چمدان : در حالی که بازرگان را بسیاری می‌شناسند و از این مرز کشور خارج می‌شوند نمی‌دانند که در نزدیکی این شهر و سر راه رسیدن به مرز بازرگان، یکی از شهرهای دیدنی و خاص قرار دارد. ماکو با گنجینه‌ای از آثار تاریخی و مناظر بکر طبیعی میان دو رشته کوه قرار گرفته و نام گذاری «داش ماکو» به معنی ماکوی سنگی نیز به همین دلیل است.

روزانه گردشگران و مسافران زیادی از مرزهای شمالی ایران به مقصد کشورهای همسایه می‌روند و این شهر با همه جاذبه‌هایش تنها محل گذر است. با این حال ماکو می‌تواند به تنهایی مقصد سفر چند روزه برای گردشگران باشد و طیف‌های گسترده آنها را راضی کند.



قلعه قبان
بخش تاریخی کمتر شناخته شده و عجیب ماکو، قلعه قبان است. جایی که باید سرچشمه تاریخ ماکو را در آن جست. در کوه مشرف به بخش مرکزی این شهر، چتر سنگی بزرگی، باقی‌ مانده‌های یک قلعه را در خود جای داده است. قلعه‌ای که زندگی در ماکو از آنجا اغاز شده است. پیشینه این قلعه به پیش از اسلام می‌رسد و هنوز برج و دیوارهای دفاعی آن باقی مانده است‌. در این قلعه همچنین سنگ نوشته‌ای مربوط به دوره صفوی وجود دارد که در آن نام قلعه قبان آمده است. برای رسیدن به قلعه باید به سمت بازار ماکو بروید و خیابان‌های مشرف به چتر سنگی بالای کوه را ادامه دهید.



بام فرهاد
قصه شیرین و فرهاد از شنیدنی‌ترین قصه‌های ایرانی است. عشقی که دل کوه را می‌تراشد، دستمایه‌ای شده تا هر جا کوهی تراشیده شده، این قصه روایت شود. بام فرهاد که در نزدیکی شهر ماکو و در غرب این شهر واقع شده نیز راوی این قصه است. دخمه‌ای سنگی در دل کوه با پله‌های دستکند بی ‌نظیر باعث شده که محلی‌ها روایت کنند که فردی برای آغاز زندگی‌اش این خانه سنگی را تراشیده است. اما براساس یافته‌های تاریخی این دخمه دستکند و بی نظیر مربوط به دوره اورارتویی است و‌ حتی حدس زده می‌شود که یک شهر اورارتی بوده است. بام فرهاد یکی از آثار خاص شهر ماکو است که پیشینه تاریخی سکونت در این منطقه را نشان می‌دهد.


باغچه جوق
کاخ‌ها همیشه جاذبه‌ مورد علاقه گردشگران بوده‌اند. کاخ سردار ماکو که به باغچه جوق معروف است، به دوره قاجار برمی‌گردد و تزیینات داخلی خاصی دارد.

این کاخ در منطقه باغچه جوق و در میان باغی سرسبز با درختان کهنسال قرار گرفته است. تزیینات آیینه کاری‌ها، مجسمه‌ها و نقاشی دیواری‌های این کاخ که اتمام آنها سی سال زمان برده جلوه‌ای از هنر ایران تحت تاثیر معماری غربی را به نمایش گذاشته است . همچنین بخشی از تاریخ ماکو یعنی ورق زدن سرگذشت سردار ماکو در این کاخ را می‌توان تماشا کرد. اما در نزدیکی این کاخ در منطقه قلعه جوق نیز کاخی مشابه این قرار داشته که این روزها از آن خرابه‌ای باقی مانده است.


کلیسای زور زور
زور زور یکی از کلیساهای ثبت جهانی ایران در فهرست آثار جهانی یونسکوست. این بنای تاریخی سرنوشت عجیبی دارد. سال‌ها پیش در جریان ساخت سد بارون برای جلوگیری از زیرآب رفتن این بنا، آن را از هم باز کردند، آجرها شماره گذاری و کلیسا به محلی بالاتر منتقل شد. این کلیسا که حدود ۷۰۰ سال سن دارد مربوط به ذکریا اسقف اعظم کلیسای تادئوس است. برای دیدن این جاذبه باید از شهر ماکو به سمت روستای بارون بروید.



سد بارون
یکی از مناطق بکر طبیعی ماکو، سد بارون است. دریاچه این سد در دل کوه‌ها قرار گرفته و منظره زیبایی را رقم زده است. اطراف دریاچه سد بارون محل مناسبی برای طبیعت‌گردهاست. جایی که می‌توان کمپ زد و از طبیعت لذت برد.

بافت تاریخی
شعر ماکو دارای بافت تاریخی است و در امتداد بازار قدیمی این شهر می‌توان چندین بنای تاریخی دید. کلاه فرنگی، نظمیه و بانک از جمله بناهای تاریخی این شهر است که در بافت مرکزی آن و در نزدیکی راسته بازار قرار دارد.

فوت و فن سفر
برای رسدین به ماکو چند راه دارید. می‌توانید با قطار تا تبریز بروید و از این شهر خود را به ماکو برسانید. همچنین از تهران اتوبوس‌های مستقیم برای ماکو وجود دارد. فرودگاه این شهر هم به تازگی راه افتاده و قیمت بلیت هواپیما از تهران به مقصد ماکو حدود 300 هزار تومان است. برای اقامت در ماکو گزینه‌های زیادی وجود ندارد. اگر اهل کمپ زدن نباشید باید به دو مهمانسرای قدیمی شهر بروید. با این وجود در نزدیکی ماکو در شهر بازرگان تعداد زیادی هتل و هتل آپارتمان وجود دارد. بازار منطقه آزاد ماکو نیز محل جذابی برای کسانی است که از خرید کردن لذت می‌برند.

[related-post id="39746"]
کد خبر 41160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • qwertyu@yahoo.com ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    هزینه بلیط این مسیر دوبرابر قیمتی است که در گزارش عنوان شده
    • احسان رستمی پور ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      مبلغ بلیت اصلاح شد. سپاس