گذشت  هفت ماه از سال  2018،  این رویدادها آن‌چنان که باید به فرصت مهمی در زمینه گردشگری ایران تبدیل نشدند.

مراسم رویداد تبریز 2018 ، پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، در اردیبهشت سال جاری یعنی حدود چهار ماه بعد از آغاز سال 2018 و مراسم رویداد همدان 2018 به‌عنوان پایتخت کشورهای آسیایی هنوز برگزار نشده‌است. از سوی دیگر تبلیغات این برنامه‌ها به ویژه در دیگر کشورها چندان چشمگیر نیست و حتی مسولان این رویداد‌ها هم به برخی مشکلات اذعان دارند به‌طوری‌که در تیر امسال، میرعلی اصغر الموسوی نماینده تام‌الاختیار استاندار آذربایجان‌شرقی در ستاد استانی تبریز ۲۰۱۸ از تصدی‌های مربوط به رویداد ۲۰۱۸ کناره‌گیری کرد. او علت اصلی این استعفا را رسیدن به بن‌بست مدیریتی و اجرایی به‌علت فراهم‌نبودن امکانات از نظر مادی و معنوی و همراهی سیستمی واداری برای نیل به هدف  مورد نظر  اعلام کرد.

اردشیر اروجی، کارشناس حوزه گردشگری و مدیرکل اسبق دفتر اطلاعات و آمار سازمان میراث فرهنگی در ارتباط با این رویدادها به خبرنگار چمدان گفت: «هر دو این شهرها در همایش‌هایی معتبر  با حضور کشورهای آسیایی و اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شدند. بنابراین، برپایه این اعتبار  ارزش کافی برای جذب گردشگر خارجی وجود دارد اما متاسفانه شاهد فرصت‌سوزی در این زمینه بودیم.»

وی ادامه داد: «باید جاذبه‌های این دو شهر را تبدیل به محصولات گردشگری می‌کردیم و در رسانه‌های داخلی به ویژه تلویزیون به آن می‌پرداختیم علاوه بر آن باید در دیگر کشورها هم تبلیغات گسترده‌ای را در این زمینه انجام می‌دادیم تا این دو شهر به قطب گردشگری تبدیل شوند.»

این کارشناس گردشگری افزود: «اوج تبلیغات ما در این مدت روانه کردن چند اتوبوس صنایع دستی از  تبریز  به اصفهان و زنجان کنیم، در حالی که در ابتدایی‌ترین شرایط، تلویزیون  باید هر شب برنامه‌ای در مورد این شهرها پخش می‌کرد. در زمینه تبلیغات خارجی نیز اقدام خاصی انجام ندادیم و به نظر نمی‌آید مردم کشورهای دیگر چه میزان با این پایتخت های گردشگری در سال 2018  آشنایی دارند.»

او تاکید کرد: «زمانی که انتظار داریم گردشگران ایرانی به خارج از کشور نروند، حداقل باید برای شهرهایی که آنها را پایتخت گردشگری نامیده‌ایم بسته‌های ویژه سفر تعریف می‌کردیم.»

اروجی اظهار کرد: «به خاطر دارم که در گذشته  یک سال، دبی پایتخت گردشگری شناخته شد، آنقدر در این زمینه تبلیغات انجام گرفت که اصلا آن سال به سال دبی معروف شد.»
کد خبر 41162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =